خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران؛

دنبال عدالت فرهنگی هستیم

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۵۹۵

بخشی از بازسازی مجموعه تئاتر شهر انجام شده و انشاءالله در تلاش هستیم تا در سال 96 این بازسازی تکمیل شود و به تدریج شاهد تحول در این مجموعه خواهیم بود و قطعا همه خوشحال خواهند شد که تئاتر شهرشان زیبا، جذاب و پرمخاطب باشد این مجموعه برای تهرانی‌ها یک مجموعه نوستالوژیک است و قطعا ما به آن توجه بیشتری خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدرضا صالحی امیری پس از تماشای نمایش «پستو» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز علاقمند به حضور در جمع هنرمندان تئاتر بودیم؛ گفت: به اتفاق معاون امور هنری وزارت خانه و مدیران این حوزه به تماشای تئاتر پستو از شهرستان بیجار استان زیبای کردستان نشستیم.

او با اشاره به فرهنگ غنی و تمدن دیرینه کردستان ادامه داد: این استان افتخار ایرانیان است و بیجاری‌های خونگرم و صمیمی امروز در اینجا تئاتر زیبایی اجرا کردند که به تماشای آن نشستیم.

وزیر ارشاد با ارائه آمارهایی از تئاترهای حاضر در جشنواره فجر، تصریح کرد: امسال مجموعه تئاتر فجر با همت معاونت امور هنری و مجموعه دست‌اندرکاران این جشنواره حرکت بسیار خوبی آغاز کردند. استان‌ها امسال حضور فعال و خوبی داشتند. نسل جدیدی وارد تئاتر شدند. تئاتر در مجموع ریشه سینما و هنر است و اساس تئاتر مادر هنر است و هویت هنر از تئاتر گرفته می‌شود از این منظر تئاتر برای همه ایرانیان یک تاریخ و سابقه و علایق خاصی دارد که بی‌شک حجم اجرای صحنه‌ای که عزیزان ما در طول سال دارند در تهران روزانه 90 تا 110 اجرا برگزار می‌شود که آمار بسیار رضایت‌بخشی است.

او ادامه داد: بنا داریم در سال 96 مجموعه تئاتر کشور را تقویت کنیم و در سال آینده 10 میلیارد تومان بودجه حوزه تئاتر را افزایش دهیم. تئاتر نیاز جامعه ایران است و یکی از کانون‌های مصرف فرهنگی ما است. تئاتر در توسعه فرهنگی جامعه ایران نقش مهمی دارد.

وزیر ارشاد با اشاره به محورهای تئاتر فجر خاطرنشان کرد: مضامینی که در این دوره تئاتر به کار گرفته شده در سبک زندگی دفاع مقدس, مسئولیت اجتماعی، اخلاق اجتماعی، روابط انسانی، ادبیات و هنر ایرانی و ... در این مجموعه دیده شده که این مجموعه بزرگ به اعتقاد من می‌تواند در انعکاس و انتقال فرهنگ ایرانی به مجموعه جامعه نقش بی‌بدیل داشته باشد.

صالحی امیری ادامه داد: بیش از 93 درصد متن‌های نمایش‌های اجرا شده در جشنواره ایرانی است و این نشان می‌دهد که نویسندگان و کارگردان ما به بلوغ لازم رسیده‌اند و تئاتر در جمهوری اسلامی ایران در دهه چهارم انقلاب اسلامی در حال یک جهش است و من آینده تئاتر را بسیار بسیار رضایت‌بخش و امیدبخش می‌دانم.

وزیر ارشاد درباره حضورش در سالن‌های تئاتر و تماشای نمایش‌های در حال اجرا گفت: در گذشته نیز علاقمند به تئاتر بودم و برخی نمایش‌ها را می‌دیدم و از این به بعد هم خواهم آمد اما سعی می‌کنم غیررسمی بیایم که جذابیت بیشتری برای خودم خواهد داشت.

او ادامه داد: بخشی از مصرف فرهنگی خودم فیلم، موسیقی و تئاتر است علقه ما فرهنگی‌ها به حوزه هنر یک علقه ذاتی و درونی است جامعه اساسا با هنر زنده است و هر انسانی که روح و احساس دارد با هنر زندگی و زیست می‌کند تئاتر نیز بخشی از هنر ایرانی است و سابقه تاریخی و تمدنی دیرینه‌ای در جامعه ایران دارد. تئاتر مربوط به دیروز و امروز ایران نیست برنامه‌های آیینی ما قدمت بسیار طولانی دارد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه تعزیه قدمت تاریخی بسیاری دارد؛ گفت: تئاتر در دلش موسیقی و همه هنرها دارد و به اعتقاد من ما نیازمند توجه و توسعه بیشتری در این بخش هستیم و انشاالله در سال 96 شاهد یک جهش بسیار امیدبخش در تئاتر ایران خواهیم بود.

صالحی امیری درباره بودجه بازسازی تئاتر شهر افزود: بخشی از بازسازی مجموعه تئاتر شهر انجام شده و انشاءالله در تلاش هستیم تا در سال 96 این بازسازی تکمیل شود و به تدریج شاهد تحول در این مجموعه خواهیم بود و قطعا همه خوشحال خواهند شد که تئاتر شهرشان زیبا، جذاب و پرمخاطب باشد این مجموعه برای تهرانی‌ها یک مجموعه نوستالوژیک است و قطعا ما به آن توجه بیشتری خواهیم کرد.

او درباره تئاتر شهرستان‌ها و سالن‌های تئاتر در استان‌ها نیز خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌های مدیرکل این حوزه و معاون امور هنری، امسال سال خوبی برای استان‌ها است و حضور 45 درصدی تئاتر استان‌ها نشان از فعالیت آنها در جشنواره تئاتر فجر دارد. اجرای استان‌ها بسیار امید بخش است و حتی در برخی از شهرستان‌ها نیز اجرا در این مدت اجرا داریم که این هم نوید خوبی است.

صالحی امیری اضافه کرد: جهتگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره توجه بیشتر به استان‌ها و شهرستان‌ها حتی روستاها است. به منظور توزیع عادلانه فرصت‌های فرهنگی نه تنها درحوزه تئاتر بلکه در همه حوزه‌های فرهنگی سیاست قطعی وزارت ارشاد توجه بیشتر به استان‌ها و شهرستان‌ها است چراکه بیش از 80 درصد جمعیت کشور در استان‌ها هستند و عدالت فرهنگی اقتضا می‌کند که همه آحاد ملت از این فرصت‌ها برخوردار باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز