خبرگزاری کار ایران

هفتمین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ؛

شریفیان: جشنواره فجر را موضوعی کنید

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۸۸۱

هفتمین شب از سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با تقدیم اجراها به آتش‌نشانانی که در حادثه ساختمان پلاسکو زیر آوار مانده‌اند در تالار رودکی روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفتمین شب از سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گروه شواش به سرپرستی محمد ابراهیم عالمی از مازندران و گروه لیان از بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان روی صحنه رفت.

به علت حادثه ساختمان پلاسکو و زیر آوار ماندن تعداد زیادی از آتش‌نشانان تمام اجراهای شب هفتم به حادثه‌دیدگان تقدیم شد.

 گروه شواش از ساعت 18:30 به سرپرستی محمد ابراهیم عالمی اجرای خود را آغاز کرد.

سرپرست گروه «شِواش» با بیان اینکه موسیقی مازندران شاخصه‌های بسیاری دارد، گفت: این شاخصه‌ها موسیقی ما را از سایر مناطق متمایز کرده است. اوج و فرودها، نحوه ایست‌ها، فواصل، کیفیت صوتی  آوازخوان‌ها و ریتم از جمله شاخصه‌های موسیقی مازندارن هستند.

او خاطرنشان کرد: این گروه به مخاطبان می گوید فرهنگ هر ملت، میراث فرهنگی هر کشور است و ما امروز بخشی از این میراث را به جشنواره فجر تقدیم می‌کنیم.

در این اجر قطعه‌ای با ساز بادی و تنبک اجرا شد که با رقص محلی مازندرانی همراه بود. این بخش با استقبال حاضران مواجه شد.

حمیدرضا نوربخش (رئیس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر) در انتهای این اجرا به صحنه رفت و با اهدای لوحی از ابراهیم عالمی خواننده و سرپرست گروه به عنوان پیشکسوت بخش موسیقی نواحی  تقدیر کرد.

ارسلان طیبی، مسلم فهیمی، پرویز عبداللهی، جمشید نیکوزاد، رضا دیوسالار، سامان نوروزیان، محمد ابراهیم عالمی و یحیی قدیری اعضای گروه شواش هستند.

شریفیان: جشنواره فجر را موضوعی کنید

در ادامه نیز و از ساعت 21:30 دو گروه «کنگان» و «لیان» روی صحنه رفتند.

سرپرست گروه «لیان» با بیان اینکه توضیحی درباره گروه «کنگان» بوده، گفت: نوازنده نی‌انبان این گروه جانباز جنگ و بازنشسته سپاه است. نوازنده‌ای که امشب برای شما اجرا می‌کند جانباز 30 درصد است و در حوزه موسیقی هم فعالیت می‌کند.

  او تاکید کرد: فعالیت در حوزه موسیقی هیچ منافاتی با قوانین کشور ما ندارد و اگر هر چیزی در کشور ما سرجای خودش باشد هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

او با بیان اینکه معتقدم خوب نیست از هر رنگی در جشنواره موسیقی وجود داشته باشد، گفت: از مسوولان می‌خواهم تا به موضوعی و فنی کردن جشنواره فجر توجه کنند.

سپس گروه شش نفره‌ای که با نام قدیم کنگان فعالیت می‌کند برای اجرای موسیقی‌شان روی صحنه آمدند.

  پس از آن گروه 10 نفره « لیان» برای اجرای برنامه‌شان روی صحنه آمدند و شریفیان (سرپرست گروه) با بیان تسلیت حادثه ساختمان پلاسکو اظهارکرد: از اتفاقی که امروز در تهران افتاد ناراحت شدم اما به هرحال زندگی ادامه دارد. امیدوارم بتوانیم با موسیقی هایی که امشب اجرا می کنیم حالتان را خوب کنیم.

شریفیان در بخش دیگری از اجرا تصریح کرد: گروه لیان نباید در سالنی مانند رودکی اجرا می‌کرد بلکه باید سالن بزرگتی به این گروه اختصاص داده می‌شد.

  او خطاب به مخاطبانش گفت: باید طوری با من در اجرای آهنگ ها همکاری کنید که تالار وحدت را بپوکونیم  و صدایمان گروهی که هم اکنون در تالار وحدت اجرا دارد را مختل کند.  

«لیان» با اجرای یک قطعه از موسیقی جزیره خارک توضیح داد: این قطعه مربوط به 300 سال پیش است که قومی در جزیره خارک آن را اجرا می‌کرده البته این آئین کماکان در این منطقه اجرا می‌شود.

در ادامه نیز بخشی از اجرای گروه به نواختن در بوق شاخی مارپیچ اختصاص یافت که شریفیان با انتقاد از ستاد برگزاری جشنواره درخواست کرد تا صدای تمام میکروفن‌ها بسته شود تا صدای بوق شاخی‌ها حاضران در سالن را آزار ندهد.

سرپرست گروه لیان که قصد داشت قطعه‌ جدیدی را برای نخستین بار به مناسبت تولد خودش و اکلو فرامرزی اجرا کند، اظهارکرد: به دلیل حادثه ساختمان پلاسکو این قطعه را امروز اجرا نمی‌کنیم.

در ادامه نیز از حیدر سلمانی نوازنده نی‌انبان گروه کنگان که برای اولین بار در جشنواره اجرا می‌رفت، تقدیر شد.

شریفیان با بیان اینکه آمنه فروردین طراح لباس‌های گروه لیان است گفت: این طراح در منطقه گناوه زندگی می‌کند و به دلیل اینکه دوستانی که در کارگروه  مد و لباس بیشتر به لباس‌های بخش موسیقی پاپ توجه می‌کنند، خواستم بگویم به لباس بخش‌های دیگر موسیقی هم توجه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز