خبرگزاری کار ایران

در مراسم گفت‌وگوی اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان مطرح شد؛

نصیریان: همیشه دنبال فرصتی بودم تا از ظریف تشکر کنم/معتمدآریا: مردم می‌دانند کدام وعده‌ها تقلبی‌اند

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۰۰۷

مراسم گفت‌وگوی اهالی فرهنگ و هنر با دولت‌مردان با حضور محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه و قاضی‌زاده‌ هاشمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش ایران فرهنگی گفت‌وگوی اصحاب فرهنگ و هنر و دولت‌مردان با حضور محمدجواد ظریف(وزیر امورخارجه)، بیژن زنگنه(وزیر نفت)، حسن قاضی‌زاده هاشمی(وزیر بهداشت)، سیدرضا صالحی‌امیری(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

علی نصیریان، کیومرث پوراحمد، احمد مسجدجامعی، حمیدرضا نوربخش، فریدون شهبازیان، محمد سریر، فرهاد توحیدی، فاضل جمشیدی، بیژن بیژنی، سیدمحمود دعایی، محمود آموزگار، محمود بصیری، اکبر عالمی، همایون اسعدیان، فاطمه معتمدآریا، مرتضی رزاق کریمی، اصغر همت و علیرضا تابش ازجمله مهمانان حاضر در این مراسم هستند.

صالحی‌امیری(وزیر ارشاد) در این مراسم گفت: ما در دولت یازدهم در حوزه فرهنگی با استراتژی معینی حرکت کردیم که بر گفتمان اعتدال و اعتدال فرهنگی استوار بود و مبانی آن عقلانیت بود. در این مدت گام‌های بزرگی برداشته شد اما ما نیازمند گام‌های بزرگتر برای توسعه هستیم و در این راه سرمایه اصلی‌مان اصحاب فرهنگ و هنر هستند.

وی ادامه داد: امروز اهالی فرهنگ و هنر با دولت آشتی کرده‌اند و ما نیز کار فرهنگ و هنر را به اهلش واگذار کردیم و فقط نظارت، حمایت و سیاستگذاری در این حوزه را برعهده گرفته‌ایم.

وی افزود: سازمان رسانه‌ای در این دولت تصویب شد و بزودی به مجلس می‌رود. مقدمات تشکیل سازمان نظام هنری با همکاری خانه سینما، خانه تاتر و خانه موسیقی درحال تدوین است و در حوزه نشر نیز کارهای نمایشگاه کتاب باید توسط اتحادیه‌های نشر انجام گیرد کلید نمایشگاه  باید به اصناف سپرده شود که این کار را انجام داده‌ایم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه بیمه اولیه 30 هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر و قرآن با مبلغ 60 میلیارد تومان انجام شده است، گفت: امروز 15 هزار نفر از هنرمندان تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند و تا پایان امسال تمامی اهالی فرهنگ و هنر بیمه می‌شوند. البته همه این کارها وظیفه است و منتی بر هیچیک از هنرمندان نیست.

صالحی‌امیری گفت: اگر امروز تخریب را در زبان خیلی‌ها می‌شنوید، ناشی از این است که تربیت فرهنگی را آموزش ندیده‌اند. بداخلاقی همواره متوجه کوچه و بازار نیست. گاهی متوجه بزرگان نیز هست. من می‌توانم به عنوان شاهد عینی شهادت بدهم که آقای زنگنه قهرمان توسعه علمی کشور و آقای هاشمی قهرمان سلامت کشور است. همچنین امنیت ملی را آقای ظریف برای ما به ارمغان آورده‌اند. فرهنگ بدون وجود ظرفیت‌های بزرگی نظیر امنیت ملی؛ رشد نمی‌کند.

در جهان ایران را با نام فرهادی، کیارستمی و ظریف می‌شناسند

علی نصیریان (بازیگر سینماوتئاتر) نیز که عصر امروز در  حاضر شده بود، طی سخنانی گفت: من بعد از برجام همیشه دنبال فرصتی بودم تا محمدجواد ظریف را ببینم و نه به عنوان یک مقام مسئول یا هنرمند بلکه بالاتر از آن به عنوان یک ایرانی از تلاش‌های او تشکر کنم.

نصیریان با اشاره به اینکه برجام دستاوردهای زیادی برای ایران داشته است، گفت: تلاش‌های زیادی برای به ثمر رسیدن برجام انجام شد اما متاسفانه گروهی نمی‌خواهند این تلاش‌ها و این نتیجه را ببینند و نمی‌خواهند قبول کنند که ما با شش کشور درجه یک مذاکره کرده و به تفاهم رسیده‌ایم.

نصیریان با اشاره به تاریخ پرافتخار ایران گفت: این خاک همیشه جوان‌هایی داشته است که از خود گذشتگی کرده‌اند و افتخار آفریدند. امروز نیز این افراد در کشور ما حضور دارند و یکی از آنها محمدجواد ظریف است.

وی ادامه داد: امروز اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و محمدجواد ظریف با کارها و آثار خود باعث معرفی ایران به جهان شده‌اند.

نصیریان با اشاره به تلاش هنرمندان در عرصه هنر گفت: امروز شاهد هستیم که سینما و هنر ایران جایگاه رفیعی در دنیا پیدا کرده و مانند یک سفیر عمل می‌کند. یک هنرمند برجسته ما با یک ساز کمانچه در دنیا می‌چرخد و باعث معرفی یک ملت می‌شود. به همین دلیل من از مدیران دولتی یا وزرا می‌خواهم تا آنجا که می‌توانند شرایط حضور هنرمندان را در خارج از کشور را فراهم آورند.

 مردم ایران 29 اردیبهشت سرنوشت خود را تعیین می‌کنند

فاطمه معتمدآریا (بازیگر سینما و تلویزیون) هم در این همایش گفت: امروز احترام ویژه‌ای می‌گذارم به همه هنرمندانی که علی‌رغم همه تهمت‌ها هنوز هستند و از فرهنگ نگهداری می‌کنند زیرا این فرهنگ ریشه در حافظ و مولانا دارد.

وی با اشاره به حضور ظریف و زنگنه در این همایش گفت: امروز کنار کسانی هستیم که تمامی هستی و شرافت خود را برای ایران و امنیت ایران گذاشتند و حق ما را به خود ما بازگرداندند و باید سپاسگذار آنها باشیم.

معتمدآریا با اشاره به هوشمندی مردم ایران گفت: مردم ایران همیشه حرف اصلی و جنس اصلی را از تقلبی تشخیص می‌دهند و همیشه در حساس‌ترین مواقع نشان داده‌اند که می‌دانند کدام وعده‌ها درست و کدام وعده‌ها تقلبی هستند.

بازیگر فیلم روسری آبی با اشاره به اینکه 29 اردیبهشت روز بزرگی است، گفت: مردم این روز با رای خود نشان می‌دهند دل‌شان برای ایران می‌سوزد و آن روز مانند بسیاری از اوقات دیگر ثابت می‌کنند کدام روش برای ما خوب است.

معتمدآریا با اشاره به اهمیت هنرمندان یک کشور گفت: هنرمندان واقعی با همه مشکلاتی که داشتند در کشور ماندند و از کشور خارج نشدند. هنرمندان ما واقعا مانند ریگ‌های ته جوی هستند و آنها هستند که می‌مانند و حباب‌ها را از بین می‌برند.

این بازیگر زن سینمای ایران با اشاره به رفتاری که با هنرمندان  در دولت‌های نهم و دهم شده، گفت: با وجود همه مشکلات هنرمندان هرگز به کشور بی‌اعتماد نبودند بلکه این گروهی بودند که همیشه به هنرمندان بی‌اعتنا و بی‌اعتماد بودند در حالی‌که هنرمندان بهترین سفیران صلح برای کشور هستند.

وی در پایان متذکر شد: ما مردم ایران انسان‌های صلح‌طلبی هستیم و آنقدر که به اهمیت روانی احتیاج داریم به امنیت مالی نیاز نداریم.

 کسی که به شجریان توهین می‌کند به خودش توهین کرده است

داریوش پیرنیاکان (موسیقدان) عصر امروز نیز در این همایش با اشاره به وضعیت موسیقی در کشور گفت: زمانی در دهه‌های نه چندان دور هنرمندان موسیقی باید برای حمل ساز مجوز می‌گرفتند و مشکلات زیادی برای تدریس و نوازندگی موسیقی بود اما با وجود همه این مشکلات این هنرمندان از کشور نرفتند.

این موسیقیدان و آهنگساز با اشاره به اینکه باید قدر هنرمندان اصیل موسیقی را دانست، گفت: شنیده‌ام یکی از افراد با حرف‌هایی به محمدرضا شجریان توهین کرده اما باید بگوییم حرف‌هایی زده  که لایق خودش است.

پیرنیاکان با اشاره به سیاست‌های حمایتی گروهی از مدیران دولتی از موسیقی گفت: زمانی ما به دلیل برگزاری کنسرت در خارج از کشور ممنوع‌الخروج بودیم و حتی یک‌بار خود من را به دلیل آن‌که قرار بود در آمریکا کنسرت بگذارم ممنوع‌الخروج کرده بودند اما سید محمد خاتمی بود که این ممنوع‌الخروجی را رد کرد و حتی برای رفع این مساله یکی از مدیران میانی خود را عوض کرد.

وی ادامه داد: امروز اگر موسیقی به جایی رسیده که یک جوان دانشجوی موسیقی و یا آهنگساز می‌تواند در آزادی ساز حمل کند و یا ساز بزند نتیجه سال‌ها زحمتی است که در دهه‌های گذشته کشیده شده است.

وی با مثبت  ارزیابی‌کردن عملکرد دولت‌یازدهم در حوزه موسیقی گفت: ما هنوز مطالبات زیادی داریم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که موسیقی کاملا به رسمیت شناخته شود و نباید مجوز کنسرتی که از سوی وزارت‌ارشاد صادر می‌شود توسط یک فرد در شهرستان باطل شود. نباید یک کنسرت را بتوان کنسل یا تعطیل کرد.

پیرنیاکان ادامه داد: ما قطعا روز جمعه 29 اردیبهشت رای می‌دهیم زیرا اگر مردی باشد بتواند مشکلات ما را حل کند آن فرد حسن روحانی است و باید به روحانی رای بدهیم. باید این راه ادامه پیدا کند و بخش‌های مهم مغفول مانده در حوزه موسیقی مانند نوازندگی بانوان روی سن امکان‌پذیر شود.

وی در پایان متذکر شد: موسیقی را می‌توان ذیل عنوان امنیت و  تمامیت ارزی تعریف کرد. اینکه امروز در شهرهای مرزی کسی موسیقی داخلی گوش نمی‌دهد یا در روستاهای آذربایجان موسیقی عثمانی گوش می‌دهند بسیار نگران‌کننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز