خبرگزاری کار ایران

علی شمخانی در افتتاحیه نمایشگاه ملی صنایع‌دستی:

اقتصاد صنایع دستی ایران تناسبی با جایگاه آن در دنیا ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۶۶۲

علی شمخانی با اشاره به رتبه سوم صنایع دستی ایران در عرصه جهانی گفت: ظرفیت‌های صنایع دستی می‌تواند در ایجاد قدرت نرم و اقتصاد مبتنی بر صادرات موثر باشد. این درحالی است که سهم ناچیز ایران در بازار ۲۵۷ میلیارد دلاری صنایع دستی در جهان نشان می‌دهد که اقتصاد این صنعت تناسبی با جایگاه واقعی صنایع دستی ایران در سطح جهانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی درحالی کار خود را آغاز کرد که برگزاری مراسم افتتاحیه با تعویق ۴ ساعته همراه بود. علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در کنار رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله مهمانان این مراسم بودند.

علی شمخانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی) در این مراسم با اشاره به آنکه صنایع فرهنگی می‌تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد مقاومتی عمل کند و منشاء ایجاد جهش در حوزه اشتغال، تولید ملی و صادرات باشد، گفت: می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک در حوزه صنایع فرهنگی از این حوزه برای توسعه اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی و اشتغال کشور بهره جست.

او تصریح کرد: در صورت توجه و اهتمام ویژه به صنایع‌دستی می‌توان از این مهم به عنوان صنعتی اشتغال‌زا، کم هزینه، دارای زیر ساخت فرهنگی و بخشی از میراث ملی و تمدنی کشور استفاده کرد که می‌تواند در شکل گیری قطب‌های فرهنگی- اقتصادی در مناطق مختلف کشور و جذب جوانان تحصیل کرده بومی موثر باشد.

شمخانی در ادامه به رتبه سوم صنایع دستی ایران در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های صنایع دستی می‌تواند در ایجاد قدرت نرم و اقتصاد مبتنی بر صادرات موثر باشد. این درحالی است که سهم ناچیز ایران در بازار ۲۵۷ میلیارد دلاری صنایع دستی در جهان نشان می‌دهد که اقتصاد این صنعت تناسبی با جایگاه واقعی صنایع دستی ایران در سطح جهانی ندارد.

او با اعتقاد به آنکه جایگزین کردن محصولات وارداتی با صنایع دستی بومی می‌تواند رونق بخش فضای اقتصادی غیر وابسته به تحریم در بخش‌های داخلی و صادراتی باشد اظهار داشت: صنایع دستی می‌تواند اشتغال بخش مهمی از طبقات کمتر برخوردار کشور را تضمین کند. صنایع دستی نماد هویت، اقتدار و بستر ساز نفوذ معنوی ایران است.

شمخانی همچنین فقدان توجه کافی به صنایع‌دستی، دفاع مقدس و گردشگری مقاومت را نقد کرد و گفت: نیاز است تا کارگروه‌های علمی مشترک در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای احیای این بخش بسیار مهم و راهبردی در کشور تشکیل شود.

سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با بیش از ۵۰۰ غرفه در فضای ۸هزار مترمربع عصر امروز شنبه ۳ شهریور گشایش یافت و تا ۹ شهریور میزبان علاقه‌مندان است. امسال دومین سالی است که این نمایشگاه هم‌زمان با نمایشگاه فرش برگزار می‌شود.

در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی از کاشی هفت‌رنگ پوستر نمایشگاه و پارچه قملکار با موضوع اسماء الهی به شیوه قلمکاری مهری و نقاشی رونمایی شد.

سالن‌های ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ به‌علاوه مجموعه سالن‌های ۲۵ نمایشگاه بین‌المللی به عرضه محصولات صنایع دستی از ۳۱ استان اختصاص دارد و ۳۵ غرفه به صورت مشخص برای صنایع دستی با بسته‌بندی خاص و ویژه درنظر گرفته شده و ۱۱ چادر عشایر در فضای باز نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

این نمایشگاه میزبان هنرمندان صنایع دستی استان‌های مختلف در رشته‌هایی همچون چاپ باتیک، سفال و سرامیک، حکاکی روی فلز، تولیدات چرمی، میناکاری، مشبک و... است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز