خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایش «سهروردی» مطرح شد:

پز ۱۰۰ اجرا در هر شب را می‌دهیم حال آنکه ۹۰ درصدشان ضرر می‌دهند/از خارجی‌ها دعوت می‌کنیم امانخبگان خودمان برای کار به جاهای دیگر می‌روند

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۹۵۶

بازیگران نمایش سهروردی به گلایه از وضعیت امروز تئاتر پرداختند؛ از حرکت تئاتر به سوی «نئو آتراکسیون» و بی‌اعتنایی به هنرمندانی همچون بیضایی و تقوایی تا بی‌توجهی به مشاهیر ایرانی همچون سهروردی.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایش سهروردی به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی با حضور گودرزی، اصغر همت، افسر اسدی، علی دهکردی، حبیب دهقان نسب، سمیه میربها، فخرالدین صدیق شریف، الهام جعفرنژاد و اصغر معینی (بازیگران این نمایش) و جمعی دیگر از عوامل این اثر در تالار وحدت برگزار شد.

اصغر همت بازیگر و مدیرعامل خانه تئاتر در نشست خبری نمایش سهروردی گفت: این توقع را نداریم که با بلایایی که در این چند بر سر تئاتر آمده آمال ما به تحقق بپیوندد و در حالی که تئاتر به سمت گیشه رفته یک تئاتری که صرفا به اندیشه می‌پردازد بتواند موفق شود.

همت ادامه داد: ما داریم پز بیش از صد اجرا در هر شب تهران را می‌دهیم در حالی که بیش از 90 مورد از این تئاترها همراه با ضرر و زیان است. شرایطی که این روزها تئاتر ما دارد باید برای مردم و به خصوص مسئولان روشن شود واقعیت این است که مسئولان شیفته آمار هستند برای دولتی‌ها کمیت مهم‌تر از کیفیت است.

این بازیگر تئاتر یادآور شد: مشکل تئاتر ما عدیده است و اگر بخواهیم وارد مقوله معضلات نمایش شویم جز ناامیدی چیزی برای ما بجا نمی‌ماند اما باید به کورسوها دلخوش کنیم و نمایش سهروردی یکی از آن کورسوهاست امیدوارم این کورسو درشت نمایی شود و ببینیم آیا می‌تواند راهی ایجاد کند یا همچنان باید در ناامیدی باقی ماند.

پز ۱۰۰ اجرا در هر شب را می‌دهیم حال آنکه ۹۰ درصدشان ضرر می‌دهند/از خارجی‌ها دعوت می‌کنیم امانخبگان خودمان برای کار به جاهای دیگر می‌روند

همت با بیان اینکه رسانه‌ها وظیفه بسیار مهمی در این زمینه به دوش دارند؛ گفت: بعضی رسانه‌ها متاسفانه آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و از شرایط موجود دفاع می‌کنند نمی‌خواهم انگ نان به نرخ روز خوردن به آنها بزنم اما باید بدانیم از وقتی تئاتر ما به این شکل دولتی شد سیر قهقهرایی خود را طی کرد و به جایی رسید که وقتی حتی وزیر از نظارت حرف می‌زند پایین دستی‌ها به کارهای گذشته خود ادامه می‌دهند در واقع به وضعیت «شاه می‌بخشد شیخ علی شاه نمی‌بخشد» دچار شدیم.

او با بیان اینکه تئاتر در هیچ کجای دنیا مساله صنعت و تجارت را نداشته، گفت: حتی وقتی این می‌افتد هیچ سودی به دست‌اندرکاران تئاتر نمی‌رسد بلکه سود را تهیه‌کننده‌ای می‌برد که در تئاتر کارتل تشکیل داده است. سود را سالنی می‌برد که چه کاری فروش کند و چه نه سود خود را بر می‌دارد. شرایط ناگواری است که یک پیشکسوت که روی صحنه رفته دلش پیش جوان‌هایی که تئاتر کار می‌کند نیست این عزیز ما خوب است این شرایط تئاتر امروز را ببیند و بعد جلوی وزیر آن افاضه ها را داشته باشد!

همت با تاکید بر اینکه دوران سختی را در تئاتر می‌گذرانیم گفت: در این دوران  تئاتری که مساله‌اش اندیشه است فراموش می‌شود و به سمت نئو آتراکسیون می‌رویم. لاله‌زاری که فخر تئاتر ما بود را روزگاری به ژانگولر و استریپ تیز رسانده‌اند امروز تئاتر ما به این سمت و سو می‌رود و این خطر را رسانه‌ها باید گوشزد کنند باید واقعیت‌ها را شما اهالی رسانه عیان کنید اگر دلتان برای تئاتر می‌سوزد امیدوارم نمایش سهروردی ما را به یک ناامیدی بیشتر نزدیک نکند.

فخرالدین صدیق شریف بازیگر نمایش سهروردی گفت: مردم ما پائیلوکوئیلو را بهتر از سعدی و حافظ می‌شناسند در صورتی که مشاهیر ما بر اثر یک بی‌توجهی که ریشه تاریخی دارد فراموش شده‌اند. در این شرایط خوشحال می‌شوم که گاهی به مسائل تاریخی این سرزمین رجوع می‌شود.

پز ۱۰۰ اجرا در هر شب را می‌دهیم حال آنکه ۹۰ درصدشان ضرر می‌دهند/از خارجی‌ها دعوت می‌کنیم امانخبگان خودمان برای کار به جاهای دیگر می‌روند

صدیق شریف ادامه داد: امیدوارم نسبت به بزرگان این سرزمین که ریشه‌های ما را تشکیل داده‌اند بیشتر توجه کنند چراکه ما نمی‌توانیم ادعا کنیم ملت باریشه‌ای هستیم درحالی که هیچکدام از ریشه‌هایمان را نمی‌شناسیم.

حبیب دهقان‌نسب دیگر بازیگر این نمایش در این نشست خبری گفت: بارها شاهد بودیم که مسئولان صحبت از تهاجم فرهنگی که غرب با هزینه‌های بسیار به کشور ما کرده می‌کنند اگر فکر می‌کنند غرب برای تهاجم فرهنگی هزینه کرده چرا برای مقابله با آن هزینه نمی‌کنند وقتی پای هنر و هنرمند وسط می‌آید دست و دل مسئولان می‌لرزد.

او ادامه داد: سالانه بسیاری از نهادها بودجه کلانی برای فعالیت‌های فرهنگی می‌گیرند اما حمایتی از سوی آنها نمی‌بینیم وزارت فرهنگ و ارشاد از بودجه لازم برخوردار نیست اما در تصمیم‌گیری‌ها وقتی می‌گوییم تئاتر به بودجه نیاز دارد کسی گوش نمی‌دهد.

دهقان‌نسب با بیان اینکه با توجه به استعدادها؛ هنر کشورمان از پیشرفتی که استحقاقش را دارد برخوردار نیست، گفت: یک گروه نمایشی با این تعداد بازیگر حرفه‌ای و عوامل پنج ماه روی یک تئاتر وقت می‌گذارد و در نهایت آنچه که به دست می‌آورند ناچیز است اگر عشق وسط نباشد کار تئاتر در این کشور شکل نمی‌گیرد.

پز ۱۰۰ اجرا در هر شب را می‌دهیم حال آنکه ۹۰ درصدشان ضرر می‌دهند/از خارجی‌ها دعوت می‌کنیم امانخبگان خودمان برای کار به جاهای دیگر می‌روند

این بازیگر با بیان اینکه ظاهرا مسولان ما به هنر و هنرمند اعتنایی ندارند، گفت: چرا کسی مثل ناصر تقوایی باید سال‌ها خانه‌نشین شود؟ چرا بهرام بیضایی باید کشورش را برخلاف نظر خودش و در حالی که دلش اینجا بوده؛ ترک کند و نتواند در کشور خودش تئاتر کار کند و در دانشگاه تدریس داشته باشد. ما اینجا از نخبگان خارجی برای سمینارهایمان دعوت می‌کنیم اما بلایی سر نخبگان خودمان می‌آوریم که می‌روند و در جای دیگر کار می‌کنند.

دهقان‌نسب با تاکید بر اینکه 40 سال از انقلاب فرهنگی گذشته اما اتفاقی در فرهنگ و هنر نیفتاده است، گفت: اگر غیرت و همت تئاتری‌ها و سینمایی‌ها نبود نام ایران به وسیله دیگر به جز هنر در جهان گسترش نمی‌یافت.

افسر اسدی دیگر بازیگر این نمایش هم با بیان اینکه دوستان بیشتر از شرایط تئاتر گلایه کرده‌اند، گفت: اما من می‌خواهم نگاه خوش بینانه‌ای داشته باشم و بگویم خدا را شاکرم که نمایش سهروردی روی صحنه می‌رود. نمایشی که از عزیز دردانه‌هایی است که تاکنون خوانده‌ام. سهروردی برای من بال تازه‌ای برای پرواز بود و امیدوارم گامی باشد تا سهروردی‌های دیگر کشورمان معرفی شوند.

درویش‌نژاد یکی از دیگر بازیگران نمایش سهروردی در سخنانی کوتاه گفت: هر چیزی بهایی دارد و فرهنگ هم باید بهایش پرداخته شود اگر انقلاب ما انقلاب فرهنگی است باید به بهای فرهنگ توجه بیشتری شود.

پز ۱۰۰ اجرا در هر شب را می‌دهیم حال آنکه ۹۰ درصدشان ضرر می‌دهند/از خارجی‌ها دعوت می‌کنیم امانخبگان خودمان برای کار به جاهای دیگر می‌روند

صفاریان طراح گریم این نمایش نیز با اشاره به چهره‌پردازی این اثر گفت: از المان‌های ایرانی و طرح‌هایی که حالات درونی بازیگران را نشان می‌دهند در طراحی گریم نمایش سهروردی استفاده کردم.

الهام جعفرنژاد یکی از بازیگران نمایش سهروردی نیز با بیان اینکه این تئاتر کاری نبود که بشود با یک ماه تمرین آن را اجرا کرد و به مقام بالای سهروردی رسید، گفت: این پروسه تمرین برای من یک طی طریق بود این متن باید فهم می‌شد و به جان می‌نشست.

جعفرنژاد ادامه داد: پذیرفتن این متن همچون نشستن سر کلاس درس بود تا از سهروردی آزادی، رها بودن و عشق را یاد بگیرم. از جوان‌ها دعوت می‌کنم که به تماشای نمایش سهروردی بیایند تا معنای عشق واقعی را به عینه روی صحنه ببینند.

علی دهکردی بازیگر نقش سهروردی نیز با بیان اینکه این نمایش باید خودش حرفش را بزند، گفت: با اینکه زمانی طولانی را برای نگاه معنوی و باطنی در این نمایش داشتیم اما متاسفانه زمان به قاعده و مناسبی را از این سالن بهره نبردیم. اجرای این نمایش از فردا شروع می‌شود و با اینکه احتیاج به هماهنگی فنی و سا لن دارد اما شب گذشته سالن را به ما تحویل دادند.

دهکردی خاطرنشان کرد: سهروردی نمایشی است که با محوریت یک اندیشمند مهم کار شده و همین ویژگی کفایت می‌کند که نگاهی سالم و حمایتی به آن داشته باشیم. آثار هنری که زنده کننده بخش‌های پنهان شده ما هستند جدای از سلیقه‌ها نیاز به حمایت ویژه دارد. ما با کلیت نمایش و شخصیت سهروردی ارتباط برقرار می‌کنیم که یک شخصیت پنهان نگه داشته شده را می‌خواهد نمایش دهد نه یک تئاتر ترکیبی و به ظاهر مدرن.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون ادامه داد: اگر مسئولان ما در این سال‌ها در پنهان نگاه داشتن شخصیت‌ها موثر بودند ما نباید در آینده آ‌ن سهیم شویم. سهروردی کسی است که اندیشه دموکراسی مفهوم مطلق آن از زبان او بیرون می‌آید چرا یک جوان ایرانی که مدعی روشنفگری است نباید بداند نخستین بارقه‌های روشنفکری از زبان یک ایرانی به نام سهروردی بیرون آمده است که به جرم آزاد اندیشی شهید شده است. وظیفه ماست اطلاعاتی به تماشاگر بدهیم تا بداند قرار نیست نمایشی سرشار از پند و اندرز ببینید بلکه با بنیانگذار نوعی از نگاه روشنفکری قرار است آشنا شود که امروز ما مدعی تلاش برای رسیدن به آن هستیم.

پز ۱۰۰ اجرا در هر شب را می‌دهیم حال آنکه ۹۰ درصدشان ضرر می‌دهند/از خارجی‌ها دعوت می‌کنیم امانخبگان خودمان برای کار به جاهای دیگر می‌روند

دهکردی خاطرنشان کرد: اگر امروز در خیابان سهروردی بایستیم و از جوان‌ها بپرسیم سهروردی چه بوده اطلاعی ندارد؛ اگر ندانیم جریان 40 سال اخیر فرهنگ ما چه بوده، یا خیابان سهروردی، دکتر معین یا اتوبان همت چرا به این نام نامگذاری شده؛ یک خیانت اتفاق افتاده است و ما در این خیانت سهیم هستیم.

او ادامه داد: اگر کسی نگران فرهنگ ملی ما نیست خودمان باید نگرانش باشیم و این نمایش را بدون درنظر گرفتن سلیقه‌ها با نگاهی ملی مورد توجه قرار ‌دهیم.

دهکردی تصریح کرد: سهروردی نمایشی است که می‌تواند مدعی شود تلاشی کوچک و جزئی برای شناساندن این قهرمان ملی، عرفانی و معنوی که پنهان نگاه داشته شده داشته است. امیدوارم تعداد بیشتری از تماشاگران با سلیقه‌های مختلف بیایند این نمایش را ببینند و با اندیشه سهروردی آشنا شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز