خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سایت‌های تاریخی حق فروش صنایع‌دستی خارجی را ندارند

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۴۳۱

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به آنکه در گذشته با این معضل روبه رو بودیم که حتا در سایت‌های تاریخی، غرفه‌هایی که برای فروش صنایع دستی واگذار کرده بودند و اجناس چینی می‌فروختند، گفت: برای ممنوعیت فروش صنایع دستی چینی و خارجی در سایت‌های تاریخی ابلاغیه‌ صادر کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های همیشگی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی کشور حضور صنایع دستی خارجی ازجمله ترکیه‌ای، چینی و هندی در بازار ایران است. این درحالی‌ست که صنایع دستی ایران با تنوعی که دارد در قالب بیش از ۳۰۰ رشته فعال است و ایران در زمینه تنوع صنایع دستی مقام نخست در میان کشورهای جهان را داراست.

علی اصغر مونسان (معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) درخصوص تدابیر سازمان متولی برای رقابت با صنایع دستی و بازار اجناس چینی و صنایع دستی خارجی گفت: در گذشته با این معضل روبه رو بودیم و حتا در سایت‌های تاریخی، غرفه‌هایی که برای فروش صنایع دستی واگذار کرده بودیم، اجناس چینی می‌فروختند. ضمن آنکه برای ممنوعیت فروش صنایع دستی چینی در سایت‌های تاریخی ابلاغیه‌ صادر کردیم. عنوان شد که در سایت‌های تاریخی، کسی حق فروش صنایع دستی غیرایرانی را ندارد.

او با اشاره به آنکه قبل از اتفاق اخیر، این ابلاغیه یک راهکار بود تا بتوانیم فروش صنایع دستی خارجی را ممنوع کنیم، تصریح کرد: قطعا این ابلاغیه نتیجه خوبی نخواهد نداشت چراکه طرف‌های مقابل نیز فروش صنایع دستی ما را ممنوع خواهند کرد. درحال حاضر به صورت رسمی حدود 281 میلیون دلار از مبادی گمرک، صنایع دستی صادر می‌کنیم که جدای از فرش دستباف است. بنابراین اگر در ایران، فروش صنایع دستی خارجی را ممنوع کنیم، آنها نیز اقدام متقابل خواهند کرد.

مونسان یادآور شد: چندی پیش از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست افزایش تعرفه  کرده بودم که مورد قبول واقع شد، در حال اعمال بود که فضای جدیدی بوجود آمد و براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. صنایع دستی نیز در آن لیست جای دارد. درواقع می‌توان گفت ورود صنایع دستی خارجی به کشور ممنوع شد. درحال حاضر فضای بسیار خوبی برای رشد صنایع دستی ایجاد شده‌است.

به گزارش ایلنا؛ از بین کالاهایی که واردات آن ممنوع شده است، بیش از ۲۰ قلم مربوط به صنایع‌دستی می‌شود؛ کالاهایی که اکثرا از کشورهای چین، هند، اندونزی، مالزی، پاکستان و... وارد می‌شد.

واردات صنایع دستی ممنوع شد نه فروش آن

پویا محمودیان (معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی) نیز به ارزیابی این طرح در شش ماه دیگر اشاره کرد و گفت: ممکن است در آن زمان رفع ممنوعیت شود. درحال حاضر، ورود صنایع دستی خارجی به کشور ممنوع شده‌ است نه فروش آن، چراکه درحال حاضر شاهد فروش صنایع دستی خارجی در بازار هستیم. واردات آن با فروش متفاوت است. فروش صنایع دستی دست صنف است. البته سایت‌های تاریخی و باستانی ما از فروش صنایع دستی چینی و خارجی، پاکسازی شد، اما درحال حاضر به جهت ساماندهی بازار صنایع دستی نظارت‌ها بیشتر شده‌ است.

به گفته او، به منظور تجاری‌سازی صنایع دستی طرحی اجرا شده است که از نظر کیفیت، طرح و قیمت، صنایع دستی در جایگاهی قرار خواهد گرفت که هرکدام از فعالان این عرصه با تمایلات خود به سمت خرید و فروش صنایع دستی ایرانی بیایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز