خبرگزاری کار ایران

در نشست هیئت مدیره خانه سینما مطرح شد؛

۱۶ صنف خانه‌سینما در وزارت کار ثبت شدند/فعالیت‌های سیاسی به نفع خانه نیست/بودجه دولتی کفاف بیمه اعضا را هم نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۹۴۷

قائم مقامی از مکاتبه با پلیس تهران درباره مبارزه با قاچاق فیلم‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین نشست مطبوعاتی هیات مدیره خانه سینما با حضور همایون اسعدیان،  علی قائم مقامی و فاطمه معتمدآریا برگزار شد.

اسعدیان با اشاره به ثبت 16 صنف خانه سینما در وزارت کار گفت: تعدادی دیگر از اصناف در مراحل پایانی ثبت هستند و دو صنف دیگر به دلیل تعداد پایین اعضا مشمول قانون ثبت نیستند.

او در بخشی ازصحبت‌های خود با اشاره به سیاسی شدن فعالیت خانه سینما گفت: تا پیش از حضور آقای شمقدری خانه سینما کارش را انجام می‌داد اما با تعطیلی خانه سینما ناگهان خانه سینما تبدیل به جلد اول و صفحه اول مطبوعات ایران و جهان شد به گونه‌ای که در انتخابات ریاست جمهوری یکی از اقدامات مورد نظر هر کاندیدایی بازگشایی این خانه بود.

رئیس هیات مدیره خانه سینما تصریح کرد: این فعالیت‌ها به نفع خانه سینما نیست. جای ما روی جلد نیست، باید برگردیم به صفحات داخلی روزنامه‌ها.

اسعدیان ادامه داد: ممکن است جریانی بخواهد ما را سیاسی کند و به کل خانه سینما را از فعالیت ها صنفی اش دور کند. البته در مقطعی به دلیل تعطیلی خانه سینما واکنش نشان دادیم چون ضرورتش بود اما نباید تبدیل به آدم هایی شویم که فقط قرار است بجنگند چون خانه سینما برای صلح و زمان صلح است.

اسعدیان خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم در هر مقطعی ما را با یک بیانیه و مباحثه وارد جریان‌های سیاسی کنند. خانه سینما به شدت علاقه دارد در عرصه فرهنگ باقی بماند و عرصه فرهنگی جای بازی‌های سیاسی نیست.

اسعدیان همچنین در رابطه با موضوع قاچاق فیلم‌های سینمایی و ماجرای پیش آمده در خصوص فیلم «گشت 2» سعید سهیلی گفت: هر کاری که خانه سینما انجام می‌دهد لزوما نباید در بوق و کرنا شود.

در رابطه با موضوع فیلم آقای سعید سهیلی خیلی سریع با پلیس فتا و پلیس تهران بزرگ قراری گذاشتم و آنها قول همکاری دادند. در واقع پلیس فتا و پلیس تهران بزرگ به صورت شفاف و صریح گفته‌اند که به هر شکایتی که از طرف خانه سینما مطرح شود زیر 72 ساعت اقدام کرده و آن را به سرانجام خواهند رساند.

اسعدیان ادامه داد: هر چند که رفتار آقای سهیلی را در آن دوره به دلیل حال خرابشان و شرایط‌شان درک می‌کردیم اما همچنان مصر هستیم در چنین مواقعی بهتر است هیئت مدیره خانه سینما کارش را انجام دهد و سپس نتیجه را اعلام کند. این ارتباط با پلیس فتا و تهران بزرگ همچنان ادامه دارد همان طور که برای فیلم «عصبانی نیستم» آقای رضا درمیشیان هم خیلی فوری تماس گرفتیم.

علی قائم مقامی سخنگوی خانه سینما نیز در رابطه با فیلم عصبانی نیستم توضیح داد: به پلیس تهران بزرگ و فتا به صورت رسمی نامه زدیم تا جلوی تکثیر غیرقانونی این فیلم گرفته شود و موضوع را پیگیری کنند.

قائم مقامی ادامه داد: خود من با رضا درمیشیان تماس گرفته‌ام و گفتم خانه سینما اقدامات اولیه را انجام داده است و خود ایشان به عنوان شاکی و مالک اصلی فیلم باید پیگیری‌های بعدی را انجام دهد.

اسعدیان یادآور شد: هر مشکلی که برای فیلمساز پیش بیاید از قاچاق فیلم گرفته تا گرفتاری در وزارت ارشاد از سوی خانه سینما چه به صورت شفاهی و چه از طریق نامه‌نگاری پیگیری می‌شود. هیچ وقت در مورد مشکلاتی که برای فیملسازان به وجود آمده نگفتیم به ما ارتباطی ندارد. حتی در رابطه با مشکل امنیتی که برای مستندسازان پیش آمد خانه سینما واکنش نشان داد اما اینکه چقدر این تلاش‌ها به ثمر می‌نشیند بحث دیگری است.

رئیس هیات مدیره خانه سینما همچنین با اشاره به بودجه این خانه یادآور شد: رگ حیاتی اقتصادی خانه سینما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وصل است. دولت‌ها هرکدام براساس حسن یا سوءظن‌شان بودجه ما را بالا یا پایین می‌برند و بیشترین وقت و انرژی مدیرعامل‌های خانه سینما صرف تلاش برای بیشتر کردن این بودجه می‌شود.

اسعدیان با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا خود را در حد امکان از بودجه دولت بی‌نیاز کنیم گفت: تا زمانی که نتوانیم رگ حیات اقتصادی‌مان را از این بودجه‌های محدود جدا کرده و برای خانه سینما تامین اقتصادی ایجاد کنیم سرویس‌های ما به هنرمندان از کار افتاده و بازماندگان هنرمندان بسیار ناچیز است. متاسفانه صنوف هنوز به درک واقعی از صنف نرسیده‌اند و همچنان از صنف متوقع هستند اما در شکل‌گیری آن برای اینکه روی پای خود بایستد اقدامی نمی‌کند. معتقدم پروسه تامین اقتصادی خانه سینما دستکم زمانی 10 ساله نیاز دارد.

فاطمه معتمدآریا عضو هیات مدیره خانه سینما نیز در این زمینه گفت: خانه سینما هیچ کار جدیدی را در دوره جدید هیات مدیره آغاز نمی‌کند مگر اینکه کارهای نیمه تمام دوره‌های قبلی را تکمیل کند.

معتمدآریا با اشاره به تامین هزینه بیمه اعضای خانه سینما گفت: حتی تمام پول بیمه هم از طریق دولت و بودجه تامین نمی‌شود. هزینه بستری هنرمندان در بیمارستان و بیمه را اغلب خود خانه سینما متقبل می‌شود اما اینطور نیست که برود با آن بیمار عکس بگیرد و در رسانه‌ها منتشر کند. این سنتی بوده که از گذشته در خانه سینما رواج داشته است.

علی قائم‌مقامی نیز با اشاره به محدودیت بیمه خانه سینما گفت: افرادی تحت پوشش بیمه تکمیلی خانه سینما قرار می‌گیرند که بیمه پایه‌شان خانه سینما باشد و یا حقوق‌بگیر جای دیگری نباشند.

فاطمه‌ معتمدآریا در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع هنر و تجربه و اظهارنظرهایی که پیرامون آن شده است گفت: هر اتفاقی که مربوط به سینمای ایران باشد در هر جایی که رخ بدهد حتی خود سینمای هنر و تجربه به خانه سینما مربوط است و در کل، موضع خانه سینما نسبت به هنر و تجربه مثبت است اما در این زمینه یکسری مسائل حقوقی و قانونی وجود دارد که به خانه سینما مربوط نمی‌شود.

اسعدیان نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: معتقدم در یکی از مقاطع خوب و مثبت خانه سینما به سر می‌بریم. امروز نگاه مسئولان و مدیران وزارت ارشاد و همچنین ارتباط خانه سینما با دولت بسیار مثبت است و دولت علاقه‌مند به محول کردن وظایف و اختیارات به صنوف است. این ما هستیم که با تردید حرکت می‌کنیم که آیا آمادگی این همه مسئولیت را داریم یا خیر. موضوع هنر و تجربه هم در واقع همین است.

او با بیان اینکه هیچ‌گاه این میزان همراهی را با خانه سینما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یاد ندارم به شوخی گفت: گاهی مشکوک می‌شوم که نکند قرار است خربزه‌ای زیر پای ما بگذارند! امیدوارم روزی با خیال راحت بتوانیم مسئولیت بیشتری بپذیریم و پاسخگو هم باشیم.

رئیس هیات مدیره خانه سینما همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش خانه در مورد اقدامات نهادهایی مانند حوزه هنری که از اکران برخی فیلم‌ها خودداری می‌کند گفت: هر فعالیتی که خانه سینما انجام می‌دهد لزوماً به معنای نتیجه مثبت گرفتن نیست. حتی در مقطعی خانه سینما مورد اتها قرار گرفت و حوزه هنری همکاری می‌کنند. سال گذشته در شورای اکران تصمیم بر این شد که هر فیلمی را که حوزه هنری از اکرانش امتناع می‌کند به شرط پرفروش بودن دو هفته بیشتر فرصت اکران به آن بدهد. از نظر ما پروانه نمایشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر کرده معتبرترین سند است و هیچ شخص و نهادی حق ندارد آن را زیر سوال ببرد.

اسعدیان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خانه سینما در آستانه معرفی کابینه جدید دولت رایزنی‌هایی برای معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادی‌شان داشتید یا نه گفت: چند سال پیش اسم وزیری که فکر می‌کردیم خوب است را به صورت علنی مطرح کردیم اما نتیجه این شد که ریشه آن فرد را زدند! الان هم اگر وزیری را مدنظر داشته باشیم نامش را اعلام نمی‌کنیم تا اگر خدا خواست بتواند وزیر شود.

او همچنین به رابطه خوب خانه سینما با سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: آقای صالحی‌امیری به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انسان فهیمی به نظر می‌آید و با توجه به نگاه مثبتی که نسبت به واگذاری امور به خود صنوف دارند این ارتباط دو جانبه مثبت بوده و خانه سینما استقبال می‌کند.

اسعدیان همچنین در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه نگاه ما در خانه سینما این است که هر فعالیت سینمایی که در کشور انجام می‌گیرد باید خانه سینما با آن مرتبط باشد گفت: تلاش می‌کنیم اصناف خانه سینما در فعالیت‌های سینمایی کشور حضور داشته و کرسی ثابتی در این فعالیت‌ها داشته باشد. هم اکنون آقای شاهسواری مدیرعامل خانه سینما تنها در موزه سینما و صندوق اعتباری هنر کرسی ثابتی دارد. امیدواریم بتوانیم کرسی‌های ثابت بیشتری را در امور سینمایی برای اصناف خانه سینما ایجاد کنیم.

رئیس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به اینکه مبنای کار هیات مدیره جدید ادامه فعالیت‌های هیات مدیره دوره قبل است گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح امنیت شغلی در سینمای ایران بود که معتقدیم با چند مصوبه به تنهایی آن را نمی‌توان حل کرد. کارهای زیادی در دوره قبل برای این مسئله شده بود که در تلاش برای پیگیری آن هستیم اما قول نمی‌دهیم در شش ماه آینده حل شود چون موارد مرتبط بسیاری درطرح امنیت شغلی اهالی سینما تعیین‌کننده است. اینکه فکر کنیم با مجبور کردن تهیه‌کنندگان به استفاده از اصناف خانه سینما در فیلم‌ها امنیت شغلی را برقرار می‌کنیم ساده اندیشی است. امیدوارم ما دچار این ساده‌اندیشی نشویم که با یک طرح دو، سه صفحه‌ای می‌توانیم صورت مسئله را پاک کنیم.

اسعدیان تنظیم قرارداد تیپ را دیگر اقدام هیات مدیره جدید در راستای ادامه فعالیت‌های قبلی خانه سینما خواند و گفت: متاسفانه در سینمای ایران هر تهیه‌کننده‌ای به یک شکل با تیم سینمایی قرارداد می‌بندد و بیشترین معضل ما همین قراردادهای ناهمگون است که بخشی از آن را از طریق حقوقی با هماهنگی‌های آقای رزاق‌کریمی پیگیری می‌کنیم.

او همچنین با اشاره به تغییر شیوه برگزاری جشن خانه سینما گفت: بالاخره دوستان پس از سال‌ها پذیرفتند که این جراحی در جشن خانه سینما انجام بگیرد هرچند که ممکن است در ابتدا مشکل‌زا باشد. با این تغییرها دیگر مراسم فیلم دیدن طی دو ماه انجام نمی‌شود بلکه 500 نفر به آکادمی جشن خانه سینما ملحق شده‌اند که آن را برگزار خواهند کرد.

اسعدیان معضل بزرگ خانه سینما را بیمه اصناف خواند و گفت: این بزرگترین مشکلی است که تمامی هیات مدیره ها در هر دوره‌ای باید برای تامین بودجه آن زمان و انرژی صرف کنند. در این راستا طرح شفاف‌سازی صنوف را پیگیری می‌کنیم تا آیین‌نامه عضوگیری صنوف مشخص گردد تا بدانیم چقدر از اعضای این اصناف واقعا از اهالی سینما هستند. تا وقتی که اعضای واقعی صنوف خانه سینما مشخص نشود در تامین بودجه خانه سینما مشکل خواهیم داشت. سال گذشته مبلغی حدود 4 میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه بیمه تکمیلی شد که صرفاً 700 میلیون تومان آن توسط اعضا تامین شد و مابقی سبوسیت خانه سینما به اعضای خود بود. این در حالی است که کل بودجه خانه سینما سال گذشته حدود 5 میلیارد و خرده‌ای بود. اگر طرح شفاف‌سازی صنوف انجام شده و با اعضای واقعی روبرو شویم خانه سینما می‌تواند با خیال راحت به بیمه تکمیلی اعضای خود بپردازد.

اسعدیان همچنین یادآور شد: خانم فاطمه معتمدآریا پیشنهاد تشکیل کمیته‌هایی را در خانه سینما داد که هم اکنون کمیته رفاهی با مسئولیت خود ایشان، کمیته روابط عمومی و ارتباطات با مسئولیت آقای ملکی و کمیته بین‌الملل با مسئولیت خود من تشکیل شده است.

او با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته بین‌الملل گفت: خانه سینما به جز فیاپ و حضور آقای عسگرپور به عنوان نماینده، در سطح بین‌الملل عملکرد دیگری نداشت. منظورمان از حضور بین‌المللی حضور در جشنواره‌ها یا برگزاری هفته‌های فیلم نیست. ما با هیچ تشکیلات مشابهی در دیگر کشورها ارتباط ارگانیک نداریم اما با تشکیل کمیته بین‌الملل معتقدیم می‌توانیم فارغ از برنامه های نمایشی ارتباط جهانی گسترده‌ای را با دیگر صنوف سینمایی برقرار کنیم.

رئیس هیات مدیره خانه سینما همچنین با اشاره به اقدامات اولیه برای راه اندازی کمیته فرهنگی و آموزش و پژوهش گفت: با تغییر کاربری مدرسه عالی سینما امیدواریم بتوانیم ارتباط تنگاتنگی بین آنها با کمیته فرهنگی و آموزشی برقرار کنیم. از سوی دیگر راه‌اندازی اپلیکیشن خانه سینما را در دستور کار داریم که امکانات مختلفی را از نمایش فیلم تا ارتباط همه اصناف با هم را شامل می‌شود.

اسعدیان راه‌اندازی باشگاه کار ورزان را از دیگر طرح‌های هیات مدیره پیشین خانه سینما خواند که در دوره جدید پیگیری می‌شود و گفت: هرکسی که در رشته سینما تحصیل کرده یا فارغ‌التحصیل شده است از طریق این باشگاه به گونه‌ای با خانه سینما مرتبط می‌شود. امیدوارم به مرور باشگاه کارورزان راه‌اندازی شود تا این ارتباط تنگاتنگ با محصلان سینما برقرار شود.

او همچنین با تاکید بر اینکه خانه سینما هیچ صفحه‌ای در شبکه اجتماعی اینیستاگرام ندارد گفت: متاسفانه اخیراً یک پیج اینیستاگرامی به اسم خانه سینما فعالیت می‌کند که متعلق به خانه سینما نیست و هیچ ارتباطی با ما ندارد.

فاطمه معتمدآریا در بخشی از این نشست خبری گفت: هیچ چیزی بهتر از این نیست که ما به جای این اخبارهای جعلی در صفحات مجازی، باهم رودرو حرف بزنیم و مجازی نباشیم، یعنی واقعی باشیم. ما باید بتوانیم حرف‌هایمان را باهم به عنوان آدم‌هایی که در این کشور کار فرهنگی می‌کنند، فرهنگ‌مان را رد و بدل کنیم.

عضو هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: متاسفانه مدتی است که اخبار و پیام‌هایی که در این صفحات مجازی یا بعضی از سایت‌های سینمایی می‌بینم که پر از اعتراض‌های ناشی از یک تهاجم بی‌معنایی است و برای خود من به شخصه نه به عنوان نماینده هیات مدیره خانه سینما، تعجب‌آور است که این همه عناد و نابه‌سامانی ذهنی و این همه بی‌اطلاعی از مسائل سینما به چه کار می‌آید؟ و چه کار می‌تواند در ارتباط خانه سینما با این مجموعه‌ سینما یا خبرنگاران و نویسندگان سینمایی بکند؟

معتمدآریا با اشاره به لزوم برگزاری این نشست خبری گفت: ما اینجا هستیم تا بتوانیم همه این سوتفاهم‌ها را رفع کنیم و من به شخصه بگویم در ذهن من و ما آن چنان تخریبی از مسائل فرهنگی به خصوص سینمایی وجود دارد که احتیاج داریم اول به آرامش برسیم و بعد باهم حرف بزنیم. امروز اولین روز از شروع آرامشی است که ما برای ارتباط برقرار کردن با همدیگر داریم؛ از طریق خانه سینما به بیرون از خانه، و با کل اتفاقات و مسائل سینمایی که در کشورمان پیش می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز