خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بابک چمن‌آرا: پرسپولیسی‌ها منتظر طهرون ۶ باشند/ همه‌گیری موسیقی غیررسمی در سراسر کشور

مدیر مرکز موسیقی بتهوون چمن‌آرا با بیان اینکه عملکرد صدا و سیما در زمینه موسیقی بسیار بد است، گفت: با انتشار موسیقی در شبکه‌های مختلف اجتماعی کمتر از ده سال‌ آینده یا شاید کمتر از پنج‌سال دیگر شاهد تولید آثار بی‌کیفیت و غیررسمی در موسیقی کشور خواهیم بود.

بابک چمن‌آرا با اشاره به انتشار آلبوم طهرون 4 که هفته گذشته با صدای زنده‌یاد مرتضی احمدی منتشر شده؛ به خبرنگار ایلنا گفت: آلبوم طهرون 5 نیز تقریبا همزمان با آلبوم طهرون 4 به مستر نهایی رسیده و قطعا تاخیری در انتشار آلبوم طهرون 5 در سال آینده نخواهیم داشت.

مدیر فروشگاه موسیقی بتهوون ادامه داد: با انتشار پنجمین آلبوم صدای طهرون در سال آینده، آنچه تاکنون از این آلبوم مجوز گرفته؛ منتشر می‌شود و امیدوارم به دلیل پرسپولیسی بودن این گروه و مرحوم مرتضی احمدی بتوانیم مجوز آلبوم دیگری را بگیریم و ما هم به شش‌تایی‌ها بپیوندیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت موسیقی در کشور گفت: واقعیت این است که همچنان اوضاع موسیقی کشور مناسب نیست و معتقدم که هیچ‌کاری انجام نشده‌است البته روی  صحبت‌ من؛ دولت و ارگان‌های مربوط به امر موسیقی نیست.

چمن‌آرا افزود: معتقدم در جریان موسیقی در کشور؛ مردم اصلی‌ترین بخش هستند و متاسفانه نمی‌دانند که چه چیزی را دارند از دست می‌دهند و تا زمانی که عامه مردم؛ موسیقی خود را از کانال‌های غیررسمی تهیه و کپی می‌کنند  یا در شبکه‌های مختلف اجتماعی به اشتراک می‌گذارند؛ باید بدانند در کمتر از ده سال‌ آینده یا شاید کمتر از  پنج‌سال دیگر؛ تماما شاهد تولید آثار بی‌کیفیت و غیررسمی در موسیقی کشور خواهیم بود.

مدیر فروشگاه موسیقی بتهوون با تاکید براینکه قبل از اینکه دولت بخواهد در این زمینه اقدامی انجام دهد این مردم هستند که می‌توانند نقش موثری داشته باشند؛ گفت: تهیه موزیک از کانال‌های غیرقانونی باعث می‌شود تا کمتر از دو سال دیگر استودیوها و ناشران موسیقی و گروه‌های فعال رسمی موسیقی در کشور با مشکلات اساسی مواجه شوند و قطعا از بین رفتن آن‌ها را شاهد خواهیم بود. طبیعتا هنرمندانی که آلبوم‌های رسمی منتشر کرده‌اند؛ نمی‌توانند به فضای موسیقی زیرزمینی کشور روی بیاورند و فروش دیجیتال نیز شرایط و مقررات خود را دارد و نمی‌تواند جایگزین فروش آلبوم باشد. مردم می‌توانند با اصلاح این رفتار اجتماعی و تشویق یکدیگر به استفاده از راه‌های رسمی تهیه موسیقی؛ به این صنعت کمک فراوانی داشته باشند.

چمن‌آرا تاکید کرد: وقتی فروش موسیقی کم شود و بازگشت سرمایه‌ای در این بخش وجود نداشته باشد؛ طبیعی است که تهیه‌کنندگان تا مدتی به دلیل علاقه‌ای که به موسیقی دارند در این عرصه فعالیت کنند اما پس از مدتی قطعا شرایط تا جایی که امروز هم شاهد هستیم تعداد سازهایی که حدود یک دهه گذشته در تولید یک قطعه موسیقی استفاده می‌شد به مراتب بیشتر از امروز بود و متاسفانه در حال حاضر در بیشتر گروه‌های موسیقی یا یک نفر چند ساز را می‌زند یا اینکه بیشتر صداهای دیجیتالی و سمپل هستند البته این موضوع شامل همه نمی‌شود.

او درباره افت کیفیت در موسیقی بویژه موسیقی پاپ توضیح داد: افت کیفیت در موسیقی پاپ به این دلیل است که آنها اغلب سعی می‌کنند درآمد خود را از طریق برگزاری کنسرت و اجرای زنده تامین کنند در اجرای زنده نیز گروه باید در هر اجرا رپرتوآر جدیدی را ارائه دهد تا مخاطبان را جذب کند.

مدیر فروشگاه موسیقی بتهوون ادامه داد: در حال حاضر هدف از انتشار قطعات پاپ یا بعضا آلبوم‌های پاپ این است که مردم به دیدن کنسرت‌ها و اجراهای صحنه‌ای بیایند و اصولا فروش آلبوم حتی به صورت دیجیتال منفعتی برای گروه موسیقی ندارد و اتفاقا دانلودهای غیرقانونی و توزیع غیررسمی این قطعات در فضای مجازی باعث می‌شود آمار مخاطب گروه موسیقی پاپ بیشتر شود و این به نوعی سوار شدن بر موج مخالف است.

چمن‌آرا با بیان اینکه عملکرد صداوسیما در زمینه موسیقی بسیار بد است، افزود: خوانندگان موسیقی پاپ این شانس را دارند با اجرای صحنه‌ای با مخاطب ارتباط داشته اما این فضا در موسیقی تلفیقی، ارکسترال، اصیل و سنتی کمتر ایجاد شده و این شرایط کمتر مهیا می‌شود از همین رو با کم شدن تعداد سازها در این نوع موسیقی‌ها مواجه هستیم. با بررسی آمار نیز متوجه می‌شویم که تعداد قطعات منتشر شده تکنوازی و دونوازی در دهه 60 چه تفاوتی با همین نوع قطعات در دهه 90 دارند و البته در مقابل نیز تعداد گروه‌نوازی در دهه 60 به مراتب بیشتر از دهه 90 است متاسفانه همه گروه‌های موسیقی مانند موسیقی پاپ از فضای اجرای زنده و گردش مالی به آن وسعت برخوردار نیستند.

او همچنین درباره بهبود اوضاع موسیقی در دوره آقای صالحی‌امیری گفت: در ماه‌های باقی‌مانده از دولت یازدهم و برگزاری جشنواره‌های مختلف معتقدم احتمال تغییرات مدیریتی و سیاستی در این وزارت‌خانه کم است ضمن این‌که سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تغییری نمی‌کنند.

مدیر فروشگاه موسیقی بتهوون ادامه داد: در صورتی که دولت ماندگار باشد شاید این دوره کوتاه مدت بتواند بستر شرایط کار بلند مدت‌ را در چهارسال بعدی فراهم کند. وزیر و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد در بیشتر حوزه‌های فرهنگی از جمله موسیقی به دلیل وخامت اوضاع این حوزه‌ها باید بجای نظریه‌پردازی و ارائه طرح و ایده اقدامات عملی انجام دهند.

کد خبر : ۴۳۰۶۴۰