خبرگزاری کار ایران

ساخت دو موزه برای تئاتر/ طراحی اولیه ساختمان هفت طبقه موزه تئاتر به اتمام رسید

asdasd
کد خبر : ۵۶۲۵۹۵

بهروز غریب‌پور (طراح و مسئول راه‌اندازی موزه تئاتر) گفت: طراحی اولیه موزه تئاتر انجام و گزارش همه موارد ارائه شده است و برای آغاز کار اجرایی منتظر تصویب مرکز هنرهای نمایشی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انتشار خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی موزه تئاتر در ساختمان تاریخی تئاتر نصر در خیابان لاله‌زار تهران با طراحی و ساخت موزه‌ای در ساختمانی نوساز در حدفاصل تالار وحدت تا تئاتر شهر تقریبا هم‌زمان بود. ساخت دو موزه برای تئاتر که یکی توسط شهرداری پیگیری می‌شود و دیگری توسط معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی.

شاید دو ساختمان هم برای موزه تئاتر کم باشد

مهدی شفیعی (مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی) درباره این دو موزه به خبرنگار ایلنا می‌گوید: در مورد موزه تئاتر دو بخش را پیگیری می‌کنیم که انشالله زودتر به نتیجه برسیم. یکی تئاتر نصر است که برای آن جلسات متعددی را هم با جهاد دانشگاهی و هم با سازمان زیباسازی و معاونت‌های مختلف وزارتخانه داشتیم و آقای احمد مسجدجامعی هم اخیرا گفتند به جاهای خوبی رسیده و خود شهرداری آن را از جهاد دانشگاهی تحویل می‌گیرد و بعد از مرمت و بازسازی توسط زیباسازی آن را در اختیار فضای موزه‌ای قرار می‌دهد.

شفیعی ادامه داد: دیگری هم فضایی بود که سال گذشته خریداری کردیم برای ایجاد موزه که ساختمان مناسبی است و مطالعات اولیه‌اش را هم آقای بهروز غریب‌پور انجام داده و مطالعات را کاملا با طراحی مورد نیاز در اختیار داریم که بشود فضای اولیه موزه تئاتر را آنجا آغاز کنیم.

شفیعی با اشاره به همزمانی ساخت دو موزه برای تئاتر گفت: معتقدم حوزه تئاتر آنقدر گستردگی دارد که این فضاهای پیش‌بینی شده هم شاید برایش کامل نباشد و حتی بیش از اینها هم نیاز داشته باشیم اما هر دو ساختمان فعلی در حال پیگیری است.

او با بیان اینکه ساختمان تئاتر نصر را شهرداری و شورای شهر پیگیری می‌کنند اما این ساختمان موزه توسط معاونت هنری به صورت مستقیم پیگیری می‌شود، با اشاره به نشانی این ساختمان طراحی شده برای راه‌اندازی موزه گفت: این ساختمان در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان رازی قرار دارد؛ یعنی تقریبا بین تالار وحدت و تئاتر شهر.

این در حالی است که چندی پیش علی مرادخانی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به خبرگزاری مهر گفته بود: ما خیلی پیگیری کردیم بلکه بتوانیم ساختمانی را برای راه‌اندازی موزه تئاتر در اختیار بگیریم که این امر میسر نشد. خیلی دوست داشتیم که با شهرداری این کار را انجام دهیم و پیگیری هم کردیم، بعضی از شهردارهای مناطق هم خیلی همراه بودند اما نتیجه‌ای حاصل نشد و سرانجام توسط مهدی شفیعی ساختمانی را برای این منظور خریداری کردیم.

او همچنین از خودش، مرتضی کاظمی و مهدی شفیعی به عنوان هیات موسس موزه خبر داده و گفته بود پیگیر برنامه‌ها هستند تا هیات مدیره و هیات امنای موزه را برای آغاز به کار انتخاب کنند.

ساختمانی 7طبقه برای نمایش تاریخ، آئین‌ها و مرور تئاتر ایران

بهروز غریب‌پور نیز در گفتگو با ایلنا با اشاره به فضای کلی موزه و طرحی که برای آن درنظر گرفته است، گفت: ساختمان موجود دارای فضای حداقلی برای موزه است اما در طراحی که ما کردیم شامل هفت طبقه خواهد بود که دارای یک فضای نمایشی، فضاهای متعدد برای گالری‌های مختلف به منظور جا دادن تاریخ تئاتر ایران و بهره‌گیری از ماکت‌هایی که وجود دارد، تالارهایی برای نمایش مهم‌ترین وقایع و اتفاقاتی که در تاریخ تئاتر ایران رخ داده و نیز آئین‌ها و مراسم‌های گوناگون است.

غریب‌پور فضاهایی برای اتاق کنفرانس، اتاقی برای مرور تصویری تاریخ تئاتر ایران و اجراهای مختلف را از دیگر بخش‌های پیش‌بینی شده برای ساختمان موزه تئاتر توصیف کرد و با بیان اینکه «در کنار اینها فضاهای پذیرایی و اداری هم درنظر گرفته شده است» گفت: در هفت طبقه‌ای که ما پیش‌بینی کردیم همه اینها گنجانده شده است.

او با بیان اینکه «از این هفت طبقه دو طبقه در زیر زمین و پنج طبقه بالای آن قرار دارد» گفت: سعی کردیم با توجه به محدوده‌ای که داشتیم بهترین استفاده را از شرایط انجام دهیم.

پیش‌بینی زمانی شش تا هفت ماهه برای بهره‌برداری از موزه تئاتر

علی مرادخانی چندی پیش از مساله «زمان» به عوان دلیلی مهم برای راه‌اندازی این موزه تئاتر در کنار تجهیز تئاتر نصر توسط شهرداری خبر داده و گفته بود: تئاتر نصر در بافتی قرار گرفته که لوازم الکتریکی فروشی‌ها آن را احاطه کرده‌اند. شهرداری طرحی دارد تا آن خیابان بافت فرهنگی و هنری پیدا کند که البته این طرح زمانبر است و اگر ما معطل به سرانجام رسیدن این طرح و راه‌اندازی تئاتر نصر به عنوان «موزه تئاتر» شویم، فرصت جمع‌آوری مستندات و انجام برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز را از دست می‌دهیم.

با توجه به این تاکید روی زمان و سرعت در کار، از بهروز غریب‌پور به عنوان طراح و مسئول راه‌اندازی موزه تئاتر درباره پیش‌بینی‌اش برای مدت زمان تجهیز و راه‌اندازی موزه پس از تصویب طرح می‌پرسیم که می‌گوید: همیشه تناسبی بین شرایط مالی پروژه و خواسته کارفرما وجود دارد که بتواند به سرعت نیازهای مالی را تامین کند که کار به نتیجه برسد؛ من فکر می‌کنم از موقعی که استارت کار را می‌زنیم تا وقتی که کار کنیم حداقل شش تا هفت ماه طول می‌کشد.

غریب‌پور ادامه داد: می‌بایستی در این مدت زمانی که پروژه دچار وقفه شد براساس برنامه‌ای که من دادم یک کارهای مقدماتی صورت می‌گرفت که به محض آماده شدن ساختمان، ما بتوانیم فضاسازی بکنیم. اما نمی‌دانم به دلیل شرایط مالی معاونت هنری وزارت ارشاد یا مرکز هنرهای نمایشی است یا چیز دیگر، یک دوران توقف داشتیم که امیدوارم به زودی رفع شود.

دو موزه تفکیک موضوعی می‌شوند؟

غریب‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راه‌اندازی دو موزه تئاتر همزمان در حال پیگیری از سوی مرکز هنرهای نمایشی و نیز شهرداری (موزه نصر) هستند، درباره احتمال تفکیک موضوعی این دو فضای موزه‌ای گفت: من در جریان راه‌اندازی موزه در ساختمان تئاتر نصر نیستم اما یک زمانی ممکن است تجمیع قوا، شرایط مالی و همه اینها باعث بهبود وضعیت شود ولی منافاتی با همدیگر ندارد. نمی‌دانم چه کسی آن موزه را مدیریت می‌کند اما هرکسی که هست طبیعی است که باید در آینده بین این دو مرکز یک همکاری مشترک وجود داشته باشد. برای اینکه هردو به یک موضوع واحد می‌پردازند.

مهدی شفیعی نیز در پاسخ به همین سوال می‌گوید: انشالله برای این دو تفکیک موضوعی خواهیم داشت و امیدوارم بتوانیم هر دو ساختمان را با وضعیت مطلوبی به سرانجام برسانیم.

هرچند که طبق گفته‌های علی مرادخانی، ساختمان تئاتر نصر فضای بزرگتری از موزه در دست ساخت معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی دارد اما به دلیل احتمال طولانی شدن شرایط تبدیل آن به موزه به نظر می‌رسد باید برای نمایش تاریخ و مستندات تئاتر ایران به فضای محدود موزه‌ای دل بست که تحت نظر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محدوده تالار وحدت تا تئاتر شهر در دست پیگیری قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز