خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد:

کمبود فضای فرهنگی و هنری در کشور/ افزایش ۳۵ درصدی مخاطبان سینما/ حوادث دیماه در شهرهای اتفاق افتاد که فضای فرهنگی و هنری کمتری داشتند

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۵۶۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رویکردهای وزارتخانه متبوع در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: جریان فرهنگ و هنر ایران زمین از حالت مرکز‌گرا به سمت ایران‌گرا حرکت می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، َسیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان‌‌‌‌های ابهر، خرمدره، قیدار و سلطانیه در فرهنگسرای نور شهرستان ابهر با ابراز خرسندی از حضور در این شهرستان، به سالروز بازگشت آزادگان به کشور اشاره و گفت: آزادگان رمز عزت، اقتدار و ماندگاری ما هستند.

وی با تسلیت به درگذشت مرحوم عزت‌‌‌‌الله انتظامی اظهار داشت: رویکرد نخست در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونق‌‌‌افزایی فضای فرهنگ و هنر با کمترین حاشیه است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضای حاکم بر سینماها در فروش، مخاطب و زیرساخت‌‌‌‌ها روبه جلو بوده است و ۳۵ درصد از مخاطبان سینما افزایش داشته است.

صالحی ادامه داد: سال گذشته در حوزه موسیقی هشت هزار اجرا داشتیم و تلاش شده این امکانات با حداکثر امنیت و حداقل اتفاقات در کشور فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه شش هزار و ۹۳۰ تئاتر و بیش از ۱۰۱ هزار اجرا در سال گذشته داشتیم، تصریح کرد: در حوزه کتاب، شعر و ادبیات هم حرکتی روبه رشد داشتیم به گونه‌‌‌‌ای که فضای فرهنگ و هنر که شتاب گرفته و مورد حمایت جدی قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ۳۳۲ هزار دانشجوی هنر و تدریس ۱۰۰ واحد دانشگاهی تدریس حوزه‌‌‌های هنر اشاره و خاطرنشان کرد: جریان فرهنگ و هنر ایران زمین از حالت مرکز‌گرا به سمت ایران‌گرا حرکت می‌‌کند.

صالحی با بیان اینکه تعداد انجمن‌‌‌ها و موفقیت‌‌‌‌های استان‌‌‌ها در عرصه فرهنگ و هنر، نشان از آمایش وسیع سرزمینی دارد، خاطرنشان کرد: سرزمین پربار فرهنگ و هنر در کل کشور را شاهد هستیم.

وی به رویکرد وزارتخانه در یکسال اخیر در موضوع حرکت از مرکز به سمت استان‌‌‌ها و مراکز استان‌‌‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: با حرکت معکوس و با این نگاه مسیر وزارتخانه در این دولت تعبیه شده است. نگاه به زیرساخت‌‌‌های فرهنگ و هنر نگاه کاملی نیست و با مهندسی فرهنگی می‌‌توان بودجه‌‌های فرهنگی را هزینه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه تلاش کنیم رویکرد را مهندسی معکوس قرار دهیم، بیان کرد: منابع موجود را با شیب ملایم به سمت استان‌‌‌ها و شهرستان‌‌ها حرکت می‌‌‌کند.

صالحی با تاکید بر اینکه در بودجه امسال برش‌‌های استانی در بودجه معاونت‌‌‌‌ها و سازمان‌‌‌ها لحاظ شده است، یادآور شد: هنرمندان شهرستان‌‌ها را در فعالیت‌‌‌های خود جدی‌‌تر ببینم.  

به گفته وی، رویکرد سوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفرهای استانی است که در جریان این سفر، تفاهم‌‌نامه‌‌هایی با استانداری منعقد می‌‌‌شود که در قالب این تفاهم‌‌‌نامه به ارزش ریالی ۴۳۲ میلیارد ریال در استان زنجان امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری ترکیب شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایین بودن سرانه فضای فرهنگی در کشور اشاره و عنوان کرد: با کمی بررسی متوجه شدیم حوادث دی ماه در شهرهای اتفاق افتاد که فضای فرهنگی و هنری کمتری داشتند، چراکه این فضاها دریچه‌‌‌‌‌های اکسیژن اجتماعی هستند.

صالحی با اشاره به اینکه در این تفاهمنامه‌‌‌ها به موضوع سرانه فضای فرهنگی توجه شده است، گفت: ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام در دولت وجود دارد؛ از این‌رو در شروع پروژه‌‌‌های جدید سخت‌‌‌گیری‌‌‌های وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سبد کالایی ما در فرهنگ و هنر بسیار ضعیف است، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته رقم خرید فرهنگی بسیار غنی است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نگاه مردم در کشور برای دریافت خدمات فرهنگی و هنری به صورت رایگان و کم‌‌بها اشاره و تصریح کرد: باید هنر هنرمند به ثروت تبدیل شود و هنرمند بتواند از این طریق به وضعیت اقتصادی خود رونق دهد.

صالحی با اشاره به اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آمایش سرزمینی بخش فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: به دنبال تکمیل بانک اطلاعاتی از هنرمندان در عرصه‌‌‌های مختلف کشور هستیم.

گفتنی است در پایان این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بررسی مسائل و مشکلاتی که از سوی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان‌‌‌‌های ابهر، خرمدره، سلطانیه و قیدار ارائه شد در خصوص بازسازی فرهنگسرای نور و تجهیز کتابخانه مرکزی شهرستان ابهر و تجهیز فرهنگسرای خرمدره قول‌‌‌های مساعدی داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز