خبرگزاری کار ایران

برگزاری نمایشگاه منابع لمبرت مولیتور درباره ایران

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۵۰۳

فرانسوا دله؛ سفیر بلژیک با حضور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشرف بروجردی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار که با حضور امیرخانی معاونت کتابخانه انجام شد، مارک مولیتور از کشور بلژیک که مجموعه ای نفیس از تصاویر و اسناد مربوط به دوره قاجار را در اختیار دارد، توضیحاتی درباره این مجموعه شخصی که توسط پدربزرگش تهیه شده ارائه داد.

در این دیدار بروجردی ضمن خوش‌آمدگویی به سفیر کشور بلژیک گفت: این دیدار می‌تواند سرآغازی باشد برای تداوم تعامل‌های فرهنگی میان دو کشور در حوزه‌ اسناد، منابع دیداری و شنیداری و همچنین در حوزه کتاب. بروجردی اظهار امیدواری کرد این همکاری‌ها برای پژوهشگران، اندیشمندان و اهل فرهنگ دو کشور مفید باشد.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به مجموعه‌ ارزشمند مارک مولیتور گفت: تاریخ گویا و زنده است و می‌تواند نوع تعاملات بین دو کشور را تعیین کند. سوابق میان کشورها و ملت‌ها تعیین‌کننده آینده‌ تعاملات میان آنهاست.

او ابراز امیدواری کرد علاوه بر برگزاری نمایشگاهی از تصاویر و اسناد تاریخی این مجموعه، تعاملات فرهنگی بین دو کشور بیشتر شود.

بروجردی همچنین پیشنهاد کرد اتاق فرهنگی ایران در بلژیک و اتاق فرهنگی بلژیک در کتابخانه ملی ایران راه اندازی شود.

در این دیدار همچنین، فرانسوا دله، سفیر کشور بلژیک، ضمن ابراز تمایل برای همکاری مشترک در زمینه‌های تاریخی و اسنادی گفت: رئیس جمهور روحانی از نخست وزیر بلژیک دعوت کرده‌اند به ایران بیایند و ما امیدواریم این نمایشگاه همزمان با حضور ایشان در ایران برگزار شود.

وی همچنین به سابقه تاریخی روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: اسناد دولتی بسیاری به‌واسطه سابقه طولانی روابط دو کشور وجود دارد که می‌تواند نمایشگاه‌ها و برنامه‌های متعددی در ایران و در بلژیک با همکاری هم برگزار کرد.

در ادامه این برنامه، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مجموعه مولیتور، میان مارک مولیتور و امیرخانی معاون کتابخانه به امضا رسید.

مارک مولیتور، نوه‌ی لمبرت مولیتور است که دوره قاجار به‌عنوان مستشار در ایران به فعالیت پرداخته و در زمینه تاسیس گمرک در ایران همکاری داشته است. او در طول مدت اقامت خود در ایران در شهرهای متعددی حضور داشته و تصاویر و اسنادی دقیق از آن زمان تهیه کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز