خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اگر صرفا بچه مذهبی‌ها را پای نمایش دینی بیاوریم، هنر نکرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۸۸۳

مهدی کریمی با بیان اینکه «نمی‌خواستیم از ابتدای امر مخاطبان‌مان را قشر خاصی از جامعه قرار دهیم» گفت: فرد مذهبی در دهه اول محرم به هیئت می‌رود و عزاداری‌اش را می‌کند اما من اگر اسم خودم را هنرمند می‌گذارم باید اثرم را جوری بسازم که کسی که اعتقاد قوی به این عزاداری ندارد بیاید اثرم را ببیند و لذت ببرد؛ اگر بخواهم صرفا بچه مذهبی‌ها را پای اجرا بیاورم که هنر نکرده‌ام.

مهدی کریمی (کارگردان نمایش عاشورایی «به روی نی») در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نذر فرهنگی که او و گروهش دارند، گفت: گروه تئاتر دوران را سال ۹۲ تشکیل دادیم و از همان موقع تصمیم گرفتیم در کنار هر ژانر و محتوایی که تئاتر تولید می‌کنیم، سالی یک اثر هم درباره محرم آماده کنیم. این نذری کاملا دلی بود و دل‌مان می‌خواست برای آن، فرهنگ‌سازی کنیم.

کریمی ادامه داد: در این راستا هر سال گروه‌مان جمع شده و کاری برای امام حسین(ع) انجام می‌دهیم؛ «قربانی» براساس متن سیروس همتی اولین اثری بود که کار کردیم و دو سال پیاپی اجرا شد. در ادامه، سال گذشته «به روی نی» را خیلی مختصر روی صحنه بردیم. اما امسال دیدیم که شرایط جامعه از نظر اقتصادی و معیشتی به شکلی است که خیلی‌ها حرفه‌ای، هدفمند و با برنامه‌ریزی از این موقعیت مردم سوءاستفاده کرده و سعی می‌کنند روی دین و مذهب مردم دست بگذارند و حتی تکیه‌ها و مراسم دهه اول محرم و نذری‌ها را کمرنگ کنند و این رسوم، مذهب و دین را از مردم بگیرند. فکر کردیم اتفاقا امسال زمانی است که باید قوی‌تر کار کنیم؛ برخلاف سال‌های پیش که به اجرای محدود بسنده می‌کردیم، سعی کردیم نمایش‌مان قوی‌تر از سال‌های گذشته با تعداد اجرای بیشتر و در سالنی حرفه‌ای‌تر باشد تا مخاطبان بیشتری کار را ببینند. حتی فکر می‌کنم در چنین روزهایی، تکرار مکررات هم لازم است تا یادمان باشد در دین‌مان چه اتفاقاتی افتاده و شرایط سخت باعث نشود که مقدسات و ارزش‌های دینی‌مان از بین برود.

او همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه اتفاقی که طی چند سال اخیر در جامعه هنری ما رخ داده این بوده که دید روشنفکری و هنری با دید جامعه مذهبی کمی متفاوت شده است. ما هنرمندانی هستیم که دل‌مان می‌خواهد برای دین‌مان حرکتی انجام دهیم اما در عین‌حال دوست داریم اثرمان جوری جلوه داشته باشد که کسانی که دید هنری و پز روشنفکری دارند هم حس خوبی به کار ما داشته باشند.

کریمی با بیان اینکه «نمی‌خواستیم از ابتدای امر مخاطبان‌مان را قشر خاصی از جامعه قرار دهیم» گفت: اتفاقا اعتقاد دارم فرد مذهبی در دهه اول محرم به هیئت می‌رود و عزاداری‌اش را می‌کند اما من اگر اسم خودم را هنرمند می‌گذارم باید اثرم را جوری بسازم که کسی که اعتقاد قوی به این عزاداری ندارد بیاید اثرم را ببیند و لذت ببرد؛ اگر بخواهم صرفا بچه مذهبی‌ها را پای اجرا بیاورم که هنر نکرده‌ام.

کارگردان «به روی نی» ادامه داد: این نمایش تاریخی و درباره وقایع بعد از عاشوراست و مردم وقتی شمایل چنین بازیگرانی را می‌بینند بلافاصله یاد تعزیه می‌افتند، برای همین از ابتدا در این فکر بودم که چه کنیم تا بعد هنری اثر بیشتر بوده و با اثرهایی که مردم در این زمینه دیده‌اند متفاوت و کمی امرزوی‌تر باشد. برای همین اجرای موسیقی زنده را اضافه کردیم. به‌طوری‌که ۵ نوازنده و ۶ ساز ویولون، ویولون سل، تار، تنبور، نی و ساز کوبه‌ای و یک آوازخوان داریم که در دستگاه‌های موسیقی اصیل ایرانی می‌خواند. روایت تاریخی داستان و اجرای موسیقی هر کدام در یک پرده در این اثر اجرا می‌شوند. در کنارش گاهی هم موسیقی به عنوان موسیقی متن اجرا می‌شود.

کریمی با بیان اینکه «در این ژانر نمایشی روضه و مداحی روی کار گذاشته می‌شد اما کمتر از موسیقی زنده در دستگاه ایرانی در اثری عاشورایی استفاده شده است» خاطرنشان کرد: در میزانسن، طراحی صحنه و بازی‌ها هم سعی کردیم از لحاظ هنری تمامی اصول را رعایت کنیم و تا جایی که می‌توانیم جدای از محتوای کار به زیبایی‌های بصری کار هم اضافه کنیم و یک نمایش درست و اصولی ارائه دهیم تا اگر مخاطب با محتوای کار ارتباطی برقرار نمی‌کند دست‌کم از اصول فنی و شکل و ظاهر کلی‌اش بعد از اتمام نمایش رضایت داشته باشد.

سیاوش قاسمی، علیرضا سلیمانی، راحله امیری، محمد گرگین، امین ربیعی و سونیا مرادی بازیگران نمایش «به روی نی» به نویسندگی سیدمجید حسینی و کارگردانی مشترک مهدی کریمی و مهدی نعمتی است که تا جمعه ۲۰ مهر در تماشاخانه سرو روی صحنه می‌رود.

سایر عوامل این اثر عبارتند از: آواز: فرامرز صفری، آهنگساز: محمد قشقایی، نوازندگان: محمد قشقایی، محمدحسین زهتابچی، یاسمن تینا تهرانی، مهرزاد املشی، امیر عرفانیان، طراح صحنه و لباس: مهدی کریمی طراح گریم: ساناز پورشعبان، مجری گریم: سحر آژیر دستیار کارگردان: راحله امیری، منشی صحنه: شادی خسروی کامران  مدیر صحنه: امیر نظری، مشاور رسانه‌ای: جواد تمدنی طراح پوستر و بروشور: امیر درفش‌رزم، مسئول فنی: حمیدرضا سلیمانی، مسئول صدا: حسام مویدی، دستیار صحنه: مینا صابری.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز