خبرگزاری کار ایران

مدیر بزرگ‌ترین پخش کتاب آلمان مطرح کرد:

قیمت ثابت کتاب چگونه کتابفروشی‌های کوچک را زنده نگه می‌داند

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۹۱۸

نشست تخصصی قیمت ثابت کتاب به مثابه بنیان بازار پررونق و با ثبات کتاب صبح امروز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه با حضور مارکوس سلو و توبیاس وولف از کشور آلمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مارکوس فلس (مدیر بزرگ‌ترین پخش کتاب آلمان) در این مراسم بر اهمیت تخفیف قیمت ثابت کتاب گفت: اهمیت وجود قیمت ثابت در بازار کتاب باعث شد تا در آلمان و اتریش از سال ۲۰۰۲ به بعد این مساله شکل قانون نیز به خود بگیرد و در بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر نیز رعایت می‌شود منتها ۱۱ کشور اروپایی از جمله انگلستان هنوز به این قانون ملحق نشده‌اند و حتی برخی کشور‌ها ممنوعیت قیمت ثابت برای کتاب دارد.

او در تشریح محاسن تخفیف قیمت ثابت برای کتاب گفت: اعمال قیمت ثابت برای کتاب جلوگیری از اعطای تخفیف‌های مختلف باعث می‌شود کتاب در جامعه جامعیت پیدا کند و کتابفروشی‌ها به ویژه در مناطق کم‌جمعیت‌تر که مشتری کمتری دارد سرپا بماند. عدم تخفیف قیمت ثابت کتاب بازار نشر را کم‌رونق می‌کند. در آلمان قیمت کتاب‌ها پس از تعیین به صورت عمومی نیز منتشر می‌شود تا همگان از آن مطلع شوند و تخفیف کتاب نیز وجود ندارد البته استثناهایی در این میان قائل می‌شویم. مثل خرید در تعداد بالای کتاب یا خرید برای کتابخانه‌ها یا خرید خودِ نویسنده و ناشر و معلمان یا تخفیف قبل از چاپ یعنی پیش‌خرید. در آلمان ناشران ۴۰ تا ۵۰ درصد به فروشگاه‌ها تخفیف می‌دهند. تمام این موارد برای این است که کتابفروشی‌ها سرپا بمانند.

در مورد مراکز علمی و کتابخانه‌ها تا سقف ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته می‌شود. کتابخانه‌های شهرداری نیز که به صورت رایگان برای عامه مردم قابل استفاده هستند ۱۰ درصد تخفیف می‌گیرند و کتابخانه‌های مدارس ۱۵ درصد تخفیف. تمام این موارد نیز صراحتا در قانون ذکر شده و تخلف از آن‌ها جریمه دارد.

سلو ادامه داد: حتی به این مورد فکر کرده‌ایم که اگر کتابی منتشر شد و پس از مدتی تقاضا برای خرید آن کاهش پیدا کرد قیمت پشت جلد نیز کاهش پیدا کند. منتها این مساله نیز باید معین و اعلام شود. تمام این قوانین برای این است که کتاب و نشر پویا باشند و در دسترس همگان قرار بگیرند. کتابفروشی‌ها با توجه به گسترش کتاب‌های الکترونیک نیز باید خود را به روز کنند. در آلمان ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت پشت جلد کتاب منتشر شده برای کتاب الکترونیک تخفیف داده می‌شود و دیگر این قیمت ثابت می‌ماند. اصولا چهار تا پنج درصد فروش کتاب در هر کتابفروشی از محل کتاب‌های الکترونیک است.

این فعال پخش آلمانی البته گریزی هم به معایب قیمت ثابت کتاب زد و اظهار داشت: ‌ قیمت ثابت کتاب باعث می‌شود رقابت بین کتابفروشی‌ها از بین برود و همچنین اگر قیمت ثابتی تعیین نشده باشد امکان گرفتن تخفیف بر روی خرید با تعداد بالا نیز می‌سر نمی‌شود. با همه این‌ها قیمت ثابت مشوقی است برای تولید فرهنگی بیشتر و تنوع فرهنگی بالا. در غیر این صورت تخفیف‌های مختلف باعث می‌شوند کتابفروشی‌های کوچک و مستقل ورشکست شوند. یعنی با حذف قیمت ثابت کتابفروشی‌های کوچک در محله‌های کم‌جمعیت از بین می‌روند. وقتی کتاب حضور فیزیکی در محله‌ها نداشته باشند یعنی فرهنگ فراموش می‌شود. چه کتاب سنتی و چه کتاب الکترونیک بهترین محل عرضه‌شان در کتابفروشی‌هاست.

او در پایان تاکید کرد: ‌ همانطور که نشر با حضور نشر الکترونیک تغییراتی داشته کتابفروشی‌ها هم باید خودشان را متحول کنند. امروز در آلمان می‌بینیم حتی از نظر نحوه دکوراسیون داخلی نیز کتابفروشی‌ها تغییر کرده‌اند. مشتری‌های امروز دیگر فقط محلی برای خرید کتاب نمی‌خواهند بلکه همزمان نیاز دارند جایی برای نشستن، ورق زدن کتاب و حتی نوشیدن قهوه هم داشته باشند. ما برای بهره‌مندی همه اقشار از کتاب حتی قشر کم‌درآمد چاپ‌هایی به صورت گوناگون داریم که قیمت‌های ثابت متفاوتی دارند. مثلا چاپ جیبی شاید از نظر قیمت مناسب‌تر باشند. علاوه بر این از تمام نکته‌های منتشر شده کتاب‌ها چه سنتی و چه الکترونیک در کتابخانه‌های عمومی وجود دارند که شهروندان می‌توانند بدون پرداخت هزینه از آن‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز