خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری بیست‌وپنجمین هفته کتاب مطرح شد؛

مشارکتِ منهای پول با صداوسیما در تولید برنامه برای کتاب‌

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۳۲۸

مجید غلامی‌جلیسه در نشست خبری هفته کتاب گفت: تاکنون هیچ طرح و ایده‌ای از سوی باغ کتاب برای اجرا شدن در هفته کتاب اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز دوشنبه ۱۵ آبانماه با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب و دبیر این دوره از هفته کتاب برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه در ابتدای این نشست با تاکید بر لزوم مردمی شدن برنامه‌های اجرایی در هفته کتاب گفت:‌ لزوما درگیر کردن مردم و تمامی شهرها و استان‌ها ازجمله سیاست‌های ما در برگزاری هفته کتاب است و می‌خواهیم این هفته به عنوان یک رویداد ملی گستره جغرافیایی وسیعی داشته باشد و از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌ها استفاده کند. خوشبختانه شاهد هستیم که هر  سال حضور پویاتری از مردم را در برنامه‌های هفته کتاب می‌بینیم و هر چه جلوتر می‌رویم مردم بیشتر هفته کتاب را از آن خودشان می‌دانند.

او ادامه داد: جلسات سیاستگذاری نیز برگزار شده و طی آن شعار هفته و اسامی روزها به تصویب رسیده است همچنین یک ستاد مرکزی دائمی برای هفته کتاب تشکیل شده که رویکردهای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی را در هر سال پیگیری و دنبال کنند.

مدیرعامل خانه کتاب سپس با اشاره به عضویت نمایندگانی از سازمان‌های مردم نهاد در شورای سیاستگذاری هفته کتاب یادآور شد: خوشبختانه تعدادی از نهادهای مردمی در حوزه ترویج کتابخوانی به عضویت شورای سیاستگذاری هفته کتاب درآمده‌اند و مطمئنا حضور آنها می‌تواند در پی‌ریزی رویکرد مردمی‌تر و عملیاتی کردن نگاه مردمی به هفته کتاب موثر باشد. امسال همچنین مساله خانواده را محور قرار داده‌ایم چراکه معتقدیم برای داشتن یک جامعه کتابخوان باید از خانواده‌های کتابخوان شروع کنیم.

دبیر بیست و پنجمین هفته کتاب اضافه کرد: از جهت همکاری نهادها و مراکز مختلف شاهد بهتر شدن تعاملات هستیم ومثلا وزارت آموزش و پرورش امسال نقشی پررنگ‌تر از همیشه در برگزاری هفته کتاب ایفا می‌کنند. صداوسیما نیز که تا سال‌های گذشته آن طور که باید و شاید در زمینه هفته کتاب همکاری نمی‌کرد امسال با جلساتی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران این سازمان داشته پررنگ‌تر و عملیاتی‌تر به تولید برنامه‌های کتاب محور یا ویژه برنامه برای هفته کتاب اقدام کرده است. هر چند نیاز داریم تا این برنامه‌ها در رسانه ملی بیشتر شود.

جلیسه درباره برگزاری افتتاحیه هفته کتاب نیز گفت: یکی از برنامه‌هایی که از سال گذشته آغاز کردیم برگزاری افتتاحیه رسمی هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران بود که امسال نیز این افتتاحیه در شهر بوشهر برگزار می‌شود. اساسا تلاش ما این است که در تمام شهرها و استان‌ها برنامه‌های هفته کتاب جاری و ساری باشد و به همین منظور در تمام استان‌ها توسط اداره کل ارشاد استان ستاد هفته کتاب تشکیل شده و برنامه‌ریزی‌ها برای شهرستان‌ها صورت گرفته است.

مدیرعامل خانه کتاب تصرحی کرد: سال گذشته ۱۰ هزار برنامه در هفته کتاب برگزار کردیم که امسال به مراتب از نظر کیفی و کمی افزایش خواهند داشت. ازجمله برنامه‌های ویژه امسال نیز می‌توان به اجرای ۵۰۰ برنامه زنگ کتاب در مدارس کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها ی بیش از ۲۰۰ شهر و روستا و مرکز استان اشاره کرد که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزرات آموزش و پرورش، بنیاد ادبیات داستانی، انجمن نویسندگان و نهادهای مردمی ترویج کتابخوانی صورت می‌گیرد. همچنین بسیاری از نویسندگان مطرح ما قرار است در کتابفروشی‌ها مختلف با مخاطبان خود و به ویژه دانش آموزان دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

این مدیر حوزه کتاب ادامه داد: جشن ملی کتابخوانی روز ۲۴ آبانماه به مدت ۱۲ ساعت از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب در شبکه ۴ سیما برگزار می‌شود و جمع کثیری از نویسندگان و گروه‌های مردمی ترویج کتابخوانی به صورت پلی بک یا زنده در این جشن برنامه خواهند داشت. کمپین بزرگی نیز برای تجهیز کتابخانه‌های نابینایان آغاز شده که روز بیست و چهارم برگزار می‌شود و امیدواریم بتواند یک حرکت ملی باشد برای تجهیز کتابخانه‌های سراسر کشور به تولیدات ویژه برای نابینایان.

جلیسه در پاسخ به سوالی درباره سرانجام اجرای طرح حمایتی پاییزه کتاب که به تعویق افتاده بود، گفت:‌ مشکل جدی که در سطح وزارت ارشاد داشته و همچنان هم د اریم تامین اعتبارات و تخصیص بودجه‌های لازم است که روند برخی برنامه‌های ما را مختل کرده از جمله همین طرح حمایتی از کتابفروشی‌ها است با توجه به فرصت زمانی کمی که تا هفته کتاب باقی مانده عملا امکان آغاز پاییزه کتاب با هفته کتاب را نداریم اما در همین چند روز آینده اعتبارات تامین شده و ثبت نام از کتابفروشی‌ها متقاضی را آغاز می‌کنیم. به صورت غیررسمی اعلام کنند که از سوی ستاد برنامه کتابگردی دو تاریخ ۲۵ آبان و ۲ آذر برای روز کتابگردی امسال در نظر گرفته شده که اجماع روی دوم آذر بیشتر است و ما نیز تلاش داریم آغاز طرح تابستانه کتاب را با همین روز کلید بزنیم.

دبیر بیست و پنجمین هفته کتاب سپس با اشاره به عدم ارسال برنامه‌های ویژه از سوی باغ کتاب برای  هفته کتاب اظهار داشت: اساسا ستاد هفته کتاب از ظرفیت‌های موجود استفاده‌ای نمی‌کنند بلکه برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های ویژه برای هفته کتاب را دنبال می‌کنند تاکنون هیچ طرح و ایده‌ای از سوی باغ کتاب برای اجرا شدن در هفته کتاب به ما نرسیده ما امیدواریم این سوالی باشد که رسانه‌ها از مسئولان باغ کتاب بپرسند.

مشارکتِ منهای پول با صداوسیما در تولید برنامه برای کتاب‌

مدیرعامل خانه کتاب همچنین در توضیح هزینه‌هایی که برای تولید برنامه در صداوسیما در نظر گرفته شده نیز گفت: همان طور که اشاره شد با توجه به ارتباط خوبی که آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران مختلف صداوسیما برقرار کراده و مذاکرات مختلفی که با این دوستان داشته شاهد تغییر و تحولاتی در رویکرد صداوسیما به مساله کتاب هستیم و خود صداوسیما نیز عطش و تشنگی برای تولید برنامه کتاب‌محور نشان می‌دهد. این برنامه‌ها تنها شامل برنامه‌های ویژه هفته کتاب نیست و برنامه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد.

جلیسه متذکر شد: بخش اصلی برنامه‌های ما عمدتا رایگان اجرایی می‌شود و ما پرداختی به صداوسیما نداریم چراکه بیشتر برنامه‌‌ریزی‌های خودشان است در مورد بخش دیگری از برنامه‌ها نیز سهم مشارکت ما نه سهم ریالی که سهم فکری و حمایتی است و در ستاد هفته کتاب حضور دارند یا در برخی موارد پیشنهاداتی ارائه می‌کنند و ستاد هفته کتاب خودش آنها را اجرایی می‌کند یعنی مشارکت ما و صدا و سیما مشارکت منهای پول است.

او افزود: به عنوتان مثال در رادیو سال‌ها است که شاهدیم که مخصوصا شبکه آفتاب ویژه‌برنامه‌هایی برای هفته کتاب تدارک دیده است که امسال این برنامه‌ها به شش ساعت افزایش داشته و آن هم بر اساس وظیفه رسانه‌ای که خودشان ارسال کردند. با این حال به عنوان مثال برای برخی مسابقات کمک‌هایی از طریق ستاد هفته کتاب صورت می‌گیرد تا با اهدای جوایز شور و شوق بیشتر شود. برخی برنامه‌ها نیز که خودشان اسپانسر دارند و پرداخت‌ها از آن تاریخ اتفاق می‌افتد.

جلیسه در توضیح بیشتر درباره کمپین کتاب‌های ویژه برای نابینایان نیز گفت: از پیش از هفته نابینایان کارهای مشترکی را با انجمن نابینایان آغاز کرده‌ایم که از جمله آن می‌توان به برگزاری کتاب سال نابینان اشاره کرد که در دست شکل‌گیری است.  علاوه بر اینها تمرکز بر حمایت‌های لازم برای توسعه کتابخانه‌های تخصصی ویژه نابینایان در دستور کار است که در این مسیر نهادها و ارگان‌های مختلف درگیر با نابینایان با ما همکاری دارند. خوشبختانه دید مثبتی شکل گرفته و از ظرفیت‌های هفته کتاب نیز در پر کردن بخشی از خلا موجود در حوزه کتاب‌های نابینایان ا ستفاده کنند.

جلیسه یادآور شد: تجهیز امکانات برای توسعه کتابخانه‌ها افزایش نیروی انسانی فعال در این حوزه، افزایش تولید کتاب‌های گویا و بریل از جمله این موارد است که با توجه به اینکه رقم بالایی هم نیاز ندارند اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند. ما هنوز در خانه کتاب نیز یک بانک اطلاعاتی کامل از کتاب‌های بریل و صوتی نداریم و نمی‌دانیم که چه نیازهایی در این موضوع وجود به عنوان مثال پیش آمده که اطلاع نداریم که آیا فلان کتاب کاغذی، صوتی یا بریل شده یا خیر یا حتی یک کتاب از چند طریق مختلف صوتی می‌شود. در صورت داشتن یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل حتی می‌توان کتاب‌های ویژه نابینایان را در لیست خرید کتاب ارشاد نیز قرار داد. در این مسیر از اتحادیه و انجمن‌های نشر نیز می‌خواهیم با تشکیل کمپینی مشابه شاهد حمایت جدی آنها و نویسندگان از کتاب‌های صوتی و بریل باشیم.

جلیسه در پایان گفت: برنامه‌هایی نیز در ستاد اربعین تدارک دیده شده که فعالیتی کتاب‌محور د ارند تعدادی از ناشران به صورت خودجوش کتاب‌هایی را برای زوار تدارک دیدند که در خروجی‌های مرزی کشور به زائرانی در پیاده‌روی اربعین حضور دارند اهدا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز