خبرگزاری کار ایران

اشرف بروجردی اعلام کرد:

دولت روحانی در استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی به دنبال سدشکنی است/نمی‌توانیم برای حفظ نسخ خطی وارد حریم خصوصی مردم شویم

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۶۷۹

اشرف بروجردی تاکید کرد: دولت دوازدهم در خصوص استفاده زنان در بخش های مدیریتی زیر ذره‌بین کسانی است که می‌خواهند در این بخش با سدشکنی دولت مقابله کنند و دولت قصد دارد با تعامل با افراد مذهبی و علما این سدشکنی را انجام بدهد و به روحانیت نیز احترام بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اشرف بروجردی (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) ظهر امروز چهارشنبه دهم آبان‌ماه در محل نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

اشرف بروجردی با اشاره به فعالیت‌ها و عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک نهاد نگهدارنده آثار ابرای نسل‌های بعد است و ما آثاری که از گذشتگان در اختیار ما قرار  گرفته است را صیانت می‌کنیم.

وی با اشاره به ثبت کتاب جامع التواریخ در حافظه جهانی گفت: مسئولیت دبیرخانه کمیته حافظه جهانی با ماست و ما با همکاری یونسکو کتاب جامع التواریخ کتاب مهمی در دنیا است و به تاریخ مغول‌ها، اسلام و هند می‌پردازد را ثبت کرده‌ایم هم اکنون این کتاب در کاخ گلستان نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: ما برای خود یک نقش عمده تعریف کرده‌ایم تا فضایی را برای اندیشمندان در کتابخانه ملی فراهم کنیم و کتابخانه ملی به عنوان مرکزی برای علوم و همچنین هاب دانش در نظر بگیریم.

بروجردی با اشاره به اینکه نگاه آنها به افراد بر اساس نگاه فرهنگی است، گفت: امروز اگر کسانی بخواهند از فردی تعریف کنند عنوان سیاسی را مدنظر قرار می‌دهند اما رویکرد ما رویکرد فرهنگی است نه اینکه بخواهم بگویم سیاسی نیستم بلکه حتی نگاه سیاسی نیز داریم اما نگاه سیاسی را محملی برای اینکه رویکردهای فرهنگی اعمال کنیم در نظر نمی‌گیریم.

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به اینکه هر کتابی که چاپ می‌شود باید شناسنامه خود را از کتابخانه ملی بگیرد، گفت: هر مطبوعاتی نیز که چاپ می‌شود می‌تواند از کتابخانه ملی شناسنامه بگیرد و ما از این مساله که تمام روزنامه‌ها و مطبوعات شناسنامه دار شوند بسیار استقبال می‌کنیم.

وی بااشاره به پیگیری ثبت جهانی شدن آثار قدیمی موجود در کتابخانه ملی گفت: آثاری که قرار است ثبت جهانی کنیم به کمیته ارجاع می‌دهیم و درخواست داده می‌شود تا ثبت جهانی شود. این آثار به کمیته ملی یونسکو می‌رود و بعد از آنکه یونسکو نظر مثبت خود را اعلام کرد آن اثر ثبت جهانی می‌شود ما بعداز ثبت جهانی کتاب جامع التواریخ امروز به دنبال ثبت جهانی نقش فرش‌های ایرانی هستیم. همچنین می‌خواهیم قدیمی‌ترین نسخه مثنوی مولانا را که در ایران داریم ثبت جهانی کنیم. ما همچنین نشریات مختلف داخلی و جهانی را خریداریم می‌کنم و آنها را نگه می داریم تا محققان از آن استفاده کنند.

اشرف بروجردی در پاسخ به سوالی پیرامون تخریب بخشی از نسخ خطی که در نمایشگاهی که در هفته پیش در خانه هنرمندان رخ داده بود، گفت: وقتی سندی وارد سازمان می‌شود وظیفه ما حمایت و نگهداری از آن آثار است و آن اثر نیز به صورت کامل محافظت می‌شود. بعضی از آثار هستند که کنارشان تذهیب و یا نوشته می‌شود اما شما هیچ سندی را در داخل سازمان نمی‌توانید پیدا کنید که این اتفاق برای آن افتاده باشد اما قبول دارم که در جامعه چنین اتفاقاتی برای برخی از اسناد می‌افتد.

وی ادامه داد: امروز مردم نسخ خطی و آثاری را دارند اما ما نمی‌توانیم وارد حریم خصوصی آنها شویم و به افراد بگوییم که با این نسخ چگو.نه رفتار کنند و نمی‌توانیم برای اموال شخصی افراد جامعه حق تعیین کنیم و یا اینکه برای آنها محدودیت اجیاد کنیم ما فقط می‌خواهیم از مردم تقاضا کنیم و حتی هشدار دهیم که این آثار آثار ارزشمندی است و از آنها به خوبی نگهداری کنند.

وی ادامه داد: اهتمام ما این است که در حد توان آثار خطی را که پیدا می‌کنیم خریداری کنیم و پول خرید این آثار را نیز داریم و امروز کمیته خطی ما هر چهارشنبه صبح فعال است و آثار را بررسی می‌کند و اگر نسخه ارزشمندی باشد آن را خریداری می‌کند و میزان خرید ما بر اساس بودجه و خزانه‌ای است که در اختیار داریم اما میزان خرید ما از نسخ خطی و میراثی بسیار جلوتر از دیگران است و هیچکسی معارض ما نیست که بگوید اثری را دارد که ما آن را نداریم.

بروجردی با اشاره به آخرین وضعیت پارکینگ طبقاتی کنار کتابخانه ملی و مشکلاتی که احداث این پارکینگ برای ساختمان کتابخانه به وجود آورده است، گفت: در دوره شهردار قبلی قطعه زمینی به عنوان پارکینگ طبقاتی گودبرداری شد و این گودبرداری 28 متر عمق برداشت و باعث شد تا ساختمان کتابخانه ملی آسیب ببیند. ما در دوره شورای شهر و شهرداری قبلی همه گونه مذاکره را انجام دادیم اما به نتیجه نرسیدیم و مجبور به شکایت شدیم ولی هیچ کدام از این راهکارها افاقه نکرد بعد از تغییر شهردار و آمدن شورای شهر جدید وارد مذاکره با اعضای شورای شهر شدیم و 19 نفر از اعضای شورای شهر از این گودبرداری بازدید کردند و قول د ادند تا پیگیری کنند. در این پیگیری‌ها ما پیشنهاد دادیم که به جای احداث پارکینگ این مکان تبدیل به یکی از مخازن راکد ما شود تا کمتر مجبور بشویم اسناد خود را امحا کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به تقاضاهای روزافزون مراجعان برای عضویت در کتابخانه و لزوم گسترش فضای قرائت خانه پیشنهاد کردیم که یک طبقه از این ساختمان جدید نیز به عنوان قرائت خانه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد زیرا ما امروز به دلیل محدودیت فضای قرائت خانه ملی فقط عضویت کسانی را که مدرک فوق لیسانس و یا دکترا را دارند می‌پذیریم.

بروجردی ادامه داد: این طرح در هیئت مدیره زمین‌های عباس آباد در ست بررسی است و آنها نیز اعلام کردند که در حال بررسی موضوع هستند همچینن باید تاکید کنم که آسیب دیدگی ساختمان به اندازه‌ای نیست که امنیت و ایمنی ساختمان و مراجعان را در خطر قرار بدهد.

وی که در زمان انتخابات رئیس کمیته بانوان حسن روحانی بود در پاسخ به سوال اینکه چرا بانوان کمتر در دولت دوازدهم در مناصب مدیریتی استفاده شده‌اند، گفت: رده‌های مدیریتی که در دولت روحانی تعریف شده با هدف رسیدن خانم‌ها به سمت‌های بالای مدیریتی است پیش از دولت یازدهم سمت‌هایی همچون معاون استاندار یا معاون فرماندار یا معاون وزیر برای بسیاری از زنان لایق وجود نداشت اما امروز این فرصت‌ها ایجاد شده و یا در حال ایجاد است. مثلا در دیدار با استاندار تهران پیشنهاد دادیم از آنجایی که استاندار می‌تواند 16 فرماندار تعیین کند تعدادی از زنان را به عنوان فرماندار یا معاون فرمانداری منصوب کند.

برجوردی ادامه داد: دولت دوازدهم در خصوص استفاده زنان در بخش‌های مدیریتی زیر ذره‌بین کسانی است که می‌خواهند در این بخش با سدشکنی دولت مقابله کنند و دولت قصد دارد با تعامل با افراد مذهبی و علما این سدشکنی را انجام بدهد و به روحانیت نیز احترام بگذارد.

وی ادامه داد: روندی که در دولت‌های نهم و دهم وجود داشت این بود که آنها به دنبال تعامل با افراد مذهبی و علما نبودند و بزرگترین سدشکنی را درباره برخوردهای نادرست با علما و روحانیت داشتند.

بروجردی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا پیرامون ثبت آثار دیداری و شنیداری گفت: حدود چند هفته پیش اولین مرحله از ثبت آثار دیداری و شنیداری آغاز شد و اولین قرائت قرآن با تصاویر آن ثبت شد یکی از بخش‌هایی که ما در این برنامه پیگیری می‌کنیم توجه به تاریخ شفاهی است و ما تاریخ شفاهی را به عنوان یک بخش جدید راه‌ندازی کردیم و همه نهادهای دولتی موظف شدند تا بحث تاریخ شفاهی و اسناد دولتی را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین درباره ثبت فیلم‌های مختلف سینمایی و مستند مجموعه کاخ گلستان فیلم‌های قدیمی را نگه می‌دارد و ما نمی‌خواهیم با آنها وارد رقابت شویم و اگر کمکی در این زمینه باشد حتما ارائه خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز