خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد؛

بودجه ۱۸ میلیارد ریالی برای جشنواره تئاتر کودک/ما مدیران مقطعی هستیم نه مستمر

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۷۰۰

دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از بودجه 18 میلیارد ریالی برای این دوره از جشنواره خبر داد

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور مریم کاظمی دبیر این دوره از جشنواره و فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رئیس جشنواره پیش از ظهر امروز (یکشنبه 30 مهر) برگزار شد.

مریم کاظمی دبیر جشنواره بیست و چهارم با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین جشنواره‌ای در خارج از تهران گفت: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهری مانند همدان موجب تمرکززدایی از پایتخت شده و باعث می‌شود روی تاریخ و پیشینه فرهنگی شهری که چنین برنامه‌ای در آن برگزار می‌شود تحقیق شده و موجبات آشنایی دیگران با آن و کار فراهم شود.

کاظمی ادامه داد: از دیگر مزیت‌های برگزاری این جشنواره در شهری به غیر از پایتخت این است که مردم آن شهر می‌توانند فرهنگ و هنر جور دیگری فکر کنند و بدانند همه چیز از بین می‌رود اما فرهنگ و هنر ماندگار است. علاوه بر این حضور جشنواره‌ها در شهرستان‌ها بهانه‌ای است تا مردم از روزمرگی خارج شده و در یک جشن همگانی خود را شریک کنند.

او ضمن ارائه گزارشی از جشنواره بیست و چهارم گفت: پس از انتشار فراخوان 67 اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت 10 اثر برگزیده توسط داوران منتخب شد که این آثار برگزیده با راهنمایی اساتید نمایشنامه‌نویسی قرار است به سطح کیفی بهتری برسد.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یادآور شد: در بخش خیابانی 169 طرح به دست ما رسیده بود که پس از ارزیابی داوران 31 اثر برای بخش نهایی انتخاب شد. همچنین در بخش خردسال از میان 73 طرح رسیده به دبیرخانه 21 طرح انتخاب شده بود که پس از بازبینی نهایی تعداد آثار برگزیده به 7 اثر رسید.

کاظمی خاطرنشان کرد: همچنین 64 نمایش در بخش کودک و 48 نمایش در بخش نوجوان از بین اثار اجرا شده در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفتند که در همین هفته نتیجه انتخاب آثار نهایی برای مسابقه اعلام خواهد شد.

او با اشاره به افزایش کمی آثار رسیده به جشنواره در این دوره نسبت به گذشته گفت: هر چند که الزاما تعداد بیشتر آثار به معنای افزایش کیفیت نیست اما هر چقدر تعداد آثار رسیده به جشنواره بیشتر باشد امکان انتخاب برای داوران هم افزایش یافته و در نتیجه شاهد رشد کیفی جشنواره خواهیم بود.

کاظمی با اشاره به آثار بخش خارجی نیز گفت: در کنار سایر بخش‌ها به طور موازی بازبینی آثار بخش بین‌الملل را هم انجام می‌دادیم. 120 اثر خارجی برای حضور در جشنواره درخواست داده بودند که با بعضی از آنها توافق کرده و حضورشان قطعی شده و برخی دیگر هنوز مشکلاتی وجود دارد که به زودی نتیجه اعلام خواهد شد.

این هنرمند کودک و نوجوان همچنین از چاپ شش عنوان کتاب در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: این کتاب‌ها شامل «تئاتر کودک و نوجوان، فرهنگ و جامعه» (مقالات بین المللی)، «کتاب دوم» (زندگی و آثار اوران پریس)، «رویکردهای نوین به نمایش‌های خلاق» (مجموعه مقالات)، «مجموعه مقالات کیانیان»، نمایشنامه ایرانی «خانه خورشید» (شهرام کرمی) و اتوبیوگرافی «اولین تئاتر کودکان» هستند.

کاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاداتی که به حذف داوران از بخش نمایش‌های کودک و نوجوان شده است، گفت: من اعتقادی به حضور داور در بخش کودک و نوجوان ندارم و فکر می‌کنم این بخش را از جشنواره فیلم گرفته‌ایم و می‌خواستیم مثل آنها باشیم اما بااین حال اگر دوستان بتوانند متقاعدم کنند داوری را به این بخش اضافه می‌کنیم.

او همچنین با بیان اینکه «کودکی، همسفر قصه‌ها» شعار بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است، گفت: مخاطب این جشنواره کودکان هستند و ما می‌خواهیم امید و حرکت را در آنها ایجاد کنیم.

کاظمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدیر مرکز هنرهای نمایشی در دوره پیش از عدم همکاری و تعامل مدیران استان همدان خبر داده بود و در این دوره چقدر از این مشکلات برطرف شده است، گفت: قطعا همیشه مشکلاتی وجود دارد و ما باید آنها را سر راه برداریم چرا که مشکلات خود به خود حل نمی‌شود و اینطور نیست که با یک جادو ناگهان ذهن آدم‌ها عوض شود. باید بگویم همه این مشکلات در خود تهران هم وجود دارد.

دبیر جشنواره بیست و چهارم تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: من سال‌ها خودم به عنوان متقاضی در این جشنواره حضور داشتم و می‌دانم قبلا اوضاع خیلی خوب نبوده است. موضوع آن با مدیران همدان مطرح کردیم و خواهان رفع مشکلات بودیم اما باید بگویم نسبت به چهار سال قبل سطح همکاری برگزارکنندگان پایین آمده چراکه همه مدیران مانند مدیران استان تهران تنها چیزی که می‌گویند این است که پول نداریم اما این موضوع برای من جواب قانع کننده‌ای نیست و در تلاشم که شرایط بهتر شود.

کاظمی تصریح کرد: باید بگویم من به عنوان دبیر جشنواره نمی‌توانم انقلاب یا جادو کنم که سطح برگزاری جشنواره از یک وضعیت نسبی به عالی‌ تغییر کند اما تلاش می‌کنم  کاستی‌هایی که مورد انتقاد بوده بهبود یافته و به سمت بهتر شدن پیش برویم.

او با تاکید بر اینکه باید به سمت یک حرکت مستمر در رشد کفی و کیفی جشنواره برویم، گفت: متاسفانه اغلب ما مدیران مقطعی هستیم و می‌خواهیم تنها در دوره مدیریت خودمان یک انقلاب کنیم اما مساله این است که کیفیت اساس جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد و باید تلاش کنیم این مساله در آثار و سالن‌ها اعمال شود.

کاظمی با بیان اینکه باید سالن‌ها در استان همدان تجهیز شود اما متاسفانه تاکنون اتفاقی نیفتاده، گفت: متاسفانه در شهر همدان هم در ساخت سالن‌ها از تهران تقلید شده که خانه‌ها را تبدیل به پلاتوهای کوچک و تنگ می‌کنند و این موضوعی است که از مرکز برای شهرستان‌ها الگوبرداری می‌شود.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یادآور شد: برای یک جشنواره بین المللی مثل تئاتر کودک و نوجوان باید در طول سال بودجه تامین شود نه وقتی که شروع شد تازه به فکر تجهیز و بهبود سخت‌افزار بیفتیم. این تجهیزات کاری کلان است که با بودجه خود جشنواره ممکن نیست و باید از مشارکت استانداری و شهرداری همدان هم استفاده کرد. این قضیه یک پوشش مستمر نیاز دارد اما همه ما شب امتحانی هستیم باید از دبیرخانه دائمی جشنواره متوقع بود که در طول سال این کارها را انجام دهند.

کاظمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاداتی که به پوستر جشنواره شده است، گفت: هیچ بخشنامه‌ای وجود ندارد که دبیر جشنواره حتما باید طراحی پوستر را به فراخوان و مصاحبه بگذارد. من طراحی پوستر را به هنرمندی که می‌شناختم سفارش دادم و ایشان هم طرح‌های اولیه را آماده کرد که عبارت بود از کتابی که از آن کودکان و تعدادی حیوان بیرون آمده و شناور هستند. اما عده‌ای انتقاد کردند که چرا حیوانات این پوستر خارجی هستند نه ایرانی اما واقعیت این است که اصلا به فکر من نرسیده بود که حیوان هم ایرانی و خارجی دارد! معتقدم پوستر در راستای شعار جشنواره بود.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر نوآوری در این دوره از جشنواره گفت: با این مخالفم که هر کسی مدیر می‌شود اول همه چیز را تغییر دهد با این نوع نوآوری مخالف هستم معتقدم نوآوری باید در یک روند اتفاق بیفتد نه یک انقلاب. اگر روند قبلی را حفظ کرده و از امکانات بهترین بهره‌برداری را بکنیم به بهترین نوآوری هم خواهیم رسید.

کاظمی همچنین با اشاره به بودجه جشنواره گفت: بودجه این دوره نسبت به دوره گذشته 15 درصد رشد داشته که بخشی از آن توسط مرکز هنرهای نمایشی و بخش دیگر توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان تامین می‌شود که سهم مرکز هنرهای نمایشی 800 میلیون تومان و سهم استان همدان یک میلیارد تومان است.

فاضل عبادی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با اشاره به وجود 20 سالن مجهز در شهرهای این استان گفت: تعداد آثار رسیده به بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نسبت به دوره گذشته 25 درصد فازایش داشته است. به طوری که از 344 اثر رسیده در سال گذشته به 429 اثر در امسال رسیده‌ایم.

عبادی با تاکید بر اینکه سکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به نام همدان زده شده است، در پاسخ به انتقادی مبنی بر ضعف زیرساخت‌ها این مساله را رد کرد و گفت: سال گذشته دو سالن به تعداد سالن‌های همدان اضافه شده است به طوی که در تمام شهرستان‌های همدان امکان اجرای برنامه وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: در حوزه عمرانی 200 میلیون تومان تجیهزات مصرفی برای این دوره از جشنواره اختصاص یافته است. علیرغم کمبود منابع و اعتباراتی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم تلاش کردیم تا در بهترین سطح بتوانیم جشنواره را برگزار کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز