خبرگزاری کار ایران

مونا فرجاد در نقش طیاره‌ی «شیرهای خان باباسلطنه»

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۶۸۹

مونا فرجاد به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» افشین هاشمی پیوست.

به گزارش ایلنا، فرجاد در این نمایش در نقش طیاره ایفای نقش می‌کند. طیاره شخصیت معروفِ خیمه‌شب‌بازی است که در این نمایش در شمایلی دیگر  ظاهر می‌شود.

مونا فرجاد پیش‌تر در نمایش‌های «هملت» به کارگردانی آرش دادگر، «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» شهاب‌الدین حسین‌پور، «نقل ذبیح» محمد حاتمی، «هتلی‌ها» به کارگردانی حمید‌ آذرنگ و .... ایفای نقش کرده است.

«شیرهای خان‌باباسلطنه» یک نمایشِ شادی‌آورِ موسیقایی (کمدی موزیکال) است که قصه‌ی آن در صد سال پیش می‌گذرد.

افشین هاشمی که چهار سال از به صحنه رفتن آخرین نمایشنامه‌اش می‌گذرد، تازه‌ترین نمایشنامه‌اش - «شیرهای خان‌باباسلطنه» - را مرداد و شهریور  سال جاری در تالارِ تازه‌تاسیسِ شهرزاد به روی صحنه می‌برد.

احمد ساکت طراحی صحنه و نرمین نظمی طراحی لباس، مریم تخت‌کشیان عکاس و مریم نراقی مدیر فرهنگی و مشاور رسانه این پروژه است.

 افشین هاشمی درباره چگونگی نگارش این نمایشنامه عیناً از تاریخ نقل می‌کند:

ناصرالدین‌شاه تصمیم گرفت باغ‌وحش بسازد و شخصا به تربیت و نگهداریِ انواع و اقسام حیوانات وحشی بپردازد؛ پس اولین باغ‌وحش ایران یا «مجمع الوحوش» در منطقه‌ی دوشان‌تپه (میدان شهدای فعلی) بنا نهاده شد؛ باغی که سردرش با نقاشی‌های مختلف از اشکال شیر، ببر، پلنگ و مناظری از شکارهای عصر ناصری تزیین شده بود و در آن یک میمون، چهار شیر نر و ماده از کوه‌های شیراز، سه ببر از مازندران و یک یوز و سه پلنگ از جاجرود و پنج خرس از دماوند نگهداری می‌شد. این مکان روزهای تعطیل به ویژه سیزده‌به‌درها جزو تفریحگاه‌های تهران‌نشین‌ها به حساب می‌آمد و جز در مواردی که شاه حضور داشت، بقیه اوقات مردم عادی به راحتی می‌توانستند در آن رفت و آمد کنند.

در نخستین روزهای ماه محرم سال ١٢٥٧ هـ.ش ، یکی از شیرهای باغ‌وحش بچه‌ای زایید و چون شاه در شهر گرفتار برگزاری عزاداری در تکیه دولت بود، نتوانست از زائو دیدن کند. پس به دوشان‌تپه تلگراف زد: حال شیر خوب است؟ متصدی تلگراف جواب داد: به حمدالله حال حیوان‌ها خوب است. وقتی این تلگراف به حضور خان‌باباشاه رسید برآشفت و متصدی تلگراف را به دشنام و ملامت گرفت و فریاد کشید: شیر حیوان نیست! حیوان کسی است که او را حیوان خطاب می‌کند!

نمایشنامه‌ی "شیرهای خان‌باباسلطنه" در سال ١٣٩١ نگاشته شده و توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است. این نمایش مرداد و شهریور ماه در پردیس شهرزاد به روی صحنه می‌رود..

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز