خبرگزاری کار ایران

موافقت با حضور ایران در جشنواره بولونیا

نشست خبری معرفی برنامه‌های ایتالیا، میهمان ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز با حضور امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و سفیر و رایزن فرهنگی ایتالیا برگزارشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرمسعود شهرام‌نیا در این نشست درباره چگونگی انتخاب مهیمان ویژه برای سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: مدتی قبل از برگزاری نمایشگاه بیست و نهم بنا بر تصویب شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب کشور ایتالیا با عنوان میهمان ویژه برای سی‌امین دوره این رویداد فرهنگی انتخاب شد. در همین راستا رایزنی‌های اولیه برای تبادل غرفه و شنیدن برنامه‌های این کشور آغاز شد. سه هفته پیش نیز کارگروهی متشکل از رئیس اتحادیه ناشران ایتالیا با ۶ نفر از مسئولین اجرایی غرفه ایتالیا در نمایشگاه کتاب هم با مسئولین وزارت ارشاد و نمایشگاه‌ها و هم مدیران شهر آفتاب گفت‌وگو کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افزود: موضوع میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران سابقه طولانی ندارد و دوره سی‌ام، چهارمین سالی است که نمایشگاه کتاب ایران میزبانی از یک میهمان ویژه را تجربه می‌کند. بحث میهمانی ویژه در نمایشگاه کتاب تهران از سه سال پیش و با حضور کشور افغانستان کلید خورد و در بیست و هشتمین و بیست و نهمین دوره نیز به ترتیب دو کشور عمان و روسیه مهمان ویژه نمایشگاه و کتاب تهران بودند.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین با اشاره به اهمیت پذیرش میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران یادآور شد: میهمان ویژه شدن در نمایشگاه‌های کتاب فرصتی است برای تعاملات فرهنگی، هنری و معرفی بیشتر تمدن و تاریخ یک کشور در فضای نمایشگاهی. در همین راستا حضور ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند مسیری باشد برای معرفی بهتر و بیشتر فرهنگ و نشر ایران در فضاهای فرهنگی این کشور و همچنین اتحادیه اروپا. خصوصا اینکه سابقه آشنایی و تعامل دو تمدن بزرگ ایران و ایتالیا سابقه بسیار طولانی و ارزشمند است. ترجمه‌های گوناگونی از آثار ایتالیایی به فارسی و از ادبیات ایران به ایتالیایی صورت گرفته و امیدواریم ترجمه آثار ادبی ایران به زبان ایتالیایی بیشتر از گذشته شود.

شهرام‌نیا اضافه کرد: ما همچنین تقاضای میهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب بولونیا به عنوان مهم‌ترین نمایشگاه کتاب کودک را ارائه کردیم که موافقت‌های اولیه با این درخواست نیز اعلام شده است. البته برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب بولونیا تا سال ۲۰۱۹ مشخص شده و تا چند هفته دیگر نیز جواب قطعی برای حضور ایران در نمایشگاه بولونیا پس از این سال اعلام می‌شود. با توجه به میهمان ویژه شدن ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران اولین کارگاه تصویرگری با حضور تصویرگران برجسته ایتالیایی نیز برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۳۸۹۵۹