خبرگزاری کار ایران

سیدمحمد بطحایی:

کانون پرورش‌فکری می‌تواند موتور محرک تعلیم و تعلم باشد/ کودک‌ایرانی باید بانشاط،‌ خلاق و تلاشگر تربیت شود

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۰۲۹

وزیر آموزش و پرورش معتقد است که کانون پرورش‌فکری می‌تواند موتور محرک تعلیم و تعلم باشد.

به خبرنگار ایلنا، مراسم تودیع و معارفه علیرضا حاجیان‌زاده و فاضل نظری به‌عنوان مدیران عامل سابق و جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعد از ظهر امروز چهارشنبه بیست و دوم آذرماه با حضور محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

محمد بطحایی در این مراسم با اشاره به حادثه تلخ تصادف دانش آموزان در اردوی راهیان‌نور گفت: در آموزش و پرورش ما مهم‌ترین و اصلیترین محیط فراگیری مدرسه است. مدرسه رکن اصلی یادگیری برای ما محسوب می‌شود و در این محیط دانش‌آموزان آنچه برای دوره‌های تحصیلی پیش رو دارند و مهارت‌های زندگی اجتماعی را تمرین کرده و آموزش می‌بینند. مدرسه در سیستم آموزشی ما آنقدر فراگیر است که تمام انتظارات و توقعات در حوزه تعلیم و تعلم متوجه مدرسه است و مدرسه باید پاسخگوی تمام انتظارات باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم محیط آموزشی مدرسه با محدودیت‌هایی نیز مواجه است که امکان پاسخگویی به این میزان از توقعات و انتظارات را ندارد. به‌عنوان مثال از حیث مدت زمان حضور دانش‌آموز در مدرسه یا دوره‌های تحصیلی که دانش‌آموز طی می‌کند ما با محدودیت مواجه هستیم. از آن طرف محتوا‌ها و اهداف مورد توقع ما از مدرسه گستره وسیعی را شامل می‌شود. اساسا یکی از دلایلی که مدارس سیستم آموزشی ما نمره قابل قبولی نمی‌گیرند همین محدودیت‌ها و بالا بودن توقعات انتظارات از مدرسه است.

بطحایی متذکر شد: توقع داریم کودک ما در مدرسه هم درس‌های نظری و تئوری را بیاموزد و هم زندگی اجتماعی و فردی را تجربه کند. یاد بگیرد در یک گروه چگونه کار کند و با دیگران چگونه تعامل داشته باشد. تحمل، مدارا، صداقت، آزادگی، مهارت و مقاومت را بیاموزد. واقعیت این است که مدرسه امروز ما نمی‌تواند تمام این اهداف را با هم فراهم کند. در نتیجه وقتی دانش‌آموز ما فارغ‌التحصیل شود مدرسه مورد انتقاد فراوان قرار می‌گیرد که چرا آموزش‌های رفتاری، اجتماعی و مهارت زندگی را به آن‌ها نیاموخته است.

عضو کابینه دولت‌دوازدهم با اشاره به سیستم‌های مدرن آموزشی یادآور شد: در نظام‌های مدرن آموزش و پرورش مدرسه تنها محیط یادگیری نیست و تنوع در محیط آموزشی از اصول آموزش و پرورش پیشرفته و مترقی شناخته می‌شود، موضوعی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ما به کرات به آن اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اتکا به محیط یادگیری مدرسه باعث می‌شویم تعلیم و تعلم فرزند ما با محدودیت‌های این سیستم دست به گریبان باشد. درست از همین نقطه است که نهادی مثل کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان تاثیرگذار و مهم می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین افزود: کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان می‌تواند و باید به‌عنوان محیط دوم یادگیری در خدمت تعلیم و تعلم دانش‌آموزان ما قرار گیرد. به‌واقع کانون این ظرفیت و استعداد را داد تا به‌عنوان شریک در ماموریت‌های مدرسه ایفای نقش کند. این نهاد بسیاری از محدودیت‌هایی که ما در مدرسه و برنامه‌های رسمی تحصیلی به آن دچار هستیم را ندارد. از حیث زمان و ایامی که کودک می‌تواند با آن بگذراند و مفاهیم شیوه‌های آموزشی که در اختیار دارد.

بطحایی تاکید کرد: اگر موفق شویم با هم‌افزایی کانون و مدرسه تعلیم و تعلم کودکان و نوجوانان ایرانی را متحول می‌کنیم و می‌توانیم به اهداف متعدد حوزه آموزشی خود دست یابیم. کانون رفیق و شریک مدرسه برای تعلیم و تعلم است. ویژگی شریک و شراکت نیز این است که تمامی امکانات و نیروهای انسانی به اشتراک گذاشته شود. اصلا به دلیل همین اشتراک منابع است که هم افزایی شکل می‌گیرد.

وی با تاکید مجدد بر ایفای نقش کانون به‌عنوان محیط یادگیری دوم اظهار داشت: باید از کانون به‌عنوان یک محیط یادگیری انعطاف‌پذیر بهره ببریم. ویژگی‌های کانون آن را مبدل به محیطی کرده تا بتوانیم غالب‌های تکراری آموزشی را کنار بگذاریم و کاری که در مدرسه نمی‌توانیم انجام دهیم را محقق کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گریزی به پیشینه کانون فکری کودکان و نوجوانان زد و گفت: پیشینه غنی و قوی کانون که طی ۵۰ سال شکل گرفته انباشتی از تجربه‌های مختلف در حوزه فرهنگ و هنر و ادبیات کودکان را در خود جای داده و سرمایه گران‌قدری است تا به‌عنوان یک موتور محرک برای حرکت در مسیر تعلیم و تعلم قرار گیرد. واقعیت این است که کنار تمامی آموزشگاه‌ها که آزاد و هنری است کانون از یک پایگاه اجتماعی بسیار فاخر برخوردار است. تمام ما تجربه‌ها و خاطرات شیرینی از کانون داریم. کانون برای ما محیط آرامش و شادی است که همیشه پر از رنگ بوده است.

او ادامه داد: این کارگاه اجتماعی ارزشمند سرمایه بزرگی است که نه حاصل کار من و شما و آقای نظری بلکه در ۵۰ سال شکل گرفته است. مردم به کانون اعتماد قلبی دارند و این اعتماد در هیچ محیط ثانوی دیگری اتفاق نمی‌افتد. بخشی عمده‌ای از این اعتماد نیز به‌دلیل سرمایه پیشینیان است که امروز در اختیار ما قرار گرفته است. اگر به‌صورت جدی به نقش‌آفرینی در کانون به حوزه تعلیم و تعلم استفاده کنیم کودکان ما از فضاهای آموزشی بهتری برخوردار می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در تاکیدات رهبر انقلاب نیز نقش تاثیرگذاری کانون برای تعلیم و تعلم کودکان دیده می‌شود که از همین پایگاه اجتماعی کانون نشات گرفته است. رییس‌جمهوری نیز تاکید دارد کانون علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری این پتانسیل را دارد تا در زمینه آموزش مهارتی نیز وارد شود و به آموزش مهارت زندگی، کارآفرینی، تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری و هدایت کودک به سمت پژوهش کمک کند.

عضو کابینه دولت‌دوازدهم با اشاره به فعالیت کشور در تولید آثار چند رسانه‌ای گفت: خوشبختانه امروز حجم خوبی از تولیدات چند رسانه‌ای در کشور اتفاق می‌افتد که بیشتر حوزه کودک را شامل شده و مخاطبان زیادی دارد. با این حال تولید کننده داخلی ما در یک فضای رقابتی نابرابر با برندهای خارجی مثل «والت‌دیزنی» قرار دارد. یک ماموریت جدی کانون می‌تواند حمایت از تولید کننده داخلی برای حضور قوی‌تر در رقابت‌ها با برندهای خارجی باشد. در کشور نهاد دیگری نمی‌شناسند که بتواند به‌صورت جدی در حوزه حمایت از تولیدات چند رسانه‌ای آن هم ویژه کودکان وارد عمل شود و ان‌شاءالله کانون یک برنامه نیز برای حمایت از تولید کننده‌های داخلی لحاظ کند تا بتوانیم در عرصه‌های جهانی رقابت کنیم و هم محتواهایی خارجی که بعضا هجمه‌های اخلاقی و آموزشی در خود دارند را از سبد فرهنگی کودکانمان کنار بگذاریم.

بطحایی افزود: کانون با ارتکا به برد هنری و تخصص هنری که دارد می‌تواند جایگاه قابل قبولی در تعلیم و تعلم داشته باشد و کودک ایرانی را با نشاط، ‌ سرزنده، خلاق و تلاشگر تربیت کند. ان‌شاء الله آقای فاضل در کانون نیز به موفقیت‌های بیشتری برسد و در ادبیات کودک کشور نیز ظرفیت‌های خود را بالا‌تر ببریم. کانون می‌تواند یک پشت و پناه جدی به‌ویژه مقابل بروکراسی دولتی برای فعالان حوزه ادبی کودک و نوجوان باشد.

او در پایان گفت: حاجیان‌زاده نیز ۴ سال پر ثمر را پشت سر گذاشت و خدمات او در تاریخ کانون ماندگار خواهد بود. از وی خواسته‌ام به‌عنوان مشاور با من همکاری کند تا از تجربه‌هایش در حوزه‌های فرهنگ و هنر کودک و نوجوان استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز