خبرگزاری کار ایران

رونمایی از آلبومی با صدای پسر و آهنگسازی پدر/خانواده صادقی‌نژاد و «به چشم‌های تو سوگند»

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۸۲۹

آلبوم «به چشم‌های تو سوگند» با صدای ایوب صادقی و موسیقی پدرش، ابوالفضل صادقی‌نژاد رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی از آلبوم «به چشم‌های تو سوگند» با صدای ایوب صادقی و موسیقی ابوالفضل صادقی‌نژاد (آهنگساز، نوازنده سنتور و رئیس شورای نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی) عصر روز سه‌شنبه، 23 مرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این برنامه که همزمان با روز انتشار آلبوم بود جمعی از چهره‌های هنری چون هنگامه اخوان، فردین خلعتبری، بابک صحرایی، شهرام شکوهی، صدرالدین حسین‌خانی، امیریل ارجمند، محمدرضا یار، امید داورزنی، احمد میرمعصومی، محمدرضا اسکندری، صادق آزمند، برنا غیاث و داود فیاضی و.... حضور داشتند.

در ابتدای برنامه محمدرضا یار که سراینده ترانه‌های آلبوم «به چشم‌های تو سوگند» است پشت تریبون حاضر شد و ضمن بیان توضیحاتی درباره روند تولید این مجموعه و جزئیات آن، نکاتی را درباره همکاری با ابوالفضل صادقی‌نژاد و ایوب صادقی عنوان کرد.

رونمایی از آلبومی با صدای پسر و آهنگسازی پدر/خانواده صادقی‌نژاد و «به چشم‌های تو سوگند»

سپس امید داورزنی که یکی از موزیسین‌های حاضر در این آلبوم است در بخشی از صحبت‌هایش به آشنایی قدیمی با خانواده صادقی‌نژاد اشاره کرد و گفت: من موسیقی را در خانواده صادقی‌نژاد شروع کردم و اولین بار استادم ابوالفضل صادقی‌نژاد مضراب را در دستان من گذاشت. نوجوانی من و ایوب با یکدیگر عجین بوده و در کنار هم چیزهای زیادی یاد گرفتیم. تصور می‌کنم شروع هرچه در هنر دارم از استادم ابوالفضل صادقی‌نژاد است. در خوانش ایوب یک نکته منحصر به فرد است که در ساز پدرش هم این نکته را دیدم. آن هم سادگی نغمه‌ها است که متأسفانه در شرایط فعلی کمتر شاهد این موضوع هستیم. سادگی از موسیقی ما بیرون رفته است. سادگی که یک هنرمند باید از هزارتوی پیچیدگی‌ها عبور کند و به این مرحله از سادگی برسد. من افتخار داشتم که در این مجموعه دو اثر داشته باشم و از ایوب عزیز ممنونم که به من این اجازه را داد.

در بخش بعدی برنامه ایوب صادقی پشت تریبون حاضر شد و اعلام کرد: دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند ولی امید داورزنی افتخار داد و در این آلبوم همراه ما بود. من تازه شروع به هنرجویی و کار کرده‌ام. اگر بگویم به خاطر حرمت پدر و پسری این افتخار را پیدا کردم که کنار پدر قرار بگیرم ولی واقعا لیاقت این را ندارم که اسمم در کنار فردین خلعتبری بزرگ قرار بگیرد که همه موسیقی ایران به نوعی وام‌دار او است. زمانی که کلام معنای خوب داشته باشد و بتواند معنی درست را به مخاطب برساند می‌تواند یک موسیقی را تبدیل به بهترین اثر هنری کند. بهترین موسیقی اگر با کلام نازل توأم شود هیچ وقت نمی‌تواند به سرمنزل مقصود برسد. به همین دلیل از محمدرضا یار تشکر می‌کنم که لطف داشت و در این آلبوم شرکت کرد. اما در بحث حرفه‌ای موسیقی مشکل نشر و پخش آثار را داریم. موزیسین‌های زیادی هستند که آثار ارزشمندی در گنجینه دارند ولی شرایطی برای رساندن موسیقی به گوش مخاطبان ندارند. به همین دلیل از موسسه ایران گام و آقای صدرالدین حسین‌خانی که به همراه موسسه هنر شهر پخش این اثر را بر عهده گرفتند تشکر جانانه می‌کنم. مهمانان زیادی در این جمع حضور دارند که همگی قدم بر دیده ما گذاشته‌اند ولی یک مهمان ویژه در میان همه عزیزان حضور دارند. کوچکترین هنرجوی ما که خانم آریانا اصغری فرزند خلبان شهید اصغری هستند و امشب در جمع ما حضور دارند که از طرف همه مهمانان از ایشان تشکر می‌کنم.

ابوالفضل صادقی‌نژاد که پیش از این هم آلبوم «از تنهایی گریه مکن» با صدای سالار عقیلی را آهنگسازی کرده بود صحبت‌هایش درباره آلبوم «به چشم‌های تو سوگند» را به قدردانی از حضار و عوامل آلبوم خلاصه کرد و گفت: دست عزیزانی که در این آلبوم حضور داشتند و اینجا حضور داشتند را می‌بوسم.

امیریل ارجمند در بخش دیگری از برنامه پشت تریبون حاضر شد و گفت: تسلط به شعر مهمتر از تسلط به موسیقی است البته زمانی که کار باکلام انجام می‌دهید. فرهنگ ده هزار ساله این کشور سهم به سزایی در موسیقی می‌تواند داشته باشد. آقای صادقی‌نژاد که می‌گویند در حق ایوب خیلی ظلم کردند را درک می‌کنم. شرایط پدر و پسر هنرمند بسیار ویژه است. در یک جا باید دست بکشید و خودتان حرکت کنید بدون اینکه بخواهید جایی سفارشتان را کنند. همیشه می‌گویند کار شما ساده‌تر است ولی من می‌گویم کار ما سخت‌تر است. ایوب سه سال است که پیگیر انتشار این آلبوم است. خوشحالم که ایوب صادقی می‌تواند راه خودش را مسلط‌تر طی کند.

اما فردین خلعتبری یکی دیگر از عوامل تولید این اثر بود که گفت: ماجرای موسیقی آنقدر برای من مهم است که رسمیت بیش از حد اذیتم می‌کند. من اجتماعات را به اینکه تعداد حضارش چقدر است نمی‌شناسم بلکه برایم حواس‌هایی که آنجا جمع است بیشتر اهمیت دارد. وقتی راجع به موسیقی برنامه‌ای داریم دوست دارم بیشتر موسیقی اجرا شود و اجرای زنده ببینیم و کمتر حرف زده شود. میزان احساساتی که میان این پدر و پسر رد و بدل شد کمی رشک‌برانگیز است و گاهی به تعارف می‌رسد. زمانی که کنار آقای صادقی‌نژاد نشسته بودم و دیدم که ایوب روی صحنه احساساتی شده بود، ایشان احساساتشان دوچندان بود. من یکی از کارهای این آلبوم را با علاقه و نه با وظیفه ارکستراسیون کردم که این علاقه برگرفته از روابط خوب  این پدر و پسر است. دوست خوبمان بهنام ابوالقاسم هم نوازندگی پیانو و رهبری ارکستر را بر عهده داشت.

او در ادامه خطاب به ابوالفضل صادقی‌نژاد اعلام کرد: آقای صادقی‌نژاد اینطور نیست که شما احساس کنید چیزی را اضافه در اختیار کسی قرار می‌دهید. شما کاری را انجام می‌دهید که هر پدری باید انجام دهد و این پدری را در حق دیگران هم انجام می‌دهید. من وقتی پشت سر شما صحبت‌های خوب می‌شنوم حس می‌کنم نقشی که در زندگی ایوب دارید باعث شده تا همه علاوه بر خودش به اصل و نسب او بپردازند.

این موزیسین سرشناس در ادامه گفت: نسل‌های مختلف که موسیقی را می‌شنوند و گاهی دوباره ریمیکس می‌کنند آن زمان می‌توانیم بگوییم که ادبیات آهنگین یا موسیقی آن دوره کار خودش را کرده است. موضوع دیگر هم این است که موسیقی به ادبیات اضافه می‌شود و موسیقی که در ذهن شاعر هست شعر را می‌سازد و به همین دلیل نسبت به موسیقی کمی متعصب هستم. در کشور ما متأسفانه موسیقی باید خودش را به چیزهایی مثل سینما و اپرا و... بچسباند تا بیشتر دیده شود که این اتفاق درباره موسیقی خجسته نیست. اگر موسیقی در قالب اصلی خودش باشد مطمئناً روی ادبیات و سینما و تئاتر اثر شگرفی می‌گذارد و ما درباره آن کاملاً غفلت می‌کنیم.

سیدعباس سجادی (مدیر بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران)، هم ضمن تبریک به دست‌اندرکاران این آلبوم گفت: در حوزه موسیقی ایرانی، موسیقی باکلام جایگاه ویژه خود را داشته است. بحثی که بزرگواران موسیقی مطرح می‌کنند این است که خواننده به عنوان یک ساز است. زمانی که از صدا به عنوان آوا استفاده می‌کنید شاید این تعبیر را داشته باشید اما بهانه ساخت یک تصنیف چیزی غیر از کلام است؟ خواننده به عنوان مجری کار چه نقشی دارد؟ تعبیر من این است که آثار باکلام در موسیقی ایرانی مثل یک اثر خوشنویسی هستند و حرمت کلام را نباید فدای چنین نگاه‌هایی کنیم. دوستان ما در حوزه آهنگسازی نسبت به موسیقی تعصب زیادی دارند ولی من چندان موافق نیستم. اما به هرحال برای کسانی که در شرایط امروز جامعه که برای زیست هنر نیست تلاش می‌کنند. به ویژه تهیه‌کنندگانی که سرمایه خود را در یک بازار پرریسک قرار داده‌اند.

داوود فیاضی و احمدمیرمعصومی هم از جمله سایر سخنرانان این برنامه بودند. در پایان مراسم هم مهمانان ویژه ضمن حضور روی صحنه به همراه خانواده صادقی‌نژاد از طرح جلد این آلبوم رونمایی کردند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز