خبرگزاری کار ایران

گمانه‌زنی برای آواربرداری و خواناسازی حمام شاه عباسی در تاکستان

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۴۹۸

عملیات آواربرداری و خواناسازی حمام شاه عباسی یکی از آثار با ارزش دوران اسلامی در تاکستان قزوین انجام شد.

به گزارش ایلنا، رضا آخوندی (سرپرست عملیات آوار برداری و خوانا سازی حمام شاه عباسی) درخصوص عملیات آوار برداری و خواناسازی حمام شاه عباسی گفت: شهر تاکستان در شمال غربی فلات مرکزی ایران و ۳۰ کیلومتری جنوب باختری قزوین قرار دارد و هسته اولیه این شهر در جنوب خاوری آن واقع شده که تپه خُله­کوه نام دارد.

او با اشاره به این نکته که این محوطه دارای آثاری از هزاره پنجم پیش  از میلاد و دوره سلاجقه تا دوران معاصراست، گفت: بنای حمام شاه عباسی که تا اواخر دوره پهلوی کاربری خود را حفظ کرده بود، یکی از آثار با ارزش دوران اسلامی و احتمالا دوره صفویه است که در جنوب غربی محوطه خله­کوه قرار دارد.

به گفته این باستان شناس، با توجه به رشد سریع شهرنشینی و استفاده نکردن از حمامهای عمومی، این سازه به تدریج اهمیت خود را از دست داده و در 40 سال اخیر به محل دپوی نخاله­های ساختمانی تبدیل شده و در حال حاضر هیچگونه شواهدی از بقایای آن در سطح محوطه مشاهده نمی‌شود.

آخوندی با اشاره به صدور مجوز عملیات آوار برداری و خوانا سازی حمام شاه عباسی توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با استناد به اطلاعات محلی و عکس هوایی سال 1345 شهر تاکستان، محل احتمالی بنای مذکور در جنوب غربی محوطه خله­­کوه جانمایی و گمانه­زنی در محدوده جانمایی آغاز شد.

او افزود: تا این مرحله بیشترین یافته­های به دست آمده در محدوده گمانه­ها شامل زباله و نخاله­های ساختمانی دوران معاصر،  قطعات شکسته سفال و بقایای آجرهای شکسته و گاه سالم دوران اسلامی است.

وی اظهار داشت: آجرهای یاد شده با ابعاد 17× 17، 20×20، 23×23، 25×25  سانتیمتری، احتمال قرارگیری بنای حمام شاه عباسی در این محدوه را افزایش می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز