خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا:

بخشش در اوج قدرت شیوه حکومت پیامبر(ص) بود/ عقاید خود را بر نسل جوان تحمیل نکنیم

عضو ارشد مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بخشش در اوج قدرت شیوه حکومت پیامبر بود، تاکید کرد: شاهد این مدعا اقدام پیامبر در زمان فتح مکه به دست مسلمانان بود. اعلام کرد ابوسفیان که به عنوان سرسخت‌ترین مخالف پیامبر در امان است و هیچ حق تعرض به او را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا یکشنبه شب در مراسم عزاداری ایام رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) که با حضور اقشار مختلف مردم و در محل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: پیامبر اسلام در اوج قدرت می‌بخشید و هیچ‌گاه کینه‌ای نبود؛ در جنگ احد با وجود جسارتی که بر پیکر عموی گرامی ایشان شده بود، در مقام انتقام برنیامد و حتی مسلمانان را از بدگویی آنان منع می‌کرد.

پیامبر اسلام (ص) خود را مستثنی از قانون نمی‌کرد

او با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) خود را مستثنی از قانون نمی‌کرد، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام در یکی از آخرین سخنرانی‌های دوران حیات خود در بالای منبر اعلام کرد که اگر کسی حقی بر گردن من دارد همین جا اعلام کند؛ پیرو این سخن فردی اعلام کرد که یک بار عصای شما بر بدن من اصابت کرد و مرا آزرده خاطر کرد و پیامبر نیز دستور داد تا همان عصا را آورده و گفت در همین دنیا مرا قصاص کن و آن فرد نیز با بزرگواری رسول خدا اعلام کرد که من شما را بخشیده‌ام. 

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: رسول الله (ص) در یکی از سخنان خود می‌فرمایند که بهشت بر چهار دسته افراد واجب است؛ افرادی که با ظاهری آراسته حرکت کرده و جلف نیستند؛ همچنین افرادی که خونگرم بوده و نسبت به غم‌های جامعه و مردمان بی‌تفاوتی نمی‌کنند، سومین دسته از این افراد افرادی هستند که  نرم‌خو بوده و اهل خشونت نیستند و در نهایت افرادی که آسان‌گیرند و به دنبال ایجاد مشکل برای دیگر انسان‌ها نمی‌گردند.

خود بار باید با ارزش‌ها و آرمان‌های پیامبر (ص) تطبیق دهیم

حجت‌الاسلام و المسلمین کوشا با تاکید برا ینکه پیامبر اسلام برای تربیت صحیح انسان‌ها و ایجاد دگرگونی مطلوب در انسان ها از منظر عقیده، اخلاق و عمل مبعوث شد، خاطرنشان کرد: اگر ما مدعی هستیم که مسلمانی و از دستورات پیامبر پیروی می‌کنیم باید خود را با ارزش‌ها و آرمان‌های مدنظر ایشان تطبیق دهیم.

او با اشاره به پیوند عمیق پیامبر با جوانان و با بیان اینکه نسل کنونی جامعه ما نسلی عقل‌گرا و پرسشگر است، ابراز داشت: ما نمی‌توانیم در مقابل نسل امروز که شور و عطش دانستن دارد فقط روی تعقد تاکید کنیم؛ در هجوم اطلاعات دامنه‌دار جهانی که نوعی تلاطم را به وجود آورده جوانان امروز نیازمند مایه‌های فکری استواری هستند که در حوزه و دانشگاه برخیزد.

نسل امروز به دنبال آگاهی و آزادی است

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: نسل امروز به دنبال آگاهی و مخصوصاً آزادی در اطلاع‌رسانی و تحزب است؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم نسل امروز متفاوت از نسل گذشته بوده و با وجود عقلانیت اعتقادی نسلی معنویت‌گراست اما تکلیف‌گرا نیست؛ از این رو باید براساس همین ملاحظات نیازهای فکری و معنوی جوانان را برطرف کنیم. 

حجت الاسلام والمسلمین کوشا تاکید کرد: نسل کنونی جامعه نسلی است که دغدغه آینده دارد و نیازمند عالمانی آشنا به زمان و آموزه‌های اصیل اسلامی است و دقیقاً با ملاحظه همین دو مقوله می‌توان بسیاری از ابهامات آنان را برطرف کرد.  

باید در مقابل نسل امروز جامعه انتقادپذیر باشیم

او ادامه داد: باید در مقابل نسل امروز جامعه انتقادپذیر باشیم و ادبیات گفتاری و نوشتاری ما متناسب با شرایط امروز باشد و اینکه سعی نکنیم عقاید خود را بر این نسل تحمیل کنیم چرا که هیچ نتیجه‌ای از این کار نخواهیم گرفت.

این استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود با تسلیت سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: براساس آموزه‌های امام دوم شیعیان هیچ ملتی به رشد و ترقی دست نمی‌یابد مگر اینکه امور خود را با مشورت پیش ببرد.

کد خبر : ۴۳۳۰۸۶