خبرگزاری کار ایران

فرهاد فخرالدینی مطرح کرد:

نمی‌توانیم درها را به روی هنر ببندیم/گاهی اوقات دو سال طول می‌کشد تا پول یک نت نویس را بدهیم+تصاویر

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۴۰۳

نشست خبری کنسرت مشترک ارکستر فرهنگ و هنر و فرهاد فخرالدینی که قرار است 11 و 12 مرداد در تالار وحدت برگزار شود، ظهر امروز شنبه (ششم مرداد) برگزار شد.

 به گزارش  خبرنگار ایلنا، سوسن تقی‌پور، مدیر دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 42 که ارکستر فرهنگ و هنر متعلق به آن است، گفت: در کنسرت پیش رو وحید تاج و مجتبی عسگری به عنوان خواننده روی صحنه خواهند رفت و رهبری گروه کر برعهده شهلا میلانی است. ما چند وقتی است که دوست داشتیم افتخار حضور استاد فرهاد فخرالدینی را در کنار خود داشته باشیم و اکنون لطف ایشان شامل حال گروه‌های دانشگاهی شده که در کنار ما هستند.

او ادامه داد:‌ ارکستر فرهنگ و هنر حدود پنج سال است که فعالیت می‌کند و 90 درصد بچه‌های آن دانشجویان موسیقی واحد دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر هستند. شهرام توکلی و علی اکبر قربانی رهبران ثابت گروه‌اند که در این برنامه هم زحمات بسیاری کشیده‌اند.

 تقی‌پور در مورد آنچه در دانشگاه جامع علمی و کاربردی تحت مدیریتش می‌گذرد، توضیح داد: در اینکه وظیفه ما تعلیم نوازندگان است شکی نیست. ارکستر فرهنگ و هنر در اجرای پیش رو با 49 نفر نوازنه روی صحنه خواهد رفت که 35 نفر آنها دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خودمان هستند. گروه کر تحت سرپرستی شهلا میلانی نیز 35 نفر است که از دانشجویان رشته آواز یا نوازندگی تشکیل شده است. ما پنج سال است که این ارکستر را با هزینه شخصی سرپا نگه داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.

 فرهاد فخرالدینی  نیز در مورد همکاری خود با ارکستر فرهنگ و هنر گفت: من همه عمرم را یا در کلاس درس گذرانده‌ام یا در ارکستر مشغول اجرا بودم و یا در استودیو سرگرم ضبط و خوشحالم که اکنون در کنار بچه‌هایی فعالیت می‌کنم که شور و حالشان برای تمرین به من نشان می‌دهد زحماتم هدر نرفته است و آنها راهی را که باید بروند، می‌روند. حمایت‌های خانم سوسن تقی‌پور سبب شد بار دیگر به یاد دوران گذشته اگر چیزی می‌دانند و اگر تجربه‌ای دارند در اختیار هنرجویان بگذارند. همچنین باید بگویم آینده درخشانی را هم برای وحید تاج و هم برای مجتبی عسگری پیش‌بینی می‌کنم و امیدوارم روز به روز بیش از پیش بدرخشند.

فخرالدینی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او درباره خانه موسیقی پرسید، گفت: من اساسا از حضور در شوراها امتناع می‌کنم اما دوستان عزیزم آنقدر آمدند و رفتند تا در نهایت ریاست شورای عالی خانه موسیقی را پذیرفتم. از ابتدا هم دوست داشتم منتقدین و اهالی خانه موسیقی با شفافیت تمام مطالب خود را عنوان کنند نه اینکه کسی در روزنامه‌ای حرفی بزند و ما یک ماه بعد جواب بدهیم. برای همین جمع‌شان کردم در تالار شهناز خانه هنرمندان و این روند ملاقات منتقدین و اهالی موسیقی ادامه خواهد داشت.

 وی ادامه داد: مجموع صحبت‌ها ما را به این نتیجه رساند که باید تغییراتی در اساسنامه ایجاد کنیم. در مجمع عمومی که شهریورماه برگزار می‌شود، در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد. پیشنهاد ما برای اصلاح اساسنامه این است تا کسانی که دو دوره در هیئت مدیره بودند، نتوانند برای بار سوم نامزد شوند و حداقل باید در این میان یک دوره فاصله بیفتد.

وی در جواب خبرنگار دیگری که به اختلافات پیمان ساکت و حمیدرضا نوربخش اشاره کرد، گفت: ما اینجا نیامد‌ه‌ایم که اختلافات ساکت و نوربخش را حل و فصل کنیم و بهتر است این بحث را همین جا تمام کنیم و به موضوعی بپردازیم که برایش در اینجا جمع شده‌ایم.

او در ادامه با اشاره به قطعاتی که در این کنسرت اجرا خواهد شد، توضیح داد: قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شود بخشی از کارهایی است که من در طول 50 سال فعالیتم انجام داده‌ام. این برنامه 12 قسمت است که در دو بخش شش قسمتی اجرا خواهد شد. ازجمله قطعاتی که اجرا می‌کنیم سوئیت ساوالان یا همان سبلان است که آغازگر اجرایمان خواهد بود قطعه بعدی برای دخترم نام دارد با شعری از فریدون مشیری. به یاد جوانی نام قطعه دیگری است که به یاد جوانی‌ خودم ساختمتش و ارسلان کامکار از برجسته‌ترین نوازندگان ویلن آن را خواهد نواخت. اشتیاق با شعر فریدون مشیری و صدای مجتی عسگری درد گنگ، خلیج فارس، بهار و یک سوئیت آوازی در پنج تابلوی کوتاه از بخش‌های دیگر این اجراست.

فخرالدینی تاکید کرد: اینها بخشی از فعالیت‌های من در 50 سال گذشته است و نه تمام آن. چون اگر قرار بود تمام فعالیت‌های 50 سال گذشته‌ام را مرور کنیم حداقل 30 ، 40 برنامه می‌شد.

او در پاسخ به این سوال که چرا به جای کار کردن با ارکسترهای حرفه‌ای به سراغ ارکستر دانشجویی رفته است و آیا این نکته که ارکستر سمفونیک و ارکستر موسیقی ملی به علت نبود نوازندگان کافی ناچار به استفاده از ترکیبی مشترک هستند را می‌پذیرد یا نه؟ گفت: در گذشته هم ارکسترهای ما نوازندگان مشترک داشته‌اند. زمانی که در رادیو فعالیت می‌کردم سه ارکستر گل‌ها، باربد و نکیسا نوازندگان مشترک بسیاری داشتند. من هم در هر سه این ارکسترها علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی رهبری هم می‌کردم. ما همیشه این مشکل را در موسیقی داشته‌ایم. ارکستر سمفونیک‌مان که رهبری‌اش را مشکات برعهده داشت و ارکستر رادیو و تلویزیون ملی ایران هم به همین صورت بود و موجب می‌شد هیچ کدام‌مان از آن وضعیت راضی نباشیم. زمانی که از من خواسته شد رهبری ارکستر موسیقی ملی را برعهده بگیریم بر حضور نوازندگانی مستقل از هر ارکستر دیگر تاکید داشتم. اوج کار ارکستر موسیقی ملی در سال 94 بود که بعد از آن مسائلی پیش آمد که منجر به کناره‌گیری من شد که الان نیازی به بازگو کردنش نمی‌بینم. چه زمانی که از ارکستر رادیو تلویزیون ملی ایران کناره‌گیری کردم و چه زمانی که با ارکستر موسیقی ملی خداحافظی کردم، تعدادی از نوازندگان برجسته نیز ترجیح دادند خودشان را کنار بکشند در حال حاضر که ارکستر سمفونیک و ارکستر موسیقی ملی مشغول فعالیت هستند، نوازندگان خوبی داریم که می‌توانند کمک حال این ارکستر‌ها باشند ولی کناره‌گیری کرده‌ام و دلایل این کناره‌گیری‌شان باید از خودشان بپرسید نه از من.

او در جواب سوال دیگری که چرا به جای تولید قطعات تازه به اجرای مجدد قطعاتی که پیش از این روی صحنه رفته است می‌پردازد، گفت: ما نمی‌توانیم درها را به روی هنر ببندیم و به این بهانه که قطعه‌ای 50 سال پیش اجرا شده‌اند دیگر سراغش نرویم. من با این حرف موافق نیستم آن قطعه ممکن است برای من پیرمرد تکراری باشد ولی برای جوانان تکراری نیست. جدا از این ما قطعاتی هم داریم که در سال‌های اخیر نوشته شده‌اند و تکراری نیست. از آن‌سو شما نمی‌دانید تولید چه مشکلاتی دارد گاهی اوقات دو سال طول می‌کشد تا پول یک نت‌نویس را بدهیم. در نتیجه تولید قطعه جدید اساسا کار آسانی نیست.

 مجتبی عسگری یکی از خوانندگان این کنسرت نیز  در صحبت‌های کوتاهی گفت: من سال‌های سال به عنوان یکی از دوستداران هنر موسیقی به کارهای فرهاد فخرالدینی گوش می‌دادم و با آنها بزرگ شدم بودن در کنار استاد بزرگی چون فخرالدینی برای من باعث افتخار است.

وحید تاج در ادامه افزود: بودن در کنار فخرالدینی برای هرکسی مایه افتخار است و از شهرام توکلی، علی‌اکبر قربانی و سوسن تقی‌پور نهایت سپاس را دارم که بعد از سال‌ها دوری استاد فخرالدینی از صحنه موجب شدند افتخار همکاری با او نصیب ما شود.

شهلا میلانی نیز که رهبری گروه کر این کنسرت را برعهده دارد، توضیح داد: من از 10 سالگی در خدمت استاد فخرالدینی بودم و خیلی چیزها از او یاد گرفتم. بزرگترین دستاورد ما در زندگی این است که هنرجویان و دانشجویانی را پرورش دهیم که در کنارمان باشد و کشتی موسیقی را به سرمنزل مقصود برسانیم.

 شهرام توکلی (رهبر ثابت ارکستر فرهنگ و هنر) نیز تصریح کرد:  ترکیب ثابت این ارکستر همان 35 نفر است و ما در اجراهای گوناگون‌مان با همین 35 نفر روی صحنه می‌رویم منتهی این بار چون کنستری در شان استاد فرهاد فخرالدینی برگزار می‌کردیم از نوازندگان مهمان دعوت به همکاری شد. استاد فخرالدینی درخواست‌های بسیار زیادی برای کار کردن با ارکسترهای دیگر دریافت می‌کند و خوشحالیم که بر سر ما منت گذاشته و در کنار ارکستر فرهنگ و هنر قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز