خبرگزاری کار ایران

تجلی پرسشگری در روایت گمشده پیکرک‌های سنگی

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۳۱۰

حبیب صادقی نقاش و مدرس پس از بازدید از نمایشگاه «روایت گمشده» گفت: در این نمایشگاه می‌توانیم نتیجه‌ ارزشمند همت و تلاش ساوالان جماعتی در دوران تحصیل و آموزش را بینیم. او توانسته آثار قابل قبولی از فرهنگ منطقه‌ای و جغرافیای خود ایجاد کند. ساوالان در طراحی خلاق و فهیم است و نگاه ویژه‌ای به نقاشی دارد. من بر این باورم که نتیجه پرسشگری او در نهایت باعث خلق آثار ارزشمندی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها گالری ساربان میزبان نمایشگاه  نقاشی‌های ساوالان جماعتی است که با عنوان «روایت گمشده» به کیوریتوری فواد نجم‌الدین روی دیوار رفته‌است. 

ساوالان جماعتی متولد ۱۳۶۸ اردبیل، کارشناس ارشد رشته نقاشی از دانشگاه شاهد است. وی‌ عضو پیوسته انجمن نقاشان ایران، مدرس طراحی و نقاشی و همچنین مدیر هنری انتشارات ساوالان ایگیدلری است. جماعتی درباره آثارش می‌گوید: هویت و بی‌هویتی که از دل یکدیگر بیرون می‌آیند، مسخ‌شدگی انسان معاصر و شباهتش با پیکرک‌هایی که خاموش‌اند. در کنار موضوع اسطوره‌ها، مفاهیمی هستند که در این نمایشگاه دنبال کرده‌ام.

تجلی پرسشگری در روایت گمشده پیکرک‌های سنگی

حبیب صادقی (نقاش و مدرس) پس از بازدید از نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه می‌توانیم نتیجه‌ ارزشمند همت و تلاش  ساوالان جماعتی در دوران تحصیل و آموزش را بینیم. او توانسته آثار قابل قبولی از فرهنگ منطقه‌ای و جغرافیای خود ایجاد کند. ساوالان در طراحی خلاق و فهیم است و نگاه ویژه‌ای به نقاشی دارد. من بر این باورم که نتیجه پرسشگری او  در نهایت باعث خلق آثار ارزشمندی شد.

ساعد مشکی (طراح گرافیک) نیز در بازدید از نمایشگاه گفت: بعد از مدت‌ها یک نمایشگاه خوب دیدم. بیشترین چیزی که توجه مرا جلب کرد اولا بازنمایی فضای آذربایجان بود و دوما مواد و بافت‌های فوق العاده‌ای که برای نشان دادن موضوعات به کار رفته بود. در کل اتمسفر نمایشگاه مرا به خودش جذب کرد.

هم‌چنین احمد وکیلی (نقاش و مدرس) نیز درخصوص آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «روایت گمشده» گفت: نمایشگاه یکدستی است. بعضی از کارها جذابیت‌های اکسپرسیو خوبی دارند و بعضی هم به فضای رمانتیک نزدیک شده‌اند. در کل معتقدم جماعتی می‌تواند صراحت بیشتری در انتخاب متریال داشته باشد. با این همه، این کارها نشان می‌دهد که این نقاش در حال ورود به فضای حرفه‌ای است.

ژیلا کامیاب (نقاش) درباره کارهای جماعتی معتفد است: کارها دنیای رمز‌آلودی دارند. بلافاصله مرا یاد توتم‌هایی که به‌خصوص در منطقه اردبیل وجود دارند انداخت. سنگ‌ها را طوری به تصویر کشیده تا ما به این باور برسیم که آنها وجود حقیقی دارند و اشیای بی‌جان نیستند. او با حداقل رنگ‌ها دنیای عمیقی را نشان داده‌است.

فواد ‌نجم‌الدین (کیوریتور این نمایشگاه) در استیتمنت خود نوشته است: «این صحنه‌ها معنایی جز یک معرکه آخرالزمانی ندارند؛ تمام پیوندهای معنادار گم شده‌اند و صحنه، نمایش وضعیتی است که شاید پیش و شاید پس از رخ دادن فاجعه ثابت مانده‌اند.»

وی معتقد است: توازنی که قرار است بین شی طبیعی و حوزه یا پس زمینه فرهنگی قرار بگیرد تجربه‌ی اصلی‌‌ای است که ساوالان در این نمایشگاه دنبال می‌کند.

حسین تمجید از دیگر هنرمندانی که درخصوص تابلوهای این نقاش گفت: وقتی وارد نمایشگاه شدم فضا، تکنیک و پیکره‌ها مرا تحت تاثیر قرار داد. من از قبل ساوالان را می‌شناختم و کارهایش را دنبال می‌کردم. ما اصالت مشابهی داریم و این فضاها را به خوبی درک می‌کنم.

نمایشگاه «روایت‌های گمشده» که از روز جمعه ۲۶مرداد برپا شده تا روز دوشنبه ۵شهریور ادامه دارد. علاقمندان می‌توانند برای بازدید همه روزه به‌جز سه شنبه‌ها به گالری ساربان واقع در خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش خیابان شهید یوسفی ، پلاک۱۳۰ مراجعه نمایند.

تجلی پرسشگری در روایت گمشده پیکرک‌های سنگی

تجلی پرسشگری در روایت گمشده پیکرک‌های سنگی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز