خبرگزاری کار ایران

در کنفرانس بین‌المللی همدان پایتخت گردشگری آسیا مطرح شد:

افزایش بودجه گردشگری در تامین ارز کشور تاثیر بسزایی دارد/آمادگی مجمع کشورهای آسیایی برای همکاری با ایران

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۳۸۶

کنفرانس بین‌المللی همدان پایتخت گردشگری آسیا ۲۰۱۸ با حضور جهانگیری (معاون رئیس جمهور)، علی‌اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی)، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در سالن همایش‌های شهدای استانداری این شهر برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای کنفرانس بین‌المللی همدان پایتخت گردشگری آسیا ۲۰۱۸ که با حضور جهانگیری (معاون رئیس جمهور) برگزار شد، علی نیکبخت (استاندار همدان) گفت:‌ خوشحالیم که براساس ظرفیت‌های استان همدان این استان امروز میزبان اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع ACP (کشورهای آسیایی) و همچنین چند ماه آینده میزبان چهلمین سالگرد نشست اعضای وابسته به ULWPO هستیم. استان همدان ۱.۲ وسعت ایران و همچنین ۲.۳ وسعت جمعیت کل کشو ررا به خود اختصاص داده و براساس موقعیت جغرافیایی خود به نوعی دروازه امور به ایران است. پیشینه مدنیت در شهر همدان به هزاره سوم قبل از میلاد مربوط می‌شود و به نوعی در دوره‌های مختلف پایتخت اصلی ایران بوده است. حتی پس از انقراض مادها همدان یکی از سه پایتخت هخامنشیان بوده و کتیبه‌ها، جامه‌های زرین مانده از آن دوران نشان از توجه زیاد به این استان دارد.

وی افزود: هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی ثبت شده استان همدان آن را از بقیه استان‌ها متمایز کرده است و همین موضوع می‌تواند یکی از جاذبه‌های اصلی باشد که این استان را به جهان معرفی کند. بعلاوه این موضوع چهار فصل بودن استان همدان، آب و هوای مطبوع، کوه‌ها و دره‌های طبیعی و بزرگترین و طولانی‌ترین غار آبی جهان یعنی علی‌صدر را در خود جای داده است. همچنین وجود اشخاصی چون ابوعلی سینا و میرزاده عشقی که در این دیار زندگی کرده‌اند همدان را در طول تاریخ به پایگاه علمی بدل نموده است. در حال حاضر ۱۲ هتل فعال، ۱۱ هتل در حال احداث که با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد همراه بوده و همچنین اقامتگاه‌های برون‌گردی بسیار میزبان گردشگران مختلف از جهان و ایران است. همچنین امروز با حضور جناب جهانگیری سه هتل امیران ۲، کتیبه و تویسرکان که به ترتیب ۴، ۳ و ۲ ستاره هستند همزمان به دست ایشان افتتاح شد البته ما از جناب جهانگیری التماس دعا داریم که هتل همای همدان را که در سال ۹۴ کلنگ آن توسط تأمین اجتماعی زده شده و از آن موقع تا به حال هیچ اتفاقی برایش نیفتاده را مساعدت کنند تا به سرانجام برسد.

وی در ادامه افزود: همدان در زمینه‌های مختلف دارای ظرفیت‌های فراوانی است که از جمله آنها اگر بخواهیم درباره کشاورزی بگوییم ۴.۵ درصد از نیاز کشور را این استان تأمین می‌کند و همچنین شهرستان‌های این استان در زمینه صنایع دستی تامین‌گر اصلی کشور هستند. البته باید بگوییم که ۸۵ درصد آبیاری کشاورزی در این استان به صورت مدرن و قطره‌ای بوده که میانگین آن در کشور ۴۲ درصد است. همچنین دانشگاه بین‌المللی ۸G متصل به گروه ۸G است یکی از افتخارات ما بوده که در حال حاضر ۲۰۴ دانشجو دارد که از ۲۴ کشور در مقاطع کارشناسی و دکترا در حال تحصیل هستند. همچنین مرکز بوعلی که به علاقه‌مندان زبان فارسی را می‌آموزد در این استان واقع شده است.

وی ادامه داد: استان همدان به لحاظ قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران از جهان و ایران بوده و اگر برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این شهر بودجه های لازم تامین شود می تواند این میزان را به شدت افزایش داده و در تامین ارز کشور تاثیر بسزایی ایفا کند که امیدواریم با تامین بودجه‌های لازم برای توسعه این موضوع هرچه سریع‌تر ایجاد شود.

وی اضافه کرد: ‌این نشست می‌تواند گسترش روابط و تعاملات ایران به خصوص همدان با کشورهای دیگر باشد.

در ادامه مراسم؛ طاها محمدی (نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان) گفت: ما هنوز یاد نگرفتیم درباره گردشگری صحبت کنیم ولی قرآن نسبت به آن عنایت داشته و می‌گوید بروید و نقطه نقطه کره زمین را به دقت مطالعه کنید. گردشگری دو جنبه دارد که یکی جنبه عرفانی که متاسفانه کمرنگ بوده و توجه‌ها به آن کم است و دیگری جنبه تفریحی و گردشگری که در آن تبادل فرهنگ اتفاق می‌افتد و چیز بدی نیست اما آنچه که کتاب آسمانی ما به آن عنایت دارد؛ این است که خالق ما دو نمایشگاه در مقابل ما قرار داده است که یکی از آنها آفاق و دیگری انفس است. آفاق همان چیزی است که در حال حاضر می‌بینیم ولی انفس نمایشگاهی است که در نفس‌ها باید آن را جستجو کرد. انسان موجود زمینی نیست بلکه آسمانی بوده ولی در حال حاضر با اقدامات غلط به نوعی راه‌های آسمانی برای آن بسته شده و آن را زمینی کرده است. در سیر آفاق که می‌رویم فقط تماشاست ولی این نیست. فلسفه گردشگری در حقیقت درس عبرت از خوبی‌ها و بدی‌ها گذشتگان است و اگر تمام تمدن‌ها براساس مکتب حق الهی باشند هیچ وقت فرو نخواهد ریخت. کجا می‌توان 20 میلیون زائر را دید که یک صدا بگویند یاحسین و هیچ اتفاقی هم نیفتد ولی در حج می‌بینید که 2 میلیون نفر می‌روند و بسیاری از مشکلات به وجود می‌آید.

سپس حمیدرضا حاجی‌بابایی (نماینده استان همدان در مجلس) گفت: همدان پایتخت تاریخ و تمدن است. ما استان‌های بزرگی داریم اما همدان در بین این استان‌ها به عنوان پایتخت کشورهای آسیایی انتخاب شد. 3300 سال تاریخ همدان قطعی بوده و به همین دلیل ظرفیت‌های متعدد این استان جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد. هیچ شهری در دنیا با تاریخ همدان نمی‌توان پیدا کرد که 1800 جاذبه گردشگری داشته باشد. این شهر 1100 سال قبل از میلاد به عنوان اولین شهر که دارای ساختار اداری - سیاسی است؛ به وجود آمده است ولی به دلایلی نتوانسته خودش را در ایران، آسیا و جهان معرفی کند. هدف اصلی این برنامه معرفی همدان به جهان است. البته تا به حال قدم‌های بزرگی برداشته شده ولی هنوز آن رونمایی درستی که باید صورت نگرفته است و قرار است انجام شود. هدف ما در این رویداد و همین طور برنامه UMWTO معرفی همدان به عنوان شهر بازرگانی در دنیاست.  

در ادامه این مراسم؛ هان دیت لیم چون (دبیرکل مجمع همکاری‌های کشورهای آسیایی- ACD) گفت: برای کشورهای آسیا توسعه صنعت گردشگری در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدزایی و توسعه کشور به حساب می‌آید چراکه این صنعت فرصت خوبی را برای ایجاد اشتغال محلی، کاهش فقر، توسعه و حفاظت از محیط زیست به ارمغان می‌آورد. البته علاوه بر مزایای اقتصادی صنعت گردشگری توانسته مزایای اجتماعی بسیاری را نیز فراهم کند چراکه این صنعت از طریق مردم با مردم مرتبط بوده و این موضوع تبادل فرهنگی را شامل می‌شود. صنعت گردشگری نه تنها باعث افزایش درآمدزایی می‌شود بلکه می‌تواند در تصور کشورهای مختلف نسبت به مردمان آنها تاثیرگذار باشد و من به عنوان دبیرکل مجمع کشورهای آسیایی این اطمینان را می‌دهم که ما آماده همکاری با ایران هستیم تا این صنعت را گسترش دهیم و جهانیان بتوانند از آن بهره‌مند شوند. ما از طریق امکانات فراهم شده که 34 کشور عضو به ما داده‌اند گردشگری را به میلیون‌ها شهروند معرفی کند و ایران به عنوان مهد تمدن دنیا؛ مزایای باشکوهی را برای این معرفی به دنیا دارد. اکنون زیبایی فرهنگ همدان در میان اعضای مجمع شناخته شده و آنها برداشت‌های خود را در سطح وسیعی در رسانه‌های کشورهای خود منتشر می‌کنند. به علاوه در جریان اجلاس مجمع گفت‌وگوهای آسیایی که قرار است مهرماه در همدان برگزار شود ممکن است هیئت‌های مجمع‌ آسیا بازدیدهایی را از این استان انجام دهند تا زیبایی‌های همدان را از نزدیک ببینند.

وی افزود: اکنون با برگزاری موفقیت‌آمیز این رویداد در همدان همه مردم دنیا همدان را می‌شناسند و امیدواریم هرچه سریعتر همدان به عنوان چهره جدید گردشگری به جهانیان معرفی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز