خبرگزاری کار ایران

آثار کتیبه‌دار و الواح اورارتویی در موزه‌های ایران و خارج از کشور

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۱۷۱

آثار کتیبه دار، الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته‌های اورارتویی به جای مانده از اورارتو‌ها که حدود سده‌های نهم تا ششم پیش از میلاد در اطراف دریاچه‌های ارومیه ایران، سوان ارمنستان و وان ترکیه حکومت می‌کردند در موزه‌های ایران و جهان نگهداری می‌شوند.

به گزارش ایلنا، مریم دارا؛ استادیار پژوهشکده ‌زبان‌شناسی، ‌ متون و کتیبه‌ها پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در سخنرانی علمی با موضوع «انواع و مضمون کتیبه‌های اورارتویی در ایران» از سلسله نشست‌های نمایشگاه ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین مطرح کرد و گفت: اورارتو‌ها حدود سده‌های نهم تا ششم پیش از میلاد در اطراف دریاچه‌های ارومیه ایران، سوان ارمنستان و وان ترکیه حکومت می‌کردند.

او با اشاره به اینکه از آن‌ها آثار، اشیاء و کتیبه‌هایی بر جای مانده که ما را در شناخت بهتر اورارتو‌ها یاری می‌رسانند تصریح کرد: در ایران عمدة ‌آثار اورارتویی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به دست آمده‌اند.

به گفته دارا، از اورارتو‌ها حدود ۱۷۰۰ کتیبه تا کنون شناسایی شده که تعدادی از این کتیبه‌های میخی و هیروگلیف اورارتویی در ایران به دست آمده‌اند.

وی افزود: این کتیبه‌ها بر روی سنگ، صخره، فلز، ‌ سفال، ‌گوی و لوح نوشته شده‌اند.

استادیار پژوهشکده ‌زبان‌شناسی، ‌ متون و کتیبه‌ها افزود: موزه‌ ملی ایران سهم به سزایی در نگهداری از آثار کتیبه دار اورارتویی دارد و الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته‌هایی در آن نگهداری می‌شود.

به گفته او، همچنین کتیبه‌هایی از محوطه‌های اورارتویی ایران در موزة رضا عباسی و موزه‌های باستان‌شناسی آذربایجان شرقی و غربی و همچنین موزة‌ رشت هستند.

وی اظهار داشت: در خارج از ایران نیز در موزة برلین، هرمیتاژ، وان و مجموعه‌هایی دیگر آثار کتیبه دار اورارتویی که از ایران خارج شده‌اند دیده می‌شوند.

دارا در ادامه به شکل، ترجمه و مضمون این کتیبه‌ها پرداخت و گفت: کتاب «کتیبه‌های میخی اورارتویی از ایران» نوشته وی به تازگی توسطپژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده که شامل ۷۴ کتیبه و ۱۴ نوع مهرنبشتة میخی ارورارتویی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز