خبرگزاری کار ایران

صالحی:

موظفیم کمک‌های دولتی را در شهرهای برخوردار، کمتر ارائه دهیم

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۶۵۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:هیات امنای نهاد کتابخانه‌ها که در ارتباط با منابع مالی تصمیم‌گیرنده اصلی هستند، کارشان ایجاد توازن و تفاهم بین این منابع است. ما موظف هستیم که کمک‌های دولتی را در شهرهای برخوردار کمتر ارائه دهیم و در شهرهای محروم بیشتر تخفیف بدهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای پاسخ به سوالات عبدالحمید خدری نماینده بوشهر به مجلس آمده بود، در پاسخ به این سوال که نحوه هزینه‌کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال ۹۵ تاکنون چگونه بوده است، گفت: منابع مالی کتابخانه‌ها در درآمدهای حاصله از ماده۶ قانون کتابخانه‌ها و کمک‌های مردمی و درآمدهای اختصاصی توجیه شده است.

وی تاکید کرد: نهاد کتابخانه‌ها حدود سه هزار و ۴۰۰ کتابخانه در کل کشور با ۲۶ میلیون مراجعه دارد. در سال ۹۶ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه این کتابخانه‌ها بوده است که ۳۱۰ میلیارد آن حقوق و دستمزد بوده و مابقی هزینه نگهداری و تجهیز شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از این مقداری که در سال ۹۶ هزینه شده بودجه‌ای که از  طرف مجلس برای این وزارتخانه تعیین شد ۱۴۷.۵ میلیارد بود که از طرف سازمان برنامه و بودجه ۱۱۱ میلیارد تومان اختصاص یافت. یعنی یک چهارم منابع مورد نیاز کتابخانه‌ها از موارد کمک دولتی بوده است.

صالحی با اشاره به ماده ۶ قانون کتابخانه‌ها گفت: قانون می‌گوید شهرداری‌ها و انجمن کتابخانه‌ها باید منابعی را تامین کنند که بهتر است شهرداری‌های مختلف این کار را انجام دهند اما به علل مختلف انجام نمی‌دادند. بنابه تبصره‌ای در این قانون مطرح شده که در صورت امتناع هر کدام از شهرداری‌ها در پرداخت نیم درصد از هزینه‌ها، وزارت اقتصاد مکلف است آن موارد را از مجموع درآمد شهرداری‌ها کسر و به کتابخانه‌ها پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه مسیر پرداخت بدهی‌ها در ماده ۶۴ قانون ذکر شده است، گفت: خزانه و وزارت اقتصاد آمارها را جمع و سپس کسر می‌کند. آنچه که توسط نهاد کتابخانه‌ها و وزارت اقتصاد ارسال می‌شود از سال ۹۴ شروع شد و مجموعه این‌ها از هر استانی که دریافت می‌شود به همان استان ارسال خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامه‌هایی از حذف درآمدهای استانی واریز شده گفت: مجموعه این مدارک در اختیار هیات رئیسه قرار داده شده و به هر میزان که شهرداری هر منطقه به عنوان نیم درصد موظف به پرداخت بوده به شهرهای مربوطه ارسال شده است.

صالحی عنوان کرد: هیات امنای نهاد کتابخانه‌ها که در ارتباط با منابع مالی تصمیم‌گیرنده اصلی هستند، کارشان ایجاد توازن و تفاهم بین این منابع است. ما موظف هستیم که کمک‌های دولتی را در شهرهای برخوردار کمتر ارائه دهیم و در شهرهای محروم بیشتر تخفیف بدهیم. به عنوان مثال ۱۲۰ میلیارد تومانی که دولت در سال ۹۶ کمک کرده بود، بر مبنای این توزیع همه شهرها برخوردار شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد یادآور شد: درآمدهای هر استان به همان استان بازمی‌گردد و از سال ۹۴ که ماده ۱۶ قانون مطرح شد، بازگشت به حساب‌های استانی اتفاق افتاد و اینگونه نیست که منابع یک استان در تهران یا دیگر استان‌ها صرف شود.

وی در پاسخ به سوال دوم این نماینده راجع به اینکه علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی که در حوزه‌های کلیدی وزارتخانه بوده‌اند و جایگزینی نیروهای بی‌تجربه چیست، گفت: همانگونه که در کمیسیون عرض کردم جابجایی مدیران کاری طبیعی است و این کار با استفاده حداکثری از افکار گروهی در وزارتخانه صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روحانیونی که در وزارتخانه بوده‌اند در مناسب دیگری مشغول به کار هستند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها ۱۲ فرهنگسرا، ۹۰ کتابخانه، ۱۰۰ سالن سینما را ایجاد کرده است و ۱۴۰۰ کتابخانه بازسازی شده و موزه‌ها تعمیر و تجهیز شده‌اند.

صالحی ادامه داد:‌ بیمه هنرمندان به ۳۰ هزار بیمه‌کننده نزدیک شده و در سال ۹۶ در حوزه سینما چهار هزار و ۵۰۰ فیلم ساخته شده است. جوایز ما در حوزه سینما ۵۶۲ جایزه بین‌المللی و منطقه‌ای بود و ۳۰ جشنواره هنرهای تجسمی را برگزار کردیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در حوزه موسیقی در سال ۹۶ در حدود هشت هزار اجرای صحنه‌ای و جشنواره‌های فجر و استانی برگزار شد. در حوزه هنرهای نمایشی هم هزار و ۹۰۰ تئاتر اجرا شد که ۵.۵ میلیون مخاطب داشت. در حوزه مد و لباس هم بیش از ۱۱ هزار ثبت طرح لباس ملی داشته‌ایم.

وی افزود: در حوزه قرآن و عترت در سال گذشته جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فراوانی را در سراسر کشور داشته‌ایم.

نماینده مردم بوشهر از پاسخ های وزیر قانع شد

عبدالحمید خدری که امروز در صحن علنی مجلس دو سوال را از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرده بود از پاسخ‌های وزیر قانع شد و تاکید کرد: وزیر ارشاد کمیته‌ای را برای بحث‌های مطرح شده تشکیل دهد و گزارشی را به کمیسیون فرهنگی مجلس بدهد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز