خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی گیلان:

خانه ثبتیِ دریابیگی برای دومین بار در آتش سوخت/سوختگی تا 40 درصد+فیلم

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۳۶۲

فتحی گفت: پیش از آتش‌سوزی 300 میلیون تومان برای بازسازی فاز اول این بنای تاریخی درنظر گرفته بودیم. حال هزینه‌ی مرمتِ قسمت‌هایی که دچار حریق شده‌اند نیز، تقریباً 250 میلیون تومان برآورد می‌شود.

ولی جهانی (معاون میراث فرهنگی استان گیلان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص آتش‌سوزیِ خانه تاریخی دریابیگی در لنگرود گفت: دیشب ساعت 8:30 ساختمان دریابیگی در شهر لنگرود دچار حریق شد. این آتش سوزی از قسمت سقف بنا صورت گرفته است و هنوز علت آن مشخص نیست. آتش‌نشانی در حال حاضر آتش را مهار کرده. بخشی از سقف ساختمان و بخشی از تزئینات آن در آتش سوخت.

وی ادامه داد: ساختمان دریابیگی شامل پنج پلاک جداگانه است که همه جزو یک مجموعه هستند. یکی از مالکین این بنا، سازمان میراث فرهنگی است که چند سال پیش یکی از این پلاک‌ها را خریداری کرد. چهار پلاک دیگر مالک شخصی دارد. در این آتش سوزی دو تا از این ساختمان‌ها دچار آتش سوزی شدند و به طور کامل سقف این دو ساختمان از بین رفته است.

وی با ذکرِ این مطلب که ساختمان دریابیگی دومین باری است که دچار آتش‌سوزی شده، توضیح داد و گفت: در سال 94 نیز این ساختمان به علت اتصال سیم‌های برق دچار آتش سوزی شده بود. سازه‌ای که در آتش سوزی اخیر دچار حریق شد از منظر استحکام، سازه بسیار خوبی بود که باید هر چه زودتر بازسازی شود.

وی با رد سوختگیِ 80 درصدی این بنای تاریخی گفت: سوختگی ساختمان در حدود 35 تا 40 درصد بوده.

جهانی اضافه کرد: میراث هیچ مشکلی با مالکین بنا نداشت. ما درخواستی به تهران تعرفه کرده بودیم و داشتیم فاز به فاز از محل اعتبارات ملی بخش‌های دیگر بنا را خریداری کردیم. هم‌چنین بنا را برای بازسازی به سازمان مرکزی معرفی کرده بودیم و مرمتِ آن جزو اولویت‌های ما بود.

معاون میراث فرهنگی گیلان درباره برآورد خسارات نیز متذکر شد: پیش از آتش‌سوزی 300 میلیون تومان برای بازسازی فاز اول این بنای تاریخی درنظر گرفته بودیم. حال هزینه‌ی مرمتِ قسمت‌هایی که دچار حریق شده‌اند نیز، تقریباً 250 میلیون تومان برآورد می‌شود. از این مقدار تاکنون، در حدود 100 میلیون تأمین اعتبار شده است.

گفتنی است، خانه تاریخی دریابیگی سال 1390 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

در زیر فیلم این آتش‌سوزی را می‌توانید مشاهده کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز