خبرگزاری کار ایران

در بیانیه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی مطرح شد:

تقاضای منتقدان و روزنامه‌نگاران سینمایی برای ادغام دو جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۱۶۷

شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی متشکل از منتقدان، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران سینمای خواستار برگزاری همزمان دو جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر شدند.

به گزارش ایلنا، شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ضمن تایید نقطه نظرات کانون کارگردانان سینمای ایران پیرامون اشکالات اساسی جشنواره جهانی فیلم فجر، معتقداست: برگزاری مستقل این جشنواره به شیوه معمول چند دوره اخیر به جز اتلاف هزینه‌های سنگین و زائد و ایجاد انحصارگرایی و رانت برای مجموعه‌ای خاص که درتعارض با حمیت صنفی و حضور حداکثری اهالی و صاحبنظران سینما در این گونه رویدادهای فرهنگی هنری است، نتیجه ثمربخشی نداشته و نخواهد داشت.

غیبت فیلمسازان موفق ایرانی و دیگر کشورها در عرصه بین‌المللی و فقدان نگاه کارشناسانه در انتخاب آثاری که همخوانی لازم با عنوان جهانی این جشنواره داشته باشند، خود گواهی است بر عدم مشروعیت این رویداد نزد سینماگران ایران و جهان و نمی توان تنها با افزودن بخش‌هایی به ظاهر پرطمطراق اما در باطن بدون کاربرد، دعوت از یک چهره سرشناس خارجی یا پر کردن فهرست همکاران اجرایی جشنواره از میان سلبریتی‌های وطنی، برای این جشنواره که فاقد جامعیت و استراتژی مناسب و مشخص است و نحوه برگزاری و حتا اهداف آن بیشتر شکلی محفلی یافته، شان و منزلتی ایجاد کرد.

متاسفانه در ورای این پوسته به ظاهر پرزرق و برق و به رغم بریز و بپاش‌های فراوان و تخصیص بودجه کلان، عملا جشنواره جهانی فیلم فجر در طول چهار دوره برگزاری مستقل در تحقق حداقل اهدافش ناموفق و ناکام بوده. به گمان ما دلایل این ناکامی ضروری، قابل ذکر و نیازمند بررسی همه‌جانبه است.

لذا شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی بنا به جمیع جهات یاد شده معتقد است: ادامه برگزاری این جشنواره در شکل نامنعطف، انحصاری، پرهزینه و بدون بازده فرهنگی فعلی نه تنها به مصلحت نیست، بلکه باعث خسارت و آسیب رساندن به اعتبار سینمای ایران در عرصه بین‌المللی است.

براین اساس، شایسته است که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست ارجمند سازمان سینمایی با تدبیر و دور اندیشی عاجل، ترتیبی اتخاذ نمایند تا بخش بین‌الملل و ملی جشنواره فیلم فجر به روال سابق، به‌طور همزمان برگزار شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز