خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران:

به شعارهایی که اصلاح‌طلبان می‌دهند نمی‌توان برچسب ساختارشکنانه زد/جای آمار انتخابات در سالنامه آماری کشور خالی‌ست

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۴۳۱

نشست بررسی فضا، شرایط و روندهای سیاسی و رسانه‌ای در انتخابات با حضور سیدحسین سراج‌زاده (رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران)، محسن شریف‌زاده (مولف کتاب رفتار انتخاباتی مردان ایران)، محمد فاضلی (معاون پژوهش مرکز بررسی‌های استراتژیک)، عباس عبدی (تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی)، محمد آقاسی (رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران - ایسپا) و هادی خانیکی (رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسین سراج‌زاده (رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران) در نشست بررسی فضا، شرایط و روندهای سیاسی و رسانه‌ای در انتخابات با بیان اینکه سال 57 با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی حق انتخاب حاکمان به مردم سپرده شد، گفت: هیچ فردی از حق انتخاب محروم نیست اما باید دید این حق چگونه اعمال می‌شود. کسانی که به دنبال محبوبیت بودند در کیفیت برگزاری این انتخاب تغییرهایی ایجاد کرده و محدودیت ساختند. در مقاطع انتخابات این دسته‌های مختلف دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند. انتخاب فقط بیان شایستگی نیست بلکه انتخاب یک جریان فکری است که به بسط این حق یا محدودیت‌های حق حاکمیت مردم کمک می‌کند.

سراج‌زاده با بیان اینکه مطالعه در مورد انتخابات در ایران امری جدید محسوب می‌شود، گفت: آمار انتخابات در میان اهالی علوم اجتماعی خیلی کم به صورت علمی کار شده است. هیچ توجیهی مانند نبودن آمار در این زمینه نداریم. تا امروز جای آمار انتخابات در سالنامه آماری کشور خالی است. مرکز آمار ایران باید این آمار را استخراج کند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: امروز پیمایش‌هایی در کشور برگزار می‌شود؛ پیمایش‌هایی از دستگاه‌های سیاسی، امنیتی و مدیریتی تا نهادهای پژوهشی. معتقدم این پیمایش‌ها زمینه خوبی فراهم کرده و با استفاده از همین اطلاعات؛ بحث‌های این جلسات نیز ازسوی دوستان مطرح می‌شود.

سراج‌زاده در بخشی دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه در ساختارهای دموکراتیک، احزاب نهادهایی هستند که عامل شکل گرفتن علایق و منافع گروه‌های مختلف هستند، گفت: این احزاب می‌توانند با نگاه به آرمان و ایدئولوژی به عنوان نماینده ایفای نقش کنند و در این ساختار هرکسی می‌داند کدام حزب به او نزدیک‌تر است و از آن حمایت می‌کند اما در ایران فاقد ساختار سیاسی نهادینه شده برای انتخابات هستیم.

او ادامه داد: وقتی افرادی به‌جای اینکه با عقبه روشن و حزب معین وارد کارزار انتخاباتی شوند با افرادی روبرو هستیم که باید در مورد سابقه‌شان جستجو کنیم این ساختارشکل نمی‌گیرد. وقتی عاملی مثل نهادی نشدن ساختار لازم برای به جریان افتادن یک انتخابات وجود دارد؛ باعث می‌شود که 60 درصد مردم هنوز درمورد علایق و منافع خودشان دچار تردید باشند و تا امروز تصمیم درستی نگرفته باشد که از چه کسی حمایت کنند یا کدام نامزد نماینده آنهاست.

سراج‌زاده با اشاره به موضوع دوگانه ساختارشکن – محافظه‌کار؛ آن را دوگانه مناسبی ندانست و گفت: معتقدم به شعارهایی که اصلاح‌طلبان می‌دهند نمی‌توان برچسب ساختارشکنانه زد. اصلاح‌طلب‌هایی هستند که می‌خواهند دربرابر اصلاحات حتی در چارچوب قانون هم مقاومت کنند. اینها کسانی هستند که به شعارهای آقای روحانی برچسب ساختارشکنانه می‌زنند. معتقدم به دو دلیل شعارهایی که محمدباقر قالیباف مطرح کرده با ورودی که به بحث انتخابات داشته، ساختارشکنانه است.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران ادامه داد: یک دلیل این است که قالیباف تصویر بسیار سیاهی از سیستم ارائه می‌دهد و آدم‌هایی می‌گویند بعید است دولتی با توان محدودش در ساختار سیاسی ایران بتواند در طی چهار سال مسئولیت این همه تباهی، فقر، فلاکت و فساد و خرابی را بپذیرد. اگر به عمق این تصویر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که چقدر ساختارشکنانه است.

سراج‌زاده با اشاره به تغییر شعارهای اصولگرایان در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری گفت: ورود این جریان به شعار اقتصادی کمی فرصت‌طلبانه به نظر می‌رسد. اگر می‌خواهید واقعیت شعارهای اصولگرایان و دیدگاهشان را بدانید باید به صحبت‌هایی که آنها با مخاطبان خاص خودشان در محافل خاص دارند نگاه کنید تا ببینید دغدغه‌هایشان هنوز ارزشی و ایدئولوژیک است.

او ادامه داد: این طیف وقتی بخشی از آرای مطلق را جذب کرده و نظام ترجیحات تغییر کرد و مشکل بنیادی اقتصادی شد؛ شعار اولشان را اقتصاد گذاشتند اما وقتی کمی از این موضوع فراتر برویم؛ می‌بینیم که هنوز دغدغه‌های محافظه‌کارانه برآمده از نظام فکری خودشان را دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز