خبرگزاری کار ایران

سیدعلی کاشفی خوانساری مطرح کرد؛

معاونت مطبوعاتی پیشرو در وزارت ارشاد بوده است

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۹۷۶

سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان گفت: طی 6 سال گذشته تا حد بسیار زیادی فضای باز مطبوعاتی را تجربه کردیم و فشار به مطبوعات نسبت به ادوار گذشته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده بود. بر این اساس معتقدم معاونت مطبوعاتی طی دوران آقای انتظامی، پیشرو در میان سایر معاونت‌های وزارت ارشاد بود.

سیدعلی کاشفی خوانساری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره جابه‌جایی در راس معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عملکر 6 ساله حسین انتظامی در این معاونت عنوان کرد: در ابتدای دولت آقای روحانی شاید قابل پیش‌بینی ‌ترین و مقبول‌ترین انتخاب برای تصدی معاونت مطبوعاتی آقای انتظامی بود و در میان معاونان مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد، کمترین مخالفت مطرح شده متوجه ایشان بود.

وی افزود: روحیه اعتدالی ایشان سبب شد تا هم بتوانند تا حد زیادی سیاست‌های کلی دولت را که مردم بر اساس آن به رییس جمهور منتخب رای دادند محقق کنند و همینطور سایر گروه‌های فرهنگی و اجتماعی که دغدغه‌ها و طرز فکر دیگری داشتند را راضی نگه دارند و بر این اساس می‌توانیم بگوییم که ایشان عملکرد موفقی در این عرصه داشتند.

سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در عرصه رسانه‌ها طی 6 سال گذشته، گفت: اقداماتی چون شفاف‌سازی حمایت‌های یارانه‌ای در عرصه رسانه‌ها، راه‌اندازی سیستم اشتراک و سیستم خرید نشریات برگشتی، ارزیابی کیفی و رتبه‌بندی رسانه‌ها، همچنین کاهش تصدی گری دولت در برگزاری جشنواره مطبوعات، حمایت از شکل‌گیری تشکل‌های قانونی و واسپاری امور به این تشکل‌هااتفاقات بسیار خوب و کارآمدی بود که در این مدت رخ داد.

کاشفی خوانساری تصریح کرد: در دوره ایشان تا حد بسیار زیادی فضای باز مطبوعاتی را تجربه کردیم و فشار به مطبوعات نسبت به ادوار گذشته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده بود. بر این اساس معتقدم معاونت مطبوعاتی طی دوران آقای انتظامی در شفاف‌سازی و عمل کردن به وعده‌هایی که داده بودند، پیشرو در میان سایر معاونت‌های وزارت ارشاد بود و آقای انتظامی کارنامه قابل دفاعی در معاونت مطبوعاتی دارد.

این نویسنده و منتقد ادبی گفت: البته باید توجه داشت که طی این دوران فضای کلی حاکم بر مطبوعات ما به موضوعاتی مانند مسائل سیاسی، روشنفکری و امثال این مسائل توجه بیشتری نشان دادند. اما با توجه به حرکت‌های زیر ساختی که در این معاونت شکل گرفته بود، انتظار می‌رفت توجه به اهمیت و ضرورت مطبوعات کودک و نوجوان بیش از این توجه شود. می‌دانیم امروز مطبوعات کاغذی در همه دنیا با بحران جدی روبه‌رو هستند و شاید اصلی‌ترین راه زنده ماندن مطبوعات و ادامه کار روزنامه‌نگاری کاغذی به قدرت گرفتن و موفقیت فعالیت‌ها در حوزه کودک و نوجوان منوط باشد که خوانندگان مطبوعات در سال‌های آینده را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: البته واقعیت این است که طی این دوره 6 ساله، مطبوعات کودک و نوجوان ما نسبت به گذشته وضعیت قابل قبول‌تری دارند؛ سهم نشریات خصوصی بیشتر شده و در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها مجلات کودک و نوجوان شروع به انتشار کردند و اتفاقات بسیار خوبی شاهد بودیم. با این حال مجلات کودک و نوجوان به دلایل مختلفی مانند لزوم چاپ 4 رنگ، هزینه‌های تصویرگری، توان مالی مخاطبان و امثالهم در همه جای دنیا مورد حمایت صریح و روشن قرار می‌گیرند، اما این حمایت‌ها در کشور ما هنوز آن گونه که باید شکل نگرفته است.

کاشفی خوانساری در ادامه با اشاره به جایگزینی محمد سلطانی‌فر در معاونت مطبوعاتی گفت: آقای سلطانی‌فر چهره‌ای علمی و دانشگاهی هستند که حضور ایشان در این معاونت از طرفی یک فرصت خوبی برای ادامه پژوهش و اقدامات بنیادی و علمی در حوزه مطبوعات است، اما از سوی دیگر نیز باید به این موضوع توجه داشت که ای امر نباید باعث شود نشریات عمومی و خانواده و کودک و نوجوان که ممکن است از ظاهر علمی و  دانشگاهی برخوردار نباشند، مورد غفلت قرار گیرند.

سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودکو نوجوان افزود: نه تنها افراد نخبه، بلکه همه اقشار جامعه مخاطب مطبوعات هستند و توصیه می‌کنم معاونت جدید برای قدرتمند کردن پشتوانه‌های علمی و زیرساخت‌‌ها بنیادین مطبوعات کودک و نوجوان، به شکل‌گیری تشکل‌های تخصصی و غیر سیاسی در این حوزه و جستجوی راه‌هایی برای بالندگی مطبوعات کودک و نوجوان از کوششی دریغ نکنند و به همین دلیل باید به صورت جدی به فکر تعامل با وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، سازمان بهزیستی (به دلیل مسئولیتی که در مهدهای کودک دارد) و سایر نهادهایی که به نوعی قشر دانش‌آموزی در ارتباط هستند، باشند تا با تعامل با این نهادها راه‌هایی برای گسترش و افزایش نشریات کودک و نوجوان پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز