خبرگزاری کار ایران

بیژن کامکار:

روزگاری لطفی تهران را گشت و یک عودنواز پیدا نکرد/با ارکستر فیلارمونیک مکریان در ارومیه کنسرت می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۶۱۱۱۸۸

بیژن کامکار می‌گوید: وقتی آقای محمدرضا لطفی گروه شیدا را می‌خواست تشکیل بدهد و ما نیز جزو بنیانگذارانش بودیم. تمام تهران را زیر پا گذاشت و یک عودنواز گیر نیاورد؛ اما امروز رشد کمی موسیقی غیرقابل باور است ولی در زمینه کیفی به بیراهه رفته‌ایم.

بیژن کامکار در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: من هیچ وقت یادم نمی‌رود پدرم وقتی از آذربایجان به سنندج منتقل شد یک حکم ماموریت به ایشان دادند تا یک گروه تشکیل بدهد و در رادیو کار کنند. پدرم تمام کردستان را زیر رو کرد سه نوازنده گیر نیاورد. اما همین الان اگر عدم حمایت مسئولان نباشد در سنندج حداقل ده گروه موسیقی ایرانی و یک ارکستر سمفونیک می‌توان تشکیل داد. این رشد ظرف همین سی چهل سال اخیر بوده است.

این موزیسین افزود: رشد کمی در زمینه موسیقی غیرقابل تصور است و البته این را نیز باید عنوان کنم که چنین رشدی به‌صورت خود جوش از سمت مردم صورت گرفته و حمایت و برنامه‌ریزی خاصی برای رشد موسیقی از سوی مسئولان وجود نداشته است. در تهران نیز همین طور بوده است؛ در دوران پهلوی در تمام تهران به زحمت می‌شد 10 کلاس موسیقی پیدا کرد؛ اما الان هر محله‌ای چند کلاس موسیقی دارد.

وی عنوان کرد: برای مثال وقتی آقای محمدرضا لطفی گروه شیدا را می‌خواست تشکیل بدهد و ما نیز جزو بنیانگذارانش بودیم تمام تهران را زیر پا گذاشت یک عودنواز گیر نیاورد آخر سر هم مرحوم میراسماعیل صدقی که ساز اصلی‌اش ویلن بود را به گروه آورد تا در گروه عود بنوازد. ولی همین الان نگاه کنید ببینید چند عودنواز توسط نریمان و حسین بهروزی‌نیا تربیت شده؛ فقط ارسلان کامکار تا آنجا که اطلاع دارم 50 شاگردی در زمینه عودنوازی داشته است.

کامکار گفت: یک زمانی بیژن کامکار تنها دف‌نواز در گروه‌های موسیقی بود البته در خانقاه‌ها دف‌نواز وجود داشت ولی در زمینه گروه‌های موسیقی کسی نبود. اما امروز هزاران هزار دف‌نواز در میان گروه‌های موسیقی داریم. موسیقی از نظر کمی بی‌نهایت رشد کرده است ولی از نظر کیفی متاسفانه به اندازه بحث کمی رشد نداشته‌ایم و بسیاری به بیراهه رفته‌اند.

بیژن کامکار که 30 و 31 فروردین نیز کنسرتی را به همراه ارکستر فیلارمونیک مکریان در ارومیه روی صحنه خواهد برد، درباره این کنسرت گفت: حدود 4 5 سالی می‌شود که با ارکستر فیلارمونیک مکریان همکاری دارم و شش هفت ماه قبل نیز در مهاباد و بوکان کنسرت‌هایی را برگزار کردیم. اعضای این ارکستر از بچه‌های مهاباد و بوکان و ارومیه و تبریز هستند. من به عنوان خواننده میهمان چند اجرا را همراه این ارکستر بوده‌ام.

این خواننده پیشکسوت در ادامه افزود: ما 30 و 31 فروردین در ارومیه کنسرت داریم. اعضای این ارکستر اکثرا موزیسین‌های حرفه‌ای هستند البته موزیسین‌های جوان و آماتور نیز در میان آنها دیده می‌شود و به همت آقای فقیه‌زاده در مهاباد فعالیت می‌کنند. همکاری من نیز به دلیل تشویق این جوان‌ها بوده است. من به خاطر دارم در شهری مانند مهاباد بیش از سه یا چهار نوازنده وجود نداشت اما الان در همین شهر یک ارکستر فیلارمونیک درست شده و من بی‌نهایت از این اتفاق خوشحال هستم.

وی همچنین عنوان کرد: ما قطعاتی از موسیقی کردی را در این کنسرت اجرا می‌کنیم. البته در این بین سه قطعه بی‌کلام نیز وجود دارد که ارکستر به همراه سازهای فولکلوریک مانند نرمه‌نای و سرنا با تنظیم آقای فقیه‌زاده اجرا می‌شود. هشت قطعه نیز به صورت باکلام کردی است که بنده آنها را می‌خوانم.

بیژن کامکار گفت: ما هیچ وقت در کردستان ارکستر سمفونیک نداشته‌ایم؛ اما امروز در سنندج نیز آقای محمدیان در حال حاضر ارکستری تشکیل داده‌اند که حجم آن به اندازه یک ارکستر سمفونیک می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز