خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری طرح «عیدانه کتاب» مطرح شد؛

حمایت از آثار تالیفی در طرح‌های فصلی خانه کتاب

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۹۷۳

نیکنام حسینی‌پور، در نشست خبری طرح «عیدانه کتاب» از حمایت آثار تالیفی در دوره‌های بعدی طرح‌های حمایتی از کتابفروشان خبر داد.

به گزارش ایلنا، نشست خبری طرح «عیدانه کتاب» امروز (۱۹ فروردین ماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و جمعی از اصحاب رسانه در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسینی‌پور با اشاره به پیشینه اجرای طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها گفت: این طرح‌ها از سال ۹۴ با طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در راستای حمایت از کتابفروشی آغاز به کار کرد و بیش از ۱۰۰ کتابفروشی در آن به فعالیت پرداختند. قبل از اجرای این طرح‌ها، تعدادی از کتابفروشی‌ها در معرض تعطیل شدند قرار داشتند و تعدادی از آن‌ها هم تغییر کاربری می‌دادند. امسال هشتمین دوره طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها با عنوان «عیدانه کتاب» اجرا شد.

وی ادامه داد: قبل از اجرای طرح با حضور تعدادی از کتابفروشی‌ها از سراسر کشور جلساتی برگزار شد و نقطه نظراتی مطرح شد؛ تعدادی از کتابفروشان و ناشران با کلیت طرح مخالف و تعدادی موافق بودند اما جمع‌بندی این بود که در شرایط فعلی که دولت به حوزه کتاب یارانه تزریق می‌کند این یارانه را به صورت مستقیم به دست مصرف کننده‌ها برسد.

حسینی‌پور با بیان اینکه در این دوره از عیدانه کتاب، کتاب‌های پرفروش را در سایت اعلام نکردیم، گفت: اعلام اسامی این کتاب‌ها باعث فساد کاذب می‌شود؛ از این منظر که کتابفروش‌ها و ناشران برای حفظ رتبه خود دست به فعالیت‌هایی دست می‌زنند که به تبلیغات کاذب می‌انجامد. در این دوره ما اجرای طرح را از شهرستان‌ها شروع کردیم چرا که دسترسی به کتاب برای کتابفروشان شهرستانی دشوار‌تر است و در فرصت تعیین شده می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را سفارش دهند. طرح عیدانه کتاب را در شهرستان‌ها از ۲۲ اسفند و در تهران از ۲۵ اسفند ماه شروع کردیم. این طرح با سقف هزینه ۲ میلیارد تومان آغاز شد و خوشبختانه توانستیم طرح را مدیریت کنیم.

مدیر عامل خانه کتاب با بیان اینکه اهداف اولیه طرح حمایت از کتابفروشی‌ها در مراکز کم برخوردار بود، گفت: تا حدودی به این اهداف رسیدیم اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم. ما در طول طرح رایزنی خوبی با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دادیم و با توجه به استقبالی که کتابفروشان و شهروندان از طرح داشتند مبلغ ۵۰۰ میلیون به اعتبار طرح اضافه شد و به مناسبت روز جمهوری اسلامی ایران و ولادت حضرت علی (ع) میزان تخفیف طرح از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۷ را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام گذاری کرده‌اند، در نظرم داریم در طرح‌های بعدی میزان تخفیف کتاب‌های تالیفی را افزایش دهیم. به دلیل اینک‌ه کالا فقط صنعت نیست و کتاب نیز جزو صنایع فرهنگی و یک پیام رسان است وظایف حاکمیتی ما این است که از آثار تالیفی به صورت مجزا حمایت کنیم. درباره جزییات این موضوع در آینده اطلاع رسانی خواهیم کرد.

حسینی‌پور بیان کرد: در طول مدت اجرای طرح «عیدانه کتاب» ۲۰۰هزار نفر از سراسر کشور به کتابفروشی‌های عضو طرح مراجعه و نسبت به خرید کتاب اقدام کردند و ۵۶۲ هزار و ۸۶۸هزار عنوان کتاب به ارزش ۱۲میلیارد و ۷۸۳ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۷۹۶ به فروش رسید.

مدیرعامل خانه کتاب عنوان کرد: به منظور شفاف‌سازی در میزان یارانه‌ای که به هر کتابفروشی تعلق می‌گیرد سعی می‌کنیم در طرح‌های بعدی میزان این یارانه را اعلام کنیم. میزان یارانه هر کتابفروشی تابعی از فضای کتابفروشی، سابقه فعالیت و تعداد کتاب‌ها است.

وی گفت: بدهی طرح پاییزه کتاب برای تعدادی از کتابفروشی‌ها قبل از آغاز سال جدید واریز شد و تعدادی از آن‌ها را هم طی روزهای گذشته واریز و مابقی تا پایان فروردین ماه واریز می‌شود.

حسینی‌پور بیان کرد: استان‌های هرمزگان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و سیستان و بلوچستان کمترین کتابفروشی و کمترین میزان مصرف یارانه را داشتند و باید چشم‌انداز جدیدی برای این استان‌ها در نظر بگیریم. استان اصفهان بیشترین میزان مصرف یارانه را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز