خبرگزاری کار ایران

صالحی در گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ:

تراز واردات و صادرات صنعت چاپ در کشور مناسب نیست/سرعت تعطیلی کتابفروشی ها متوقف شده است

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۰۳۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت چاپ یکی از صنایع مهم و مولد دراقتصاد و ارزش افزوده است، گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، تراز واردات و صادرات صنعت چاپ مناسب نیست و فاصله قابل توجهی بین آن وجود دارد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی شامگاه یکشنبه در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ با تاکید بر این مطلب افزود: صنعت چاپ امروز به عنوان صنعتی است که در حیطه‌های مختلف جایگاه و وجه تمایزهای جدی دارد و از لحاظ اقتصادی یکی از صنایع دارای گردش مالی بالا است.

وی ادامه داد: این صنعت هم در فضای صنایع و هم در فضای فراصنایع، محصولات و خدمات مرتبط نقش دارد و امروز به عنوان یک فراصنعت محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم گفت: صنعت چاپ هم در جهان و هم در کشور ما مهم است. این صنعت در کشور ما دارای فضای قابل توجهی است. ٥ هزار تا ٨ هزار چاپخانه با حدود ١٠٠هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم در این فضا مشغول فعالیت هستند.

وی در عین حال تصریح کرد: تراز واردات و صادرات این صنعت مناسب نیست. علی رغم همه تلاش‌های داخلی بیش از ٨٠ هزار تن محصول وارداتی داریم و صادرات در این زمینه ١٠ هزار تن است که این فاصله قابل توجهی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: صنعت چاپ هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه فرهنگ باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. بنابراین روز ملی صنعت چاپ فرصتی است که اهالی این صنعت گردهم آیند و فرصت‌ها، تهدیدها و آسیب‌های این حوزه را با یکدیگر رصد و بررسی کنند.

وی با اشاره به نگاه سال‌های اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صنعت چاپ ادامه داد: اولین نگاهی که این وزارتخانه دنبال می‌کند اینکه چاپ را به عنوان یک صنعت فعال،خلاق، مولد و موثر باید دید. درست است که چاپ در جهان و ایران با حوزه نشر و مکتوب آغاز شد اما امروز تنوع و تکثر بسیاری را در برگرفته است و حوزه مکتوب به معنای کتاب و مطبوعات بخش محدودی از فعالیت‌های این صنعت را به خود اختصاص داده است.

صالحی افزود: بنابراین براساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و بررسی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که باید صنعت چاپ را جدی‌تر از گذشته بدانیم و آن را به عنوان یک رده در کل صنایع ایران تلقی کنیم.

صالحی تصریح کرد: با این نگاه بخش صنعتی چاپ به وزارت صمت تفویض شد و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی امضا و تنظیم شد ولی این را هم می‌دانیم که وجه فرهنگی این صنعت غلیظ است و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباطات تاریخی و عمیقی با این صنعت داریم و آن را حفظ خواهیم کرد.

وی افزود: صنعت چاپ به نگاه یکپارچه‌ای نیاز دارد و براساس بررسی‌های لازم وجه صنعتی آن به وزارت صمت واگذار شد و امیدواریم وزارت صمت به کمک این صنعت بیاید زیرا این صنعت هم در جهان و هم در فضای منطقه‌ای مسیر رو به شتابی را دارد.

صالحی در ادامه گفت: دومین نگاهی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود تفویض حوزه‌های تصدی‌گری به اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط است و با این نگاه نیز امسال برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ به اتحادیه مرتبط آن واگذار شد.

وی با اشاره به فضای اقتصادی کشور گفت: شرایط و موقعیت‌های اقتصادی امروز مسائلی را بر کل اقتصاد کشور و ازجمله صنعت چاپ تحمیل می‌کند اما در دولت در زمینه صنعت چاپ اتفاقاتی می‌تواند بیفتد زیرا هم رییس جمهور و هم دولت بر بهبود فضای کسب و کار صنایع به ویژه صنعت چاپ تاکید دارند.

صالحی تصریح کرد: وزارت صمت نیز بسته‌ای را در این زمینه آماده کرده است که با آن منجر به بهبود محیط کسب و کار با نگاه رفع موانع می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم هر چه زودتر مسیر تغییر و تکمیل شرح وظایف وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صمت نیز طی شود و با سرعت بیشتری دوران گذار در این زمینه را طی کنیم و این جابجایی نیز با نگاه حمایتی از صنعت چاپ باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر همکاری تشکل ها و اتحادیه‌های صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: هر چه این اتحادیه‌ها به یکدیگر نزدیک باشند منجر به اقتدار صنعت چاپ می‌شود.

وی افزود: صنعت چاپ به افزایش بهره‌وری نیز نیازمند است. این صنعت نیازمند نگاه و دانش و مهارت جدید و ترکیب آن با دانش پیشکسوتان این صنعت است که منجر به تقویت آن شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پایان این آیین در جمع خبرنگاران درباره مشکلات حوزه نشر و تغییر کاربری برخی کتابفروشی‌ها گفت: این مشکل متاسفانه کم و بیش وجود دارد اما مسیر نسبتا سریعی که قبلا در زمینه تعطیلی کتابفروشی‌ها وجود داشت، تا حدودی متوقف شده است و براساس گزارش‌های موجود در یکسال اخیر سرعت تعطیلی کتابفروشی‌ها متوقف شده است.

وی افزود: این مسئله در پی اجرای برخی طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند طرح‌های حمایتی کتابفروشی‌ها ازجمله عیدانه و تابستانه کتاب ایجاد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در شرایط کنونی نگرانی‌هایی هم در زمینه فعالیت ناشران، هم در زمینه فعالیت کتابفروشان وجود دارد و طبعا آثار خودش را در این  حوزه نشان می‌دهد. افزایش قیمت مواد اولیه ازجمله کاغذ و سایر اقلام مورد نیاز در نشر کتاب در زمینه افزایش قیمت محصولات حوزه نشر تاثیر می‌گذارد که این خود در کاهش سرانه مطالعه اثرگذار است و سبد سرانه مطالعه ما را کوچکتر می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش‌های دولت برای حل مشکلات اقتصادی افزود: اگر بخواهیم شاهد تعطیل نشدن بیشتر واحدهای صنفی در حوزه نشر ازجمله کتابفروشی‌ها باشیم نیازمند حمایت بیشتر دولت به ویژه بخش‌های اقتصادی هستیم که در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز