خبرگزاری کار ایران

تجلیل از دوتار نواز خراسانی با حضور معاون وزیر ارشاد؛

موسیقی نواحی شناسنامه شنیداری ماست/موسیقی با شعر حافظ یا در وصف حضرت محمد (ص) چگونه حرام است؟+فیلم

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۴۵۸

عثمان محمدپرست: شعرهایی از حافظ ،سعدی، مولانا و جامی در موسیقی خوانده می‌شود پس کجای این موسیقی حرام است؟ شعرهایی در وصف حضرت محمد(ص) ،حضرت علی(ع) و امام رضا (ع)خوانده می‌شود آیا این موسیقی حرام است؟

به گزارش ایلنا، مراسم تجلیل از عثمان محمدپرست، شب گذشته (جمعه 18 اسفند) با حضور سید محمدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی) برگزار شد.

در این مراسم که به همت موسسه فرهنگی هنری هواداران هنر ایرانیان در تالار فردوسی خانه اندیشمندان اسلامی برگزار شد، گروه موسیقی ژنده پیل از تربت جام به سرپرستی احمد شامی به اجرای مقام‌های خراسان پرداختند و مقام نوایی و اشتر خجو را به عثمان محمدپرست تقدیم کردند.

با پخش نماهنگی از فعالیت موسسه هواداران هنر ایرانیان و فیلم کوتاهی از زندگی موسیقایی عثمان محمدپرست، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من امشب به ستایش و سپاس موسیقی سرزمین خورشید –خراسان- و تحسین پنجه‌های آسمانی استاد عثمان محمدپرست آمده‌ام. سرزمین ما در طول قرون و اعصار معانی بسیاری را پرورش و هنر ما را سامان داده به نوعی که همه هنرها بیانگر و سخنوران سرزمین‌مان هستند.

حسینی در ادامه افزود: موسیقی آیینی و نواحی ما شناسنامه شنیداری امت بزرگی است که در طول تاریخ مانند دوی امدادی دست به دست هم داده  و تا به امروز خودش را رسانده است. همانند همان قطعه نوایی که به قدردانی وزیر هنردان تاریخ ما در ابتدای قرن دهم امیرعلی شیر نوایی شکل گرفت و دو قرن بعد با شعر صفای اصفهانی همراه شد و آهسته آهسته در دستان خنیاگران این سرزمین نشسته و تا به امروز ادامه یافته به طوری که  با گذشت قرنها با شنیدن آن احساس می‌کنیم با پدیده نویی روبرو هستیم .

حسینی بیان داشت: با شنیدن مقام های موسیقی نواحی هر بار با وجه های نویی از آن روبرو می‌شویم چرا که این موسیقی برآمده از فرهنگ و تاریخ ماست که شناسنامه شنیداری تاریخ‌مان نیز هست.

معاون هنری وزیر ارشاد در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم جوانان سرزمین مان همیشه جوان بخت و روشن ضمیر به حفظ آداب و رسوم سرزمینشان کمر همت گمارند چرا که این جوانان برآمده از همین سنت هستند و فعالیتشان تا روزی که خورشید بر این سرزمین می تابد ادامه خواهد داشت.

 در ادامه این مراسم علی جلالیان رئیس هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هواداران هنر ایرانیان ضمن تقدیر و تشکر از همراهی ارشاد در برگزاری چنین مراسمی گفت: هدف ما برگزاری هفته فرهنگی و موسیقی خراسان با حضور هفت گروه موسیقی بومی بود اما متاسفانه علی رغم حمایت‌های آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای حسینی معاون و آقای طالبی مدیرکل دفتر موسیقی داشتند موفق به برگزاری آن نشدیم و اجراهایمان به بهار سال آینده موکول شد.

وی در ادامه با اشاره به هدف موسسه هنر ایرانیان بیان داشت: به منظور توجه به کارهای فرهنگی در شهرستانها و توجه به هنر هنرمندان شهرستانی این موسسه را بدون هیچ حمایت دولتی و با بودجه شخصی تاسیس کردیم.نگاه ما در برگزاری برنامه های‌مان، اقتصادی نیست چرا که فقط به عشق استادانی چون عثمان محمدپرست و دیگر بزرگان این سرزمین کار می‌کنیم .

جلالیان با بیان اینکه در معرفی موسیقی نواحی کم کاری شده  اظهار داشت: امروزه نسل جوان ما باید  گنجینه های ارزشمند کشورمان را بشناسند چرا که اگر معرفی نشوند موسیقی و فرهنگ سرزمین‌مان که اعتبار ما در دنیاست به این نسل معرفی و منتقل نخواهد شد که امیدوارم با حمایت مسئولین موسیقی بومی جایگاه مناسبت خود را داشته باشد.

در بخش دیگری از این مراسم عثمان محمدپرست نوازنده پیشکسوت دوتار خراسان روی صحنه حاضر شد و در سخنانی ضمن قدردانی از برگزاری چنین مراسمی گفت: موسیقی حرام نیست و هر کس بگوید موسیقی حرام است آگاه نیست و دروغ گفته است. شعرهایی از حافظ ،سعدی، مولانا و جامی و ... در موسیقی خوانده می شود پس کجای این موسیقی حرام است؟ شعرهایی در وصف حضرت محمد(ص) ،حضرت علی(ع) و امام رضا (ع)خوانده می شود آیا این موسیقی حرام است؟ به جوان‌ها می گویم باور نکنید که می گویند موسیقی حرام است بلکه بسیار حلال است و شما به کارتان ادامه دهید.

وی ادامه داد: من خدمتگذار همه هستم و توانستم در این مملکت موسیقی را پخش کنم و تا به امروز در ساخت 920 مدرسه شریک باشم. من بسیار از ارشاد محبت دیدم  اما ناراحتم چرا که در همه سال‌های عمرم کسی به من نگفت دوتار بزن. کسی از من تشکر نکردند به غیر از این چند سال اخیر که مراسم‌هایی برایم برگزار کردند. من تقاضای حمایت دارم نه برای خودم که در آستانه 90 سالگی هستم بلکه  برای هنرمندان جدیدی که در کشور فعالیت می‌کنند. من توقع محبت دارم و از مسئولین می‌خواهم هنر و هنرمندان را حمایت کنند.

در پایان این برنامه با حضور حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد و علی جلالیان رئیس هیات مدیره موسسه هواداران هنر ایرانیان از مقام هنری عثمان محمدپرست تجلیل شد.


فیلم بخشی از سخنان عثمان محمدپرست را در اینجا می‌توانید ببینید:

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز