خبرگزاری کار ایران

محمد عطریانفر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

پرداخت روزنامه‌ها به رحلت آیت‌الله هاشمی به رحلت امام شباهت داشت/ رفتار برخی رسانه‌ها «تلخ‌کامانه» و دور از انتظار بود

محمد عطریانفر (روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی) گفت: شیوه پرداخت رسانه‌های مکتوب به رحلت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بسیار شباهت داشت به حادثه غم‌انگیز رحلت امام (ره)؛ تقریبا در همان راستا و همان ابعاد به موضوع پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با درگذشت ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (رئیس تشخیص مصلحت نظام) خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و فضای مجازی به سرعت به انتشار اخبار و پیام‌های پیرامون درگذشت این شخصیت سیاسی پرداختند. علیرغم اینکه شب گذشته حدود ساعت 20 بود که خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی منتشر شد؛ اما تقریبا تمامی روزنامه‌های امروز (20 دی) به‌رغم عملکرد سنتی خود و انباشته شدن خبرهای ساعات پایانی روز برای انتشار در شماره بعد روزنامه؛ خبر درگذشت او را همراه با عکس و پیام مقام معظم رهبری منعکس کردند.

محمد عطریانفر (روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به مرور روزنامه‌های امروز (20 دی) در نحوه انعکاس خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرداخت.

عطریانفر گفت: امروز که صفحه اول روزنامه‌ها را مرور کردم، در مجموع احساسم این بود که رسانه‌های مکتوب ما نسبت به این حادثه تلخ و غم‌انگیز بسیار با حس مسئولیت‌پذیری و درک روشنی که از آن داشتند؛ ظاهر شدند.

او ادامه داد: در این میان، بعضی از روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب از طرفداران آیت‌الله هاشمی بودند که از منظر خودشان حق مطلب را ادا کردند و جامع‌الاطراف این خبر تلخ را منعکس کردند.

عطریانفر خاطرنشان کرد: بعضی از روزنامه‌ها و رسانه‌ها هم در حد ظرفیت خود و حتی مرزبندی‌هایی که با آقای هاشمی داشتند؛ تصور می‌کنم تحت تاثیر این واقعه تلخ و شاید تحت تاثیر پیامی که رهبری در قضیه رحلت ایشان صادر کردند؛ بالاجبار یا از سر تعلق خاطر به پیام رهبری؛ نسبتا واکنش خوبی داشته و خبر درگذشت آیت‌اله هاشمی را انعکاس دادند.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: به صورت کاملا روشن، از روزنامه «جوان» نام می‌برم که جزو سردمداران و مخالفان قطعی و حتمی آقای هاشمی رفسنجانی در طول حیات خودش بوده است اما برخلاف توقع من، بسیار خوب ظاهر شد و خیلی هم خوب به این موضوع پرداخت به گونه‌ای که در راستای روزنامه‌های همسوی آقای هاشمی، صفحه اول خودش را ساماندهی کرده و عرض تسلیت گفته بود.

عطریانفر یادآور شد: تعدادی از روزنامه‌ها هم بودند که به نظر من عملکردشان در انعکاس خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی خیلی بد بود و با رفتاری ناپسند، توهین‌آمیز و غیرقابل دفاع در عرصه اطلاع‌رسانی ظاهر شدند. تعدادی از این رسانه‌ها چندان محل اهمیت نیستند، چون تیراژ چندانی هم ندارند، دارای محبوبیت و معروفیت چندانی هم نیستند و مردم شناخت کافی از آنها ندارند.

53

او تصریح کرد: اما واقعا من نمی‌توانم از بی‌تدبیری و رفتار تلخ‌کامانه‌ای که روزنامه «رسالت» در پیش گرفت؛ بگذرم. از روزنامه رسالت علی‌القاعده توقع بیشتری بود؛ روزنامه‌ای که منتسب به حزب موتلفه اسلامی است؛ انتظار بیشتری می‌رفت. اما این روزنامه به خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی بسیار اندک و کوتاه مثل درگذشت یکی از پیش‌نمازهای مساجد شهر تهران پرداخته بود.

عطریانفر ادامه داد: این اقدام روزنامه رسالت، به نظر من بسیار محل ایراد است هرچند نمی‌دانم به چه دلیل بوده اما محل ایراد و گلایه است.

او با بیان اینکه «اما از منظر عموم که نگاه کنیم مجموعا رسانه‌ها؛ خیلی خوب در انتشار خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی ظاهر شدند» گفت: از منظر کلی باید عرض کنم شیوه پرداخت رسانه‌های مکتوب به رحلت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بسیار شباهت داشت به حادثه غم‌انگیز رحلت امام (ره) و تقریبا در همان راستا و همان ابعاد به موضوع پرداختند.

عطریانفر اضافه کرد: به عنوان کسی که با فضای رسانه‌های کشور آشنایی دارم این انتظار را داشتم و تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که دست‌اندرکار این قضیه بودند.

52

کد خبر : ۴۴۶۴۷۰