خبرگزاری کار ایران

نویسنده‌ای که سال‌ها تحت نظر یک مامور مخفی بود

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۴۹۰

صادق وفایی که قرار است به زودی نمایش «فرشته نگهبان» را از روی متن واسلاو هاول در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه ببرد، گفت: واسلاو هاول رئیس‌جمهور جمهوری چک بود که علاوه بر مبارزات سیاسی و تحمل زندان، فعالیت در عرصه تئاتر و نمایشنامه‌نویسی را در کارنامه دارد. او در نمایشنامه‌هایش از اتفاقات و حوادث سال‌های بهار پراگ و پس از آن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «فرشته نگهبان» سومین کاری است که صادق وفایی از واسلاو هاول اجرا می‌کند.

در خلاصه داستان نمایش «فرشته نگهبان» آمده است: نمایشنامه‌نویسی به نام واواک در خانه است. مردی غریبه وارد خانه‌اش می‌شود که خود را ماخن معرفی می‌کند. پس از بحث و گفتگو معلوم می‌شود که ماخن یک مامور مخفی است که سال‌ها واواک را زیر نظر داشته و....

وفایی با بیان اینکه «فرشته نگهبان» را پیش از این نمایشنامه‌خوانی کرده است، گفت: از سال 93 درگیر این نمایشنامه بودم و با آن کشتی می‌گرفتم تا الان که به اجرای عمومی رسید.

این کارگردان و بازیگر با اشاره به داستان اثر گفت: «فرشته نگهبان» مربوط به شرایط خفقان و حکومت پلیسی است که بعد از بهار پراگ در چک‌اسلواکی و قبل از دو پاره شدن این کشور برقرار بود. واسلاو هاول یکی از چهره‌های روشنفکری بود که مدتی هم کمونیست‌ها او را به زندان انداختند.

وفایی با اشاره به شباهت این اثر با نمایشنامه «حرفه‌ای» گفت: محوریت داستان هر دو اثر در مورد حال و هوای حکومت پلیسی و مامور مخفی‌هایی که هنرمندان را زیر نظر می‌گرفتند است. اما داستان‌ها باهم فرق دارد. یک مامور مخفی نزد نویسنده می‌رود در حالی که زا همه جزئیات زندگی او خبر دارد و این شک برای تماشاگر به وجود می‌آید که آیا دلسوز نویسنده است و می‌خواهد لطفی در حق او کند یا نه؟

او با بیان اینکه واسلاو هاول را دوست دارم، با اشاره به علاقه‌اش به اجرای نمایشنامه‌های این نویسنده گفت: مترجم کار آقای رضا میرچی ساکن پراگ هستند. آقای دمیرچی با واسلاو هاول در ارتباط بوده و از نزدیک او را دیده و صحبت کرده است. خاطراتی که ایشان از واسلاو هاول تعریف می‌کند جذاب است. واسلاو هاول با اینکه روشنفکر بوده و در نمایشنامه‌هایش به وضع موجود انتقاد می‌کرده اما خیلی وقت‌ها به خودش و جامعه روشنفکری و نویسندگان آن دوره هم انتقاد می‌کرده. درواقع تعارف ندارد. خودش را در کارهایش به تصویر می‌کشد و نقد می‌کند.

وفایی با اشاره به کاراکتر این نمایشنامه‌نویس که رئیس‌جمهور هم بوده است، گفت: آنچه درباره او می‌دانیم این است که هیچ‌وقت سیاستمدار واقعی و آدم حاضر جوابی نبود. من و من می‌کرد و این را در نمایشنامه‌هایش هم می‌بینیم. مجموع اینها موقعیت‌های طنز گروتسکی ایجاد می‌کند که از خواندنش لذت می‌برم و اجرا کردنش هم برایم لذت‌بخش است. معتقدم تماشاگران ایرانی هم با آن ارتباط برقرار می‌کنند و خوشش‌شان می‌آید.

این کارگردان تئاتر با اشاره به شیوه اجرایی اثر گفت: اینطور نبود که از اول مدنظرمان باشد چطور کار را اجرا کنیم و جاهایی را اتود زدیم. از سال 93 که نمایشنامه‌خوانی کردیم تا الان سیر خوبی را طی کرده است. از این تغییر و تحول در ساختارش لذت می‌بریم. روح گروتسک در تمام کار وجود دارد و اجرا تلفیقی از ویدئو و اجراست. فرم و پانتومیمی هم در کار وجود دارد که به مفهوم اثر نزدیک است و برداشتی است که خودمان از کار داریم.

عباس خادم، صادق وفایی بازیگران صحنه‌ای و بهمن وخشور و علیرضا گیلوری دو بازیگر تصویری نمایش «فرشته نگهبان» هستند که به کارگردانی صادق وفایی از 10 دی در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز