خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه سی‌ویکم به نقطه پایانی رسید/غرفه‌های برتر معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۸۵۹

مراسم اختتامیه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از ظهر امروز شنبه 22 اردیبهشت‌ماه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن جوادی (معاون فرهنگی وزارت‌ارشاد) در افتتاح این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: کتاب بین ایرانیان ارج و اعتبار زیادی دارد و ما برای کتاب و به خاطر کتاب میزبان رهبری بودیم و خوشحالیم امروز هم در خدمت معاون اول رئیس‌جمهور هستیم. نمایشگاه کتاب بهانه‌ای شده تا تعداد بالایی از نویسندگان، کتاب‌فروشان و ناشران دور هم جمع شوند. شعار نه به کتاب خواندن نیز فعلا به عوامل بی‌علاقگی به کتاب اشاره دارد.

جوادی ادامه داد: ما سعی کردیم گامی برای تشویق مردم به کتاب‌خوانی برداریم و امیدواریم با برنامه‌ریزی و تسهیلات و حمایت‌هایی که محقق شده این مسیر را طی کنیم. استقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب قریب به 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در حوزه فروش هم شاهد افزایش هستیم. در این نمایشگاه 500 هزار عنوان داخلی و خارجی عرضه شد و مبادلات گسترده فرهنگی در حوزه خرید و فروش رایت، نقد کتاب و... را شاهد بودیم.

از مسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه نیز در سخنانی کوتاه اعداد و ارقام این دوره نمایشگاه ارائه و بیان کرد: در نمایشگاه سی و یکم دو هزار و 100 ناشر داخلی و 550 ناشر خارجی 500 هزار عنوان کتاب عرضه کردند. خوشحالیم که مصلی کمک کرد تا در حوزه تسهیلات رفاهی و خدماتی مردم و ناشران رضایت بیشتری داشته باشند. امسال 80 هزار متر از نمایشگاه زیر سقف برگزار شد.

قائم مقام نمایشگاه تاکید کرد: نمایشگاه کتاب تهران پرمخاطب‌ترین نمایشگاه در سطح دنیاست و از نظر وسعت نیز دومین نمایشگاه دنیا محسوب می‌شود. در این سال‌ها از نظر خودِ بین‌المللی پیشرفت داشته‌ایم و امسال 53 کشور در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتند. فعالیت‌های فرهنگی خوبی را هم شاهد بودیم با بیش از 200 نشست در سراهای قلم برگزار شد. میزان فروش نمایشگاه نیز 130 میلیون تومان را پشت سر گذاشته است. یعنی از نظر نقدینگی هم افزایش خوبی داشته است.

صالحی وزیر ارشاد نیز در این مراسم با اشاره به حضور جهانگیری گفت: در این چند ماه اخیر مراسم مختلفی مثل نمایشگاه مطبوعات، جشنواره فیلم فجر و نمایشگاه کتاب آقای جهانگیری را کنارمان داشتیم.

معاون اول رئیس جمهور در این دوره از نمایشگاه برای حل مشکلات ارزی بخش‌خارجی با توجه به تلاطم قیمت ارز شخصا پیگیری و ارز مورد نیاز را تامین کرد. امیدوارم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز به ناشران خارجی به سرعت محقق شود و تاخیری در کار نیفتد.

وزیر ارشاد تاکید کرد: نمایشگاه کتاب مهم‌ترین اتفاق فرهنگی و حتی اجتماعی ماست. هیچ جای دیگری از کشور شاهد این حجم متکثر از هموطنان نیستیم و پنجشنبه و جمعه براساس آمار جمعیت‌شناسی 600 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند که این جمعیتی بیش از جمعیت استادیوم صد هزار نفری است که برای کشور ما مایه مباهات اتحاد است.همچنان فرهنگ در این وسعت مورد توجه مردم ما قرار دارد.

صالحی درباره تاثیر نمایشگاه در اقتصاد نشر بیان کرد: اقتصاد نشر دیپلماسی جدا از تاثیر نمایشگاه در اقتصاد نشر این رویداد در عرصه دیپلماسی فرهنگی هم فعال است و زمینه ساز ارتباط ما با صدها ناشر و موسسه و نویسنده خارجی شده است. همین‌جا در حضور اسحاق جهانگیری به نقش نشر در اشتغالزایی اشاره می‌کنم. نباید فراموش کنیم که صنعت نشر با 20 رده مختلف شغلی در پیش از چاپ، زمان چاپ و پس از چاپ می‌تواند یک گزینه عالی برای اشتغالزایی باشد. جدا از نقش‌آفرینی مستقیم نشر در عرصه اشتغال وقتی نمایشنامه یا فیلمنامه‌ای منتشر می‌شود زمینه ساخت یک فیلم سینمایی یا روی صحنه بردن یک تئاتر را فراهم می‌کند. این یعنی کتاب در فرآیند شغلی مشاغل دیگر هم اثر می‌گذارد و باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

وزیر ارشاد اظهار داشت: ارائه تسهیلات بانکی و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اشتغالزایی در عرصه بینش، نشر و حفظ شغل‌های موجود این حوزه وظیفه دولت است. نشر یک اقتصاد محجوب است اما می‌تواند به طور جدی در عرصه اشتغالزایی فعال شود. فضای کل کشور و تاکیدات رهبر و رئیس جمهور در این است که توسعه علمی را جدی بگیریم. توسعه علمی اجزایی دارد که کتاب یک بخش مهم آن است. اصولا تولیدات علمی یک شاخص برای توسعه علمی محسوب می‌شود.

صالحی یادآور شد: در 40 سال گذشته یک‌میلیون و 230 هزار عنوان کتاب منتشر شده‌ایم که 667 هزار عنوان آن چاپ اول هستند و از این تعداد 14 درصد در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات و علوم عملی هستند و 13 درصد در حوزه علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا. وقتی بحث انقلاب فرهنگی مطرح بود همه می‌پرسیدند مگر چقدر کتاب علمی داریم که به فکر انقلاب فرهنگی هستید اما پس از 40 سال تولیدات علمی ما به تعداد قابل قبولی رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: کتاب در عرصه دیپلمسای نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر در گذشته ما را با حافظ و سعدی و مولوی می‌شناختند امروز هم جهان باید ما را با کتاب‌هایمان بشناسد و ظرفیت چنین معرفی‌ای را داریم.

در پایان این مراسم از سفیر تونس و سفیر صربستان تجلیل شد.

غرفه‌های برتر:

بخش عمومی: انتشارات کارنامه و مرسل غرفه. از غرفه کتاب پارسه نیز تقدیر شد.

بخش دانشگاهی: غرفه انتشارات روزان پژوه عنوان حوزه برتر را کسب کرد.

بخش کودک و نوجوان: انتشارات زعفران طوطی و حدیث نینوا غرفه برتر شناخته شدند.

بخش آموزشی: انتشارات تخته سیاه غرفه برتر شناخته شد. انتشارات گاله نیز دیگر ناشر بخش آ‌موزشی بود که به عنوان حوزه برتر شناخته شد.

بخش خارجی: انتشارات پارسیان، آونددانش و ویژه نشر غرفه‌های برتر شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز