خبرگزاری کار ایران

چند روایت‌ از بتمن و جیمز باند در کتابفروشی‌ها

نشر چترنگ دو کتاب از مجموعه‌های «همه‌خوان» و «جهان سینما» را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رمان «الماس‌ها ابدی‌اند» از مجموعه همه‌خوان و فیلم‌نامه «بتمن آغاز می‌کند» از مجموعه «جهان سینما» به‌‌تارگی توسط نشر چترنگ منتشر شده است.

ماجراهای جیمز باند در «الماس‌ها ابدی‌اند»

رمان «الماس‌ها ابدی‌اند» چهارمین اثر ایان فلمینگ با ترجمه محمدهادی سالارورزی است که ماجراهای جیمز باند یا همان مأمور معروف سرویس مخفی بریتانیا را روایت می‌کند.

الماس‌ها ابدی‌اند در زمان انتشار با واکنش مثبت منتقدان موجه شد و در سال ۱۹۷۱ نیز اقتباسی از این داستان به کارگردانی «گای همیلتون» و با بازی «شان کانری» ساخته و اکران شد.

همچنین از سال ۱۹۶۲ تاکنون بیست و شش فیلم‌ با محوریت شخصیت جیمز باند ساخته شده وشش بازیگر در پنج دهه بازی در نقش این شخصیت را تجربه کرده‌اند.

جیمز باند در این داستان مأموریت دارد تا قاچاقچیان الماس از معادن «سیرالئون» به آمریکا را کشف و دستگیر کند و برای انجام آنچه که به او محول شده به عنوان یکی از اعضای گروهی خلافکار وارد آمریکا شده و مخفیانه به دسته بزه‌کار مذکور نفوذ می‌کند.

داستان‌های جمیز باند معمولا  جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ هستند و  تاکنون بیش از صد میلیون نسخه از آن‌ها در سرتاسر جهان به فروخته شده است. این امر باعث شد تا نام فلمینگ نویسنده این داستان‌ها در سال ۲۰۰۸ توسط روزنامه «تایمز» به عنوان چهاردهمین فرد در فهرست پنجاه نویسنده برتر بریتانیا از سال ۱۹۴۵ معرفی کند.

رمان «الماس‌ها ابدی‌اند» 25 بخش با نام‌گذاری‌های مختلف را شامل می‌شود که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: «کانال باز می‌شود»، «کیفیت جواهر»، «‌یخ داغ»، «اینجا چه خبره؟»، «برگ‌های پاییزی»، «در گذار»، «نوشیدنی تلخ»، «شای اسمایل»، «هتل تیارا»، «شب در چاه هوس می‌افتد» و «مرگ جاودانه است»

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:‌

«دوازده‌ونیم بود که باند با آسانسور پایین رفت و توی خیابان تفتیده گام نهاد. به سمت راست چرخید و قدم‌زنان به طرف میدان تایمز رفت. وقتی از جلوی نمای سیاه مرمر و خوش‌سیمای سرای الماس می‌گذشت، ایستاد تا دو ویترین با دیوارپوش‌هایی از مخمل آبی تیره را بررسی کند. در مرکز هر کدام فقط یک تکه جواهر بود. گوشواره‌ای متشکل از الماس اشکی بزرگی آویزان از جواهر فوق‌العاده دیگری، یک برلیان گرد. زیر هر گوشواره صفحه طلایی نازکی به اندازه کارت ویزیت بود که یک لبه‌اش به پایین خم شده بود. روی صفحه‌ها جمله «الماس‌ها ابدی‌اند» حک شده بود.»

رمان «الماس‌ها ابدی‌اند» اثر ایان فلمینگ با ترجمه محمدهادی سالارورزی در 300 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه، به‌ قیمت 22500 تومان توسط نشر چترنگ منتشر شده است.

«بتمن آغاز می‌کند»

کتاب «بتمن آغاز می‌کند» با زیر عنوان فیلم‌نامه و استوری‌بورد نوشته کریستوفر نولان و دیوید اس.گویر با ترجمه امیرعطا جولایی توسط نشر چترنگ منتشر شد.

«بتمن آغاز می‌کند» در سال ۲۰۰۵ روی پردۀ سینماها رفت و نهمین فیلم پرفروش جهان در آن سال لقب گرفت و منتقدان نیز از آن استقبال کرده و  آن را بهترین فیلم‌ ابرقهرمانانۀ تاریخ معرفی کردند. این فیلم همچنین نامزدی دریافت جایزۀ اسکار  را در بخش بهترین فیلم‌برداری و سه جایزۀ بفتا را نیز در کارنامه دارد.

در پشت جلد این کتاب بخشی از کتاب «سینمای کریستوفر نولان، تصور ناممکن» نوشته «جکلین فربی» و ترجمه نیوشا صدر آمده است:

«ترومای نخستینی که شکل دهنده بتمن است، زمانی که او پسر جوانی است رخ می‌دهد. او درون غاری پر از خفاش می‌افتد و خفاش‌ها به علامت تروما بدل می‌شوند. اما زمانی که بروس وین تبدیل به بتمن می‌شود، بر این تروما غلبه می‌کند و از آن به مثابه منشا قدرتش بهره می‌برد. او شروران را با شخصیت داستانی خفاش دچار تروما می‌کند که در ابتدا خودش را به تروما مبتلا کرده بود. به این طریق تروما به طور کل از تروماتیک بودنش باز می‌ایستد و به منشا سلطه بدل می‌شود. در پایان بتمن آغاز می‌کند، زمانی که بروس حفره‌ای را که در کودکی از طریق آن به درون غار افتاده بود تخته‌کوب می‌کند، مکان ایجاد حرمان تروماتیک را حذف می‌کند.»

کتاب «بتمن آغاز می‌کند» با زیر عنوان فیلم‌نامه و استوری‌بورد در ۱۷۲ صفحه و به قیمت ۱۴ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر : ۴۳۶۶۶۱