خبرگزاری کار ایران

در هفتمین روز یازدهمین جشنواره موسیقی جوان مطرح شد:

تأثیر جشنواره در ارتقاء سطح دانشِ جوانان غیرقابل انکار است/ شرکت‌کنندگان باید روی فرهنگ شنیداریشان کار کنند

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۷۵۴

سه‌تارنوازان جوان سه گروه سنی «الف»، «ب» و «ج» در هفتمین روز از یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در مقابل هیئت داوران متشکل از استادان حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی و مسعود شعاری به اجرای رپرتوار مرحلۀ نهایی پرداختند.

به گزارش ایلنا، بهداد بابایی (نوازندۀ سه‌تار و عضو هیئت داوران سه‌تار یازدهمین جشنوارۀ موسیقی جوان) در خصوص سطح اجراهای این جشنواره گفت: برآیند داوران در بخش‌های مختلف جشنواره این است که گروه سنی «الف» به نسبت گروه‌های سنی «ب» و «ج» اجرای رضایت‌بخش‌تری داشتند که شاید این موضوع به خاطر این است که از گروه سنی «الف» توقع بیشتری می‌رود. اساساً سؤالات بخش خلاقیت بیشتر از شرکت‌کنندگان گروه‌های سنی «ب» و «ج» پرسیده می‌شد که سؤالات بسیار ساده‌ای هم بود، اما متأسفانه اکثر شرکت‌کنندگان در اجرای خواسته‌های هیئت داوران موفق عمل نمی‌کردند و از خودشان ضعف نشان می‌‌دادند.

وی افزود: مسألۀ ریتم یک مسألۀ کاملاً ریاضی است و دوستان هنرمند باید به صورت جدی‌تری به این مسأله بپردازند. خلاقیت زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که بحث چگونگی ملودی‌پردازی در بستری از ریتم مطرح شود. از این جهت فکر می‌کنم انتظار از هنرمندان شرکت‌کننده حداقل در گروه سنی «ج» قدری بیشتر از این بود، اما باید توجه کرد که خیلی از جوانان مستعد ساز سه‌تار هم به هر دلیلی در این جشنواره شرکت نکرده بودند.

بابایی در پاسخ به سؤالی در خصوص این‌که آیا شرکت‌کنندگان ساز سه‌تار اصالت اجراها را حفظ کردند یا خیر، توضیح داد: اغلب دوستان اجراهای خوش سُنوریته و با موزیکالیته‌ای داشتند، ولی مشکل این‌جاست که خیلی‌ها‌شان زبان، بیان و متر و زمان‌بندی گوشه‌ها را رعایت نمی‌کردند. مشکل دیگر هم این بود که اغلب قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان فقط گوشه‌های آوازی را حفظ کرده بودند، در حالی‌که هیئت داوران گوشه‌های ضربی دستگاه‌ها را هم برای حفظ‌کردن از آن‌ها خواسته بودند. شاید لازم باشد برای سال آینده قید شود که حفظ آوازی‌ها و ضربی‌های یک دستگاه الزامی است.

عضو هیئت داوران جشنوارۀ موسیقی جوان دربارۀ میزان اتفاق‌نظر میان آراء داوران توضیح داد: خوشبختانه در مورد داوری ساز سه‌تار، میان داوران اتفاق‌نظر وجود داشت و نزدیکی امتیازهای داده‌شدۀ هر داور به یک شرکت‌کننده گواه این مدعا بود. در مجموع میانگین امتیازات داوران به شرکت‌کنندگان در یک سطح بود و خیلی از یکدیگر فاصله نداشت.

بهداد بابایی در پایان به تأثیر جشنوارۀ موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: تأثیر جشنوارۀ موسیقی جوان در ارتقاء سطح دانش و توان جوانان غیرقابل انکار است. این جشنواره عرصه‌ای برای رقابت است و شرکت‌کنندگان آن می‌توانند ضمن افزایش ارتقاء سطح کیفی نوازندگی‌شان، خودشان را با رقابت کردن با هم‌قطاران‌شان محک بزنند. من به جشنوارۀ موسیقی جوان و تأثیرش در بالابردن سطح دانش و بینش جوانان ایمان دارم و این جشنواره را در عرصۀ رقابت در موسیقی بی‌رقیب می‌دانم و آرزوی توفیق برای دست‌اندرکاران این جشنواره دارم.

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و  همکاری بنیاد رودکی، از 8 الی 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.

مسعود شعاری (نوازنده و مدرس سه‌تار و عضو هیئت داوران بخش ساز سه‌تار) در خصوص کیفیت اجراهای شرکت‌کنندگان جشنواره گفت: اجراها بد نبود و من آن‌ها را نسبت به اجرای جوان‌های 15-20 سال قبل امیدوارکننده‌تر دیدم. طبیعتاً اشکالاتی هم در کار این جوانان دیده می‌شود که تا حدودی طبیعی است؛ مخصوصاً در مورد بعضی از بچه‌هایی که در مناطقی زندگی می‌کنند که به استادان موسیقی دسترسی ندارند.

وی ادامه داد: ساز سه‌تار یک زمانی منزوی بود، اما خوشبختانه در حال حاضر روزنه‌های خوبی برای دیده‌شدن این ساز به وجود آمده است. این رویه به شکل درستی دارد پیش می‌رود و جای امیدواری زیادی وجود دارد.

شعاری در مورد موزیکالیتۀ اجراها و درک آنها از ردیف توضیح داد: من امروز این درک را در شرکت‌کنندگان دیدم. جوانانی که سه‌تار می‌نواختند، مشخص بود که کار کرده‌اند و موسیقی‌های مختلفی گوش داده‌اند. وقتی هیئت داوران از آن‌ها می‌خواستند برخی از گوشه‌ها را بنوازند، آن‌ها می‌توانستند از پس این موضوع بربیایند.

داور بخش سه‌تار یازدهمین دورۀ جشنوارۀ موسیقی جوان ادامه داد: من جوانان مستعدی در این جشنواره دیدم اما هنوز هم معتقدم که آن‌ها باید بیشتر کار کنند، مخصوصاً روی فرهنگ شنیداری‌شان. جوانان می‌توانند آثار استادان برجسته را گوش کنند. خود من هم یک دوره‌ای این کار را انجام داده‌ام و فقط از طریق گوش کردن به نوار اساتید به آموخته‌هایم اضافه کردم.

مسعود شعاری در خصوص داوری جشنوارۀ موسیقی جوان توضیح داد: در این جشنواره شرکت‌کنندگان هنرشان را با سبک و سیاق متفاوتی بروز می‌دهند و طبیعتاً هر داوری هم ذائقۀ خودش را دارد، اما خوشبختانه میان این داوران تا حد لازم اتفاق‌نظر وجود دارد. داوران سعی کرده‌اند تا جایی که امکان دارد، اجرای بچه‌ها را عادلانه و به دور از سلیقۀ شخصی قضاوت کنند.

نوازندۀ برجستۀ ساز سه‌تار ضمن اشاره به اهمیت تداوم جشنوارۀ موسیقی جوان، اظهار داشت: جشنوارۀ موسیقی جوان جشنوارۀ معتبری است و خروجی خوب و مثبتی دارد و امیدوارم ستاد جشنواره و شرکت‌کنندگان این جشنواره در سال‌های آینده هم به همین شکل با قدرت به کارشان ادامه دهند. من وقتی برگزیدگان دورۀ قبل جشنواره را می‌بینم که در جشنواره‌های دیگر کنسرت می‌گذارند، خوشحال می‌شوم و دوست دارم امسال هم همین اتفاق برای نفرات برتر رخ بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز