خبرگزاری کار ایران

در گفت‌گو با کارگردان نمایش «کارنامه بندار بیدخش» مطرح شد؛

استقبال از نمایشنامه‌های بیضایی یعنی چقدر جایش خالی‌ست

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۵۳۷

آرش اشاداد کارگردان نمایش «کارنامه بندار بیدخش» گفت: استقبال عمومی از اجراهایی که بر اساس متن‌های بهرام بیضایی در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته، نشان دهنده جای خالی بیضایی در ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرش اشاداد که «کارنامه بندار بیدخش» بهرام بیضایی را در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه برده است، از استقبال عمومی از نمایش خود خبر داد.

اشاداد با اشاره به حضور متن‌هایی از بهرام بیضایی در جشنواره تئاتر فجر امسال، یادآور شد: یک دوره‌ای چنین اتفاقاتی ممکن نبود؛ اما امسال هم «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» در بخش صحنه‌ای و هم «کارنامه بندار بیدخش» در بخش به علاوه فجر از نوشته‌های بهرام بیضایی در جشنواره بود که بسیار استقبال شد و فروش رفت. به طوری که مردم در ده دقیقه «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» (به کارگردانی افشین زمانی) را خریدند.

او ادامه داد: چنین استقبالی یعنی که خیلی جای بیضایی در جشنواره‌های داخلی خالی است. آن چندسالی که اجازه اجرای متن‌های بیضایی در جشنواره نبود عده‌ای کاملا عقب‌نشینی کرده بودند و در جشنواره حضور نداشتند اما حضور دو متن از بیضایی در جشنواره امسال اتفاق خوبی است.

این کارگردان با اشاره به تغییراتی که در اجرای جشنواره‌ای نسبت به اجرای عمومی پیشین خود داده است، گفت: از اجرای عمومی تا اجرای جشنواره‌ای، بازیگران، دکور و همه چیز را تغییر داده‌ام. ریختم و از اول ساختم چون می‌خواستم اجرایی که الان می‌روم متفاوت‌تر از اجرای قبلی‌ام باشد و تجریه جدیدی روی دکور دیگری داشته باشم.

اشاداد با بیان اینکه «چون کارم در طول سال پرفروش بود به من در جشنواره هفت اجرا دادند و «کارنامه بندار بیدخش» تنها اجرایی است که هفت سانس دارد» گفت: تا الان هم خیلی خوب فروخته است، روز اول هم فروش خوب حضوری داشتم و هم از تیوال و تا روز آخر هم تقریبا نصف سالن‌ها پر است. از مرکز هنرهای نمایشی هم که کار را دیدند خیلی راضی بودند و برای اولین بار در زندگی‌ام هیج ممیزی نداشتم.

او با اشاره به پیشنهادهایی که از سالن‌های دولتی داشته تا همین کار را سال آینده دوباره اجرا کند، گفت: قصد دارم ورژن جدید را با تغییراتی که اعمال کرده‌ام اجرا کنم. چون این تغییرات خیلی با کار همخوان است.

اشاداد تشریح کرد: یک میز بازجویی داریم که «جم» از «بندار» بازجویی می‌کند، من (در نقش جم) در طول کار عینک روی چشمم یا روی میز است و برگه بازپرسی را می‌خوانم، سیگار می‌کشم اما با همان ادبیات متن بیضایی. در واقع اجرایی مدرن با فرمی مدرن از یک متن به شیوه کلاسیک داریم.

او یادآور شد: یکی از ایراداتی که به کار قبلی می‌گرفتند کم میزانسن و کم تحرک است اما در شیوه جدید، کار کاملا اجرایی شده و مدام در حال حرکت و میزانسن هستیم. با اینکه دو بازیگر نسبت به کار قبلی کم کردم اما صحنه پرتحرک‌تر شده است.

اشاداد با ارزیابی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر گفت: در بخش به علاوه فجر کیفیت آثار قابل توجه است و کارگردانانی مثل محمد رحمانیان، محمد یعقوبی، آیدا کیخایی و محمدحسن معجونی حضور دارند.

در خلاصه این نمایش آمده است: بندار بیدخش دانشمندی بود که جام جهان بین را برای جم ساخت و جم از ترس آنکه جام دیگری مانند آن برای دشمنان بسازد، وی را به زندان انداخت. داستان از زبان بندار که در زندان است و همچنین جم روایت می‌شود.

«کارنامه بندار بیدخش» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی آرش اشاداد تا پنجشنبه (7 بهمن) در دو سانس در تماشاخانه ارغنون اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز