خبرگزاری کار ایران

با انتشار متنی اعلام شد؛

انصراف محمد معتمدی از حضور در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۹۱۳

محمد معتمدی در یادداشتی مطرح کرد: با کمال احترام اعلام می‌دارم که تمایلی به حضور در اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ندارم.

به گزارش خبرنگارایلنا، محمد معتمدی که از سوی ستاد دبیرخانه سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به عنوان کاندیدای دریافت جایزه بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی انتخاب شده است، در یادداشتی که برای ایلنا  ارسال کرده عدم تمایل خود را برای حضور در اختتامیه جشنواره اعلام کرد.

در متن این پیام آمده است:

آب نطلبیده همیشه مراد نیست

نادیده گرفته شدن حقوق مولفین و پدیدآورندگان آثار هنری در ایران موضوع تازه‌ای نیست اما با هر بار مطرح شدن موضوعاتی در این باب، زخمه‌ای عمیق به تار دل هنرمندان می‌خورَد. حکایتِ نادیده انگاشتن حقوق پدید آورنده اثر از جانب کسانی که به عنوان نمونه در عرصه موسیقی، حاصل تلاش هنرمندان را به شکل غیرقانونی انتشار می‌دهند و یا سایت‌هایی که بدون واهمه از برخورد قانونی به نشر بی‌مجوز این آثار مشغول‌اند، هر چند دردناک، آن اندازه تکان دهنده نیست که این فعلِ مذموم، از درون خود جامعه هنری برخیزد.

‏‎چند سال پیش، پس از ضبط یک آلبوم موسیقی، به دلایل حرفه‌ای که از حوصله این نوشتار خارج است از عوامل مجموعه درخواست کردم صدای بنده را از این اثر حذف کرده و از همکاری خواننده دیگری بهره‌مند شوند.اقدامی عادی و طبیعی که هیچگونه منافاتی با اصول حرفه‌ای ندارد. اما دریغا که این گونه نشد و دیگر صاحبان اثر، باوجود اعلام کتبی و مکرر اینجانب به مسوولان و رسانه‌های جمعی مبنی برعدم رضایت نسبت به انتشار این البوم، اقدام به انتشار آن کردند. پیگیری‌های حقوقی بعدی روشن ساخت که بنده نیز به عنوان یکی از مشارکت کنندگان در تولید آن اثر هنری، تا پیش از انتشار واجد حقوقی بوده‌ام که با انتشار آن پایمال شده است.

‎باری، امروز در پی تماسی از جانب دبیرخانه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، مطلع شدم به دلیل انتشار همین اثرِ مورد مناقشه، به عنوان کاندیدای دریافت جایزه بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی انتخاب شده ام. با گذشت سالها و بارها اعلام عدم رضایت از انتشار این آلبوم، این خبر برای من همان قدر تازگی داشت که احتمالاً برای هر مخاطبِ دیگرِ اخبارِ هنری.

‎نیازی به تأکید نیست که هنرمند تنها هنگامی با اثر خود احساس نزدیکی می کند و آن را مولود خود می داند که به تمامی از آن رضایت داشته باشد، نه آنکه با آن اثر هنری به مثابه کالایی برخورد شود که می تواند هر زمان که عده ای تشخیص می دهند، بی اذن صاحب اثر، روانه بازار شود.

‎اینجانب، محمد معتمدی، با کمال احترام اعلام می دارم که تمایلی به حضور در اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ندارم و این فرصت را در اختیار کاندیداهای فعلیِ این جشنواره قرار می دهم.

‎با این امید که در سالهای پیشِ رو و در جشنواره‌های آتی، معیارهای انتخاب و قضاوت، به آن حدی از شفافیت برسد که همه هنرمندانِ ساحتِ موسیقی، بتوانند با طیب خاطر در آن شرکت کنند.

‎این شرح بی نهایت کز زلف یار گفتیم                              حرفی است از هزاران کاندر عبارت آمد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز