خبرگزاری کار ایران

در نشست مطبوعاتی مطرح شد:

وزارت ارشاد اختیارات برگزاری کنسرت‌های ایرانی در کیش را به منطقه آزاد واگذار کرده/برای برگزاری کنسرت‌های خارجی نیاز به همفکری شورای تامین داریم

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۲۹۹

مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: هر درخواستی به منطقه آزاد ارسال شود مورد بررسی قرار می‌گیرد، اختلافی میان ما و دفتر موسیقی نیست. جدا از کنسرت‌های خارجی که نیاز به همفکری و همکاری چند نهاد از جمله شورای تامین استان دارد در مورد کنسرت‌های داخلی وزارت ارشاد اختیاراتش را به منطقه آزاد کیش تفویض کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی کیش با حضور داریوش پیرنیاکان، هومان اسعدی و حمیدرضا نوربخش (اعضای شورای سیاستگذاری)، مسعود رهبری (مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش) و حمید هادی (دبیر جشنواره)، صبح سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۹۷ در سالن اجتماعات خانه موسیقی برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش به عنوان آغازکننده این نشست در ابتدا گفت: موضوع جلسه امروز جشنواره موسیقی‌ای است که قرار است در کیش برگزار شود و گمان می‌کنم اتفاق میمون و مبارکی باشد. چون جشنواره‌‌ها باعث شناخته شدن ظرفیت‌های موسیقایی می‌شوند و ان‌شاالله که بتوانیم در طول‌شان از نسل جوان موسیقی‌دانمان که با چالش‌هایی کوچک و بزرگ دست به گریبان است، حمایت کنیم.

مسعود رهبری در ادامه توضیح داد: کیش دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری در عرصه هنر است. هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و استراتژیک، هم به لحاظ بسترهای قانونی که برای مناطق آزاد پیش‌بینی شده است و هم به لحاظ اقبالی که گردشگران داخلی و خارجی نسبت به این جزیره دارند و محل رفت و آمد چهره‌های سرشناس عرصه فرهنگ و هنر است. با اتکا به این ظرفیت‌ها می‌توان اتفاقات موثری را در آن‌جا رقم زد. در حوزه موسیقی هم این روند دنبال شده است اما آن‌چه در سال‌های اخیر رخ داده در حوزه موسیقی پاپ بوده است و اکنون قرار است در حوزه موسیقی ایرانی و سنتی باشد که تا به حال در کیش سابقه نداشته است و این اولین دوره‌اش است. امروز هم در خدمت شما هستیم که رسما از پوستر این جشنواره رونمایی کنیم.

حمید هادی در ادامه افزود: پس از یک سال کار کارشناسی و استفاده از تجربه اساتید موسیقی حوزه ایرانی و سنتی در خانه موسیقی کارگروهی تشکیل شد که با هدف دوری از موازی‌کاری، نخستین جشنواره موسیقی کیش رقم بخورد. جزیره کیش از قابلیت توسعه گردشگری هنری بسیار بالایی برخوردار است و در نظر داریم با عنوان «شهر خلاق» کیش را به پایلوتی برای توسعه هنر تبدیل کنیم.

او تصریح کرد: موسیقی‌هایی که پیش از این در کیش برگزار می‌شد پاپ بود و ما ارکستر کرال سنایی را با مدیریت خود من پایه‌گذاری کردیم و با حضور کیش‌وندان (اهالی کیش) آن را پیش بردیم.

هادی ادامه داد: نخستین جشنواره موسیقی کیش به منظور گسترش فرهنگ و هنر ناب ایران زمین با توجه به تاکیدات دولت تدبیر و امید به جهت ارتقای موسیقی فاخر و کشف استعداد جوانان شکل گرفته است. ترغیب نسل جوان جامعه به هنر فاخر و متعهد، معرفی جزیره زیبای کیش و خلیج همیشه فارس با بهره‌گیری از هنر موسیقی از دیگر اهداف ماست. بخش اول این جشنواره بر مبنای گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی است که به صورت رقابتی برگزار می‌شود. در بخش دیگر؛ توصیف جزیره زیبای کیش و خلیج‌فارس، پیام صلح و مهربانی و ترانه‌ها و آواهای لالایی ایران زمین مورد توجه قرار می‌گیرد.

او افزود: فراخوان از اول شهریور روی سایت به آدرس www.art.kish.irقرار خواهد گرفت و مهلت ارسال آثار تا پایان آذر خواهد بود و گروه‌های برتر طی دو شب در قالب اختتامیه جشنواره در بهمن سال جاری در کیش به اجرا می‌پردازند.

نوربخش تصریح کرد: این جشنواره به گونه‌ای، فراخوانی برای تولید اثر است.

پیرنیاکان نیز افزود: چون اولین سال برگزاری این جشنواره است تصمیم بر این شد که خیلی مفصل برگزار نشود. آثاری که به دبیرخانه برسد انتخاب می‌شود و طی آن دو روز این آثار برگزیده اجرا می‌شود.

هادی در مورد میزان جوایز ادامه داد: در بخش گروه‌نوازی نفر اول یک صد میلیون ریال، نفر دوم هشتاد میلیون ریال و نفر سوم پنجاه میلیون ریال به انضمام لوح تقدیر و تندیس سپاس دریافت خواهند کرد که مربوط به بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی است. در بخش دوم که آهنگسازی است ذیل چهار محوری که نام بردم، در زمینه سه توصیف اول(توصیف جزیره زیبای کیش و خلیج‌فارس و پیام صلح و مهربانی) به رتبه اول یک صد میلیون ریال، به رتبه دوم هشتاد میلیون ریال و به رتبه سوم پنجاه میلیون ریال به اضافه تندیس اهدا خواهد شد. در بخش لالایی نیز رتبه اول پنجاه میلیون ریال، رتبه دوم سی میلیون ریال و رتبه سوم بیست میلیون ریال دریافت خواهند کرد. در این بخش پارتیتورها و ماکت اثر به دست ما خواهد رسید و بخشی که می‌تواند اجرا داشته باشد بخش گروه‌نوازی است که گروه‌های برگزیده در اختتامیه روی صحنه خواهند رفت.

او افزود: کارهایی می‌تواند به این جشنواره فرستاده شود که آلبوم نشده باشد و تولید امسال باشد. همزمان جشنواره شعر و سرود کیش را داشتیم و خوانندگان می‌توانند با آن‌ها لینک شوند و چه در بخش گروه‌نوازی و چه در بخش آهنگسازی از این اشعار استفاده کنند.

او در مورد برگزاری در بهمن گفت: در بهمن ما بیشترین حضور گردشگر را در کیش داریم و به این دلیل تاریخ دقیق برگزاری اختتامیه را اعلام نکردیم چون می‌خواستیم از تاریخ برگزاری جشنواره موسیقی فجر اطمینان حاصل کنیم.

هومان اسعدی نیز در ادامه گفت: امروز جشنواره‌های متعددی در ایران برگزار می‌شود و بعضا برخی از آن‌ها کارهایی موازی انجام می‌دهند و شاید بهتر باشد که به گونه‌ای دیگر برگزار شوند. به عنوان مثال جشنواره موسیقی جوان تمرکزش بر تک‌نوازی است و توان توجه به گروه‌نوازی را ندارد. جزیره کیش با توجه به غنای موسیقی آیینی در مناطق جنوبی ایران می‌تواند مرکزیت خوبی برای این موضوع هم باشد و حتی ابعاد بین‌المللی هم پیدا کند.

رهبری در مورد بودجه جشنواره هم گفت: مناطق آزاد هر سال بودجه‌ای را برای این گونه فعالیت‌های هنری و فرهنگی پیش‌بینی می‌کنند. ما بدون احتساب اسپانسر و با تکیه بر ردیف بودجه‌ای که در بودجه منطقه آزاد کیش تعریف شده است این جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

او ادامه داد: اتفاقاتی که در کیش می‌افتد در دو بخش است که بخشی از آن دولتی است و بخشی خصوصی. بخش دولتی که منطقه آزاد کیش است وظیفه اهدای مجوز و اجاره سالن را بر عهده دارد و ما امیدواریم که بخش خصوصی آن قدر در این جزیره فعال شود که کارهای منتسب به منطقه آزاد کیش دیگر چندان به چشم نیاید. در مورد کنسرت یالتین تاش، مناطق آزاد، نه همه‌شان، برخی از آن‌ها در قوانین، آیین‌نامه‌ها و مقررات یک سری اختیاراتی به آن‌ها تفویض شده است که می‌شود با اتکا به آن‌ها کارهایی انجام دهند. در خصوص این کنسرت نهایت سخت‌گیری و بررسی جوانب کار انجام شد به طوری که جلسه شورای تامین برگزار شد و همه در خصوص‌اش به یک اجماعی رسیدند و منطقه آزاد راسا اقدام به این کار نکرد. پیامدهایی که این رویداد داشت به لحاظ افزایش تعداد گردشگر برای ما رضایت‌بخش بود.

او ادامه داد: هیچ کسی قرار نیست حذف شود و هر درخواستی به منطقه آزاد ارسال شود درخواستش مورد بررسی قرار می‌گیرد، هر خواننده‌ای درخواست بدهد همین فرایند در موردش انجام می‌شود. اختلافی میان ما و دفتر موسیقی نیست. مکان برگزاری هر رویداد هنری، یکی از مولفه‌های تصمیم‌گیری در مورد آن است. یک رویداد هنری در یک پهنه از کشور ممکن است امکان برگزاری داشته باشد و در منطقه‌ای دیگر نه. جدا از کنسرت‌های خارجی که نیاز به همفکری و همکاری چند نهاد از جمله شورای تامین استان دارد در مورد کنسرت‌های داخلی وزارت ارشاد اختیاراتش را به منطقه آزاد کیش تفویض کرده است.

او در پایان در مورد امکان برگزاری کنسرت خیابانی در کیش هم گفت: تفاهم‌نامه میان معاونت هنری و منطقه آزاد کیش در این مورد نبود و جزیره کیش برنامه‌ای برای برگزاری چنین رویدادی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز