خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری کنسرتِ آنسامبل اینترنوا مطرح شد؛

فرخزاد لایق: جمع می‌شویم که برای کودکان کار اشک بریزیم!

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۱۵۰

نشست خبری کنسرتِ آنسامبل اینترنوا با حضور لوریس چکناواریان برگزار شد. کنسرتی حاصل همکاری موزیسین‌های ایرانی و اروپاییِ موسیقی کلاسیک معاصر که عوایدش به کودکان کار تعلق می‌گیرد و جشن تولد 80 سالگی چکناواریان هم در آن گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری کنسرت آنسامبل اینترنَوا، پیش از ظهر امروز، شنبه 23 تیر با حضور لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر و ازجمله هنرمندانی که آثارش در این کنسرت اجرا خواهد شد)، دارا مورگان (موزیسین ایرلندی و سرپرست کوارتت اروپایی آنسامبل اینترنوا)، فرخزاد لایق (از دیگر هنرمندانی که آثارش در این کنسرت اجرا می‌شود)، منیره آرزومندی (فعال حقوق کودک و مدیرعامل موسسه ایلیا) و اسپانسرهای این برنامه، در بیمارستان نیکان که خود از حامیان این کنسرت در راستای اهداف موسسه ایلیا در حمایت از کودکان کار است، برگزار شد.

این آنسامبل (Ensemble- هم‌نوازی) حاصل جمع شدن دو کوارتت (quartet- چهارنوازی) از ایران به سرپرستی بردیا کیارس و امیر باورچی و یک کوارتت اروپایی به سرپرستی دارا مورگان و یک پیانو به نوازندگی اشکان لایق خواهد بود. این آنسامبل پروژه‌ای خصوصی و نه دولتی برای همکاری موزیسین‌های ایرانی و اروپایی است تا در آن رپرتواری از موسیقی کلاسیک معاصر را اجرا کنند.

چکناواریان: من هم کودک کارم!

در ابتدای این نشست خبری آرزومندی در مورد موسسه ایلیا و اهداف آن گفت: موسسه خیریه ایلیا با بیش از یک دهه فعالیت در حوزه کودکان کار و خیابان با هدف ارائه آموزش و خدمات در حوزه سواد پایه به خانواده‌ها برای توانمندسازی آن‌ها و به طبع توانمندسازی کودک فعالیت می‌کند. در طول سه سال گذشته این فعالیت‌ها با حمایت بخش خصوصی و ازجمله بیمارستان نیکان و گروه مهندسی بام گسترش یافته است.

در ادامه لوریس چکناواریان در مورد این کنسرت و حضور کودکان کار در سالن محل اجرای آن و اختصاص یافتن عوایدش به این کودکان گفت: زمانی که با خانواده‌ام از ارمنستان به ایران فرار کردیم احساسی که داشتم چیزی مشابه احساس کودکان کار بود. کودکی نابیناست و ما به او کمک می‌کنیم، کودکی دیگر معلول است و دیگری شرایط نابسامانی دارد که ناچار است کودکی‌اش را صرف کار کردن کند، ما نباید در کمک کردن به این‌ها تفاوتی قائل شویم، همه این‌ها به کمک ما نیازمندند و من هم خودم را یک کودک کار می‌دانم.

سپس دارا مورگان که فرخزاد لایق حرف‌هایش را به فارسی ترجمه می‌کرد، در صحبت‌هایی کوتاه گفت که خوشحال است که در ایران است. او ادامه داد که فارسی بلد نیست اما با زبانی حرف می‌زند که زبانی جهانی است و آن چیزی نیست جز زبان موسیقی.

پس از آن فرخزاد لایق، پزشک متخصصی که در اولین آلبوم موسیقی‌اش با شهرام ناظری همکاری و «سِفر عسرت» را منتشر کرد در مورد حضور کودکان کار به عنوان تماشاگر در این کنسرت گفت: کودکانی به تماشای این کنسرت خواهند نشست که شاید تماشای اجرای موسیقی کلاسیک از نزدیک را در رویاهایشان هم نبینند. این یک موسیقی روشنفکرانه است و شاید دعوت از کودکان کار برای دیدنش کمی فخرنمایانه به نظر برسد اما چه باک که این یک اتفاق است و یک حادثه. نمی‌خواهم ماجرا را آگراندیسمان کنم ولی این اتفاق در 40 سال گذشته کم‌نظیر است و زیباترین قسمتش هم این است که برای کودکان کار اجرا می‌شود.

محو شدن کارگران زیر 18 سال

در ادامه آرزومندی افزود: ما معتقدیم تحصیل تنها شغل و کار برای کودک است. هیچ کودک زیر 18 سالی نباید به چیزی جز تحصیل کردن مشغول باشد و ضمن اینکه بر دستان کارگران بوسه می‌زنیم، کارگران زیر 18 سال را مستثنا می‌کنیم و امیدواریم شاهد محو شدنشان باشیم.

لایق نیز ادامه داد: ما تنها به حضور کودکان کار در این کنسرت بسنده نمی‌کنیم و جدا از اینکه عواید حاصل از بلیت‌فروشی این دو شب کنسرت را به آن‌ها اختصاص می‌دهیم، دوست داریم فروش بلیت‌مان به صورت سمبلیک و با مبلغی بیش از ارزش حقیقی آن، در راستای همین حمایت صورت بگیرد.

او حضور کودکان کار در این کنسرت را برگردانی از داستان شاهزاده و گدا دانست و افزود: من از مستندسازان برای به تصویر کشیدن این برگردان از شاهزاده و گدا در تالار وحدت دعوت به همکاری می‌کنم. برای به تصویر کشیدن کودکانی که تنها به مدت دو شب، پا به سالنی می‌گذارند که شاید نه پیش از این برایشان اتفاق افتاده باشد و نه پس از این برایشان رخ دهد. ما جمع می‌شویم تا شاید با دیدن این کودکان از نزدیک، تکانی در خود احساس کنیم و اشکی بریزیم.

آرزومندی اما برخلاف لایق گفت: ضمن احترام برای نظرات دکتر لایق، ما جمع نمی‌شویم که برای کودکان کار اشک بریزیم! همواره شنیده‌ایم که حق گرفتنی است اما در حوزه کودک این حق نه گرفتنی که دادنی است. من با دیدگاه شاهزاده و گدا هم مخالفم و معتقدم نباید کودکان را این گونه، با نگاهی ترحم‌آلود دید. آن‌ها بخشی از جامعه انسانی‌اند که از حقوق‌شان محروم شده‌اند و ما باید این حق را به آن‌ها برگردانیم.

او در مورد تعداد کودکان کاری هم که در این کنسرت حضور خواهند داشت توضیح داد که از میان 1000 کودکی که موسسه ایلیا با آن‌ها در ارتباط است، 100 کودک برای حضور در این کنسرت انتخاب شده‌اند.

کنسرتی که برای برگزارکنندگانش ضرر مطلق است 

لایق در جواب سوال یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست که از او پرسید سود مالی این پروژه برای برگزارکنندگانش چه میزان خواهد بود، گفت: این برنامه برای برگزارکنندگانش یک ضرر مطلق است و من متاسفم که به عنوان یکی از ایده‌پردازان این کنسرت جماعتی را از نظر مسائل مالی، همراه با خودم به درون چاه می‌کشم. یکی از اهداف ما، جدا از کلید زدن همکاری مشترک موزیسین‌های ایرانی و اروپایی در حوزه موسیقی کلاسیک معاصر، نه سود مالی که معرفی و شناساندن موسسه ایلیا در حوزه فعالیت برای کودکان کار و خیابان است. موسسه‌ای که سال‌هاست بی‌هیچ چشمداشتی در این زمینه فعالیت می‌کند و شاید به بهانه این کنسرت بیش از پیش شناخته شود. 

ازجمله اتفاقاتی که در شب‌های 25 و 26 تیر در طول کنسرت آنسامبل اینترنوا در تالار وحدت رخ می‌دهد بزرگداشت تولد 80 سالگی لوریس چکناواریان است. در پایان اجرای هر دو شب نیز موسیقی سریال «Game of Thrones» اجرا خواهد شد. در شب بیست و پنجم قطعاتی از شوستاکویچ، دبوسی و چکناواریان اجرا می‌شود و در شب بیست و ششم قطعاتی از استیو رایش، فرخزاد لایق و مایکل نایمن در قالب شب موسیقی مینیمالیست معاصر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز