خبرگزاری کار ایران

در جشن انجمن صنفی طراحان صحنه فیلم مطرح شد:

سینما نام خانوادگی ما است

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۰۸۷

مراسم تجلیل از پیشکسوتان انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه سینما شامگاه بیست و دوم اردیبهشت ماه با تجلیل از ۱۸ پیشکسوت این حرفه در تالار زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سارا قراچه‌داغی (رییس انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه) به عنوان اولین سخنران با تاکید بر اینکه "سال‌ها است ما درصدد برگزاری چنین جشنی هستیم"، گفت: امسال با کمک خانه سینما و همت شورای مرکزی انجمن این جشن را برگزار می‌کنیم. این انجمن ۱۲ عنوان شغلی را در خود جای داده است و همکاران ما در سینما، تلویزیون و تئاتر فعالیت دارند و از ابتدا تا پایان یک پروژه همراه گروه هستند اما از این هنرمندان آنگونه که شایسته‌شان است تقدیر نمی‌شود. بنابراین باید از آنها قدردانی می‌کردیم. البته در این سال‌ها از چند نفر از اعضای این انجمن هم تقدیر شده است به عنوان مثال در زمان مدیرعاملی یدالله صمدی در جشن صدمین سال سینما از حسین میرکیانی که از بنیان‌گذاران این انجمن تقدیر شد و سپس در دوران مدیرعاملی رضا میرکریمی از استاد کاظم فریبزری در جشن خانه سینما تقدیر شد و امروز هم از ۱۸ نفر از این هنرمندان تقدیر خواهد شد.

 پروین صفری (رئیس انجمن طراحان فیلمِ سینمای ایران) اظهار داشت: برگزاری این جشن کار با ارزشی است زیرا آنان بخش ارزشمندی از تاریخ سینمای ایران هستند. این افراد شبانه‌روز در پروژه‌ها زحمت می‌کشند اما کمتر دیده می‌شوند. این دوستان طراحی‌های ما را عینیت می‌بخشند و امکان واقعی شدن آن را محیا می کنند. من سابقه همکاری با استاد کاظم فریبرزی را داشتم و شاهد دلسوزی و فعالیت شبانه‌روزی او بودم که چگونه با ظرافت کارهایش را انجام می‌داد.

منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) نیز گفت: من برخلاف بقیه از کسی تشکر نمی‌کنم و عادت ندارم با لفظ خانم یا آقا صحبت کنم زیرا احساس می‌کنم نسبت‌های ما و روابط ما مبتنی بر همین اسامی کوچک است. سینما نام خانوادگی ماست و این تفکیک‌های ما نه بر حِرف ما است و نه نام خانوادگی‌. ما معمولا در جمع‌هایمان دوستانمان را با قید مرحوم یاد نمی‌کنیم و همچنان می‌گوییم "اوس کاظم"... آنچه اهمیت دارد این است که سینمای ایران با همه فراز و نشیب ان با شرایط ویژه‌ای مواجه شده که به دلیل رشد فضای حرفه‌ای‌گری است. اما شاید بگویید ما مثل گذشته آن را نمی‌بینیم، شرایط امروز با ۲۰ سال پیش متفاوت است. آنچه خانه سینما باید با حضور هر کسی در مدیریت آن انجام دهد، هویت بخشی به اعضا است.

وی ادامه داد: درست است که نطفه اصلی فیلم با کارگردان و تهیه‌کننده و فیلمنامه بسته می‌شود اما آنها به تنهایی کافی نیستند و همه در کنار هم هستند که کار انجام می‌شود و همه به محصول نهایی متعهد هستند. ما در درون خودمان باید اهمیت حرف خودمان را بها بدهیم. برنامه امروز بخشی از سیاست هویت‌بخشی یا روشن کردن هویت حِرف است و امیدوارم اینها روشن شود و همه با هم همکاری و مشورت کنند. خوشحالم که ۱۸ نفر از برجسته‌ترین بچه‌های سینما در این فهرست هستند. اینها با وجود آنکه پیشکسوتان سینمای ما هستند اما بچه‌های سینما به حساب می‌آیند، بنابراین باید دست آنها را بوسید برای تمام زحماتی که برای سینما کشیده‌اند.

در ادامه مراسم با حضور ایرج رامین‌فر، مجید لیلاجی، بهرام بدخشانی، حسن آقا کریمی و عباس بلوندی از صالح پناهی، علی‌اصغر ریسه، اصغر رحمانی، احمد رجبی و علی فداکار تقدیر شد.

ایرج رامین‌فر پیش از اهداء جایزه گفت: بسیار خوشحالم که در این جشن بسیار باشکوه حضور دارم چون آدم را به گذشته می‌برد.‌ من با بعضی‌از این بزرگان کار کرده‌ام و این شور و اشتیاق گذشته را یاد من آورد. این مراسم تاکید می‌کند که گذشته‌ها از یاد نرود و مرور شود. تعدادی کم کار شده‌اند که به روندی که سینما در پیش گرفته مربوط می‌شود و البته نمی‌گویم بد است. آرزویم این است که با تک تک این آدم‌هایی که اینجا هستند کار کنم حتی در همین زمانه.

در ادامه با حضور امیر اثباتی، محسن شاه ابراهیمی، پرویز آبنار و مصطفی احمدی از نصرالله پورعلی‌اکبر، الله‌وردی عبداللهی، اسماعیل موسوی‌نژاد و حسینعلی شریف تجلیل شد.

امیر اثباتی نیز پیش از اهداء جایزه در سخنانی گفت : امشب دوستانی را بعد از سالیان سال دیدم. بعضی‌ها را به جا نمی‌آوردیم به خاطر سال‌ها فاصله‌ای که ایجاد شده است. کاش در این مراسم که باید هم برگزار می شد، تعداد کمتری از افراد تقدیر و تجلیل می‌شدند زیرا امشب، شب آنها است. باید فرصتی باشد برای این دوستان که حرف بزنند. ما باید پای صحبت‌هایشان بنشینیم و آنها حاصل تجربه سالیانشان را با جوانترها در میان بگذارند.

من نمی‌خواهم فضای این برنامه را تلخ کنم ولی وقتی قرار شد که در این مراسم شرکت کنم یاد عزیزانی که جایشان خالی است افتادم. مثل "اوس کاظم" که اخیرا فوت کردند تا حسین میرکیانی که بسیار از او آموخته‌ام. "اوس صالح" که امشب تشریف ندارند را اولین بار در  فیلم "طلسم" دیدم. ما یک همکار دیگری هم در این کار داشتیم، سامی تحصنی در آن کار باعث شد عمو صالح برای کمک بیاید، ماندگار شود و سینمای ایران از حضور او استفاده کند. در سال ۶۷ متاسفانه با درگذشت سامی تحصنی روبرو شدیم و مطلبی را در مجله فیلم نوشتم و مدتی قبل‌تر از آن او در مصاحبه‌ای گفته بود که روزهاست که منتظر کاری هستم. من خواسته‌ی آدم‌هایی مثل خودم را میخواهم مطرح کنم و آن هم ایجاد تشکیلاتی است که بشود در آن بیمه شویم و آدم‌های دیگر اینطور مثل من در هلاکت دست و پا نزند.

اثباتی در ادامه بیان کرد: وظایف زیادی بر دوش صنف خانه سینما است. ماموریت‌های زیادی وجود دارد مثل مساله عضویت ما در وزارت کار، نظام دستمزدی، امنیت شغلی، بیمه و بیمه ازکار افتادگی، ارتقا آموزش و تجهیزات زیرساختی که باید داشته باشیم و دولت مطلقا به فکر آن نیست و مساله شهرک‌هایی که باید باشد که هیج‌کدام شرایط مطلوبی را ندارند. امیدوارم این وصیت غمگینانه سامی تحصنی با کمک دوستان تحقق پیدا کند.

در ادامه مراسم  کلیپی از درگذشتگان این صنف به نمایش درآمد و سپس با حضور ملک‌جهان خزاعی، مشکین مهرگان، جهانگیر الماسی، آتوسا قلم‌فرسایی و مهرداد لشگری از مرتضی خیرخواه، مهدی سندیانی، میرنظام‌الدین مدنی، معصومه زردوزخاص تبریزی و زینب رنجبر تقدیر شد.

ملک‌جهان خزاعی گفت: من می‌توانم بگویم با خیلی از این هنرمندان ‌کار کرده‌ام و آنها را به سینما آورده‌ام. مثل اصغر ریسه و میرکیانی. معمولا دستیاران ما طراح می‌شوند ولی تنها کسانی که هیچ‌وقت از درجه‌ای که دارند بالاتر نمی‌روند دکورسازان هستند که اگر نباشند کارهای تاریخی ممکن نیست و خوشحالم که امشب آنها هم راضی هستند.

جهانگیر الماسی نیز اظهار داشت: من افتخار داشتم که با این عزیزان کار کنم. سهم این دوستان نباید در تاریخ ایران فراموش شود و برای اولین بار به گوشه‌هایی توجه می‌شود که تاکنون مغفول بوده‌اند.

 در بخش پایانی برنامه، رضا کیانیان، پروین صفری، داود امیری، سارا قراچه داغی و منوچهر شاهسواری از جمشید اطلی‌خانی، هاشم سرهنگی، جلیل امینی‌زاده، احمد قرایلو تقدیر به عمل آوردند.

رضا کیانیان به دعوت مجری مراسم پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت؛ خوشحالم با این عزیزان همکار بودم. من به عنوان بازیگر به اینها تکیه دارم و دروازه ورود بازیگر، لباس، گریم و صحنه‌آرایی برای اوست در نتیجه من از همه ممنونم که کمک کردید من بازی کنم.

در خاتمه به صورت غیرمنتظره‌ای، توسط هیات مدیره انجمن جایزه ویژه‌ای به سارا قراچه‌داغی برای تعهد، پیگیری، مسئولیت‌پذیری و وسواسی که برای مدیریت این انجمن داشته است، اهدا شد که باعث تعجب و غافلگیری او نیز شد.

نخستین جشن انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه سینما با پخش کلیپ "ای ایران" پایان یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز