خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام مازنی در گفت‌وگو با ایلنا؛

اگر مجلس اجازه ندهد؛ گنجینه به هیچ کشوری نمی‌رود/ رعایت قانون باید اصل باشد؛ امام جمعه و ... ندارد

مازنی درباره ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان و ایتالیا گفت: نمایندگان مردم در مجلس براساس قوانین تصمیم می‌گیرند و تصمیم کمیسیون فرهنگی این است که تمام مراحل قانونی مراعات شود و در صورت رعایت آن؛ مجلس اجازه انجام چنین کاری را خواهد داد درغیر این صورت مانع از ارسال آثار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمدمازنی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری ایلنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات؛ با اشاره به برگزاری تور نمایشگاهی ایران ـ آلمان ـ ایتالیا و ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به این کشورها اظهار کرد: جلسه‌ای با معاونت امور هنری و نمایندگان کمیسیون فرهنگی برگزار شد و ابعاد مختلف این مسئله بررسی شد و ما خوشحالیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه معاونت امور هنری وارد عرصه اقتصاد فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی می‌شود.

از میخ تا میخ آثار باید تضمین شود

او با بیان اینکه در این جلسه درباره موضوع ارسال آثار به عنوان صورت‌جلسه تهیه شد، گفت: اولین موضوع رعایت اجرای قوانین و مقرراتی است که برای چنین اقدامی لازم است ازجمله مصوبه هیات وزیران، دوم صحت و سلامت آثار که به تعبیری از میخ تا میخ آن تضمین شود. این موارد صورت‌جلسه شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در چارچوب این مصوبه و صورت‌جلسه باید عمل کند.

او در پاسخ به این سوال که باتوجه به زمان کمتر از یک ماه برای ارسال آثار آیا فرصت برای تصویب این مصوبه و طی مراحل آن وجود دارد، تصریح کرد: اگر قرار باشد کار قانونی انجام شود و دولت هم مصر به انجام آن باشد؛ باید در یک جلسه با هیات وزیران و ریاست محترم جمهوری هماهنگی شود و ضرورت و اصل کار و نیز دغدغه‌های این مسئله مطرح شده و به صورت مصوبه درآمده و به مجلس بیاید. فرآیندی که در قانون آمده کامل است و تمام این موارد باید رعایت شود و مجلس به دقت بر این موضوع نظارت دارد.

به دغدغه‌های هنرمندان پاسخ داده شود

این نماینده مجلس با تاکید براینکه معاونت امور هنری باید پاسخگوی دغدغه‌های هنرمندان باشد، گفت: باید نگاه تخصصی و ملی به کار شود که قاعدتا هنرمندان و مسئولان وزارت ارشاد به این مسائل توجه دارند اما مرز کمیسیون فرهنگی مجلس فقط قانون است و تضمین‌های قانونی باید در این رابطه به مجلس داده شود که یکی از آن مصوبه هیات وزیران است.

نمایندگان مردم براساس نامه وزیر امور خارجه آلمان یا ایتالیا تصمیم نمی‌گیرند

مازنی درباره نامه فرانک والتر اشتاین مایر (وزیر امور خارجه آلمان) خطاب به محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه ایران) و تضمین بازگشت آثار نیز گفت: ما در کمیسیون فرهنگی و به عنوان نمایندگان مردم براساس نامه وزیر امور خارجه آلمان یا ایتالیا تصمیم نمی‌گیریم بلکه براساس قوانین جمهوری اسلامی تصمیم می‌گیریم و تصمیم کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ارسال این آثار این است که تمام مراحل قانونی مراعات شود و در صورت رعایت آن مجلس اجازه انجام چنین کاری را خواهد داد.

نظارت مجلس بر دولت؛ استصوابی است

او افزود: درصورتی که موارد خواسته شده از معاونت امور هنری اجرا نشود مجلس به این موضوع ایراد خواهد گرفت و به عنوان یک اشکال به آن می‌نگرد و مانع این ارسال می‌شود. مجلس شورای اسلامی در همه مراحل وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهد و نظارت مجلس بر دولت؛ استصوابی است.

ابهامات در اظهارنظرهای وزیر در ارتباط باموسیقی را خود ایشان پاسخ دهد

این نماینده مجلس دهم در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اظهارات ضد و نقیض آقای صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) درباره موسیقی گفت: بهتر است ابهامات در اظهارنظرهای آقای وزیر در ارتباط باموسیقی را خود آقای وزیر پاسخگو باشند. اما آقای سیداحسان قاضی‌زاده (نماینده مردم فریمان، سرخس و احمد آباد) در سخنرانی مخالفت خود در جلسه رای اعتماد آقای صالحی‌امیری چنین موضوعی را مطرح کردند و عنوان کردند؛ آقای صالحی‌امیری در کمیسیون فرهنگی مجلس گفتند «موسیقی مانند مشروب است» من در کمیسیون فرهنگی چنین چیزی رانشنیدیم که آقای صالحی امیری موسیقی را با مشروب مقایسه کرده باشند.

مازنی ادامه داد: باتوجه به شناختی که از آقای صالحی‌امیری دارم و دیدگاه او، دور از ذهن است که همچین مسئله‌ای را مطرح کنند چراکه آقای صالحی‌امیری متدین؛ انقلابی و اصلاح‌طلب هستند و نگاه‌شان نگاه اعتدالی و فرهنگی به این موضوع است.

با برخوردهای غیرقانونی با کنسرت‌ها؛ سنگ روی سنگ نمی‌ماند

او با اشاره به برخوردهای غیرقانونی با برخی کنسرت‌ها گفت: متاسفانه در حال حاضر در جامعه  برخوردهای غیرقانونی با موسیقی می‌شود و وقتی از این افراد سوال شده که چرا چنین مسائلی را مطرح می‌کنند و در یک شهری اجرای کنسرت را ممنوع اعلام می‌کنند؛ می‌گویند ما برخورد طلبگی کردیم و از موضع یک طلبه صحبت می‌کنند و وزارت ارشاد نیز در مقابل آن‌ها عقب‌نشینی می‌کند. کمیسیون فرهنگی معتقد است اگر این وضعیت ادامه پیدا کند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

نمی‌شود فردی سلیقه، نظر و فتوای خود را بر قانون حاکم کند

این نماینده مردم درمجلس دهم گفت: مسئله ما؛ موسیقی نیست بلکه اساسا اجرای قانون است چراکه در حوزه اندیشه همه باید آزاد باشند. در حوزه گفتگو همه باید منطقی حرف بزنند و در حوزه عمل همه باید مطیع قانون باشند و از آن تمکین کنند و نمی‌شود فردی سلیقه، نظر و فتوای خود را بر قانون حاکم کند. این موضوع اختصاص به موسیقی ندارد و ما در کمیسیون فرهنگی از ابتدا هم بر این موضوع تاکید داشتیم که رعایت قانون در همه حوزه‌ها باید اصل باشد و امام جمعه و ... ندارد و همه باید قانون را رعایت کنند و پیش‌بینی می‌کنم آقای صالحی‌امیری بتوانند در این چند ماهه فضا را مدیریت کنند و انشاله تعادل ایجاد کنند.

باید کاری کرد که هنر درگیر آسیب‌‌های متاثر از رفتارهای ناهماهنگ ذینفعان نشود

مازنی درباره تدابیر کمیسیون فرهنگی درخصوص این موضوع توضیح داد: پیشنهادی در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کردیم و قرار شد با ذینفعان فرهنگی و هنری مانند هنرمندان, وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و ... و همه کسانی که به نوعی بهره‌برداران محصولات فرهنگی هستند؛ نشستی داشته باشیم و در آن به توافقی برسیم تا حوزه فرهنگ و هنر درگیر آسیب‌‌های متاثر از رفتارهای ناهماهنگ ذینفعان نشود.

برخی گروه‌ها باید دموکراسی را تمرین کنند

او درباره قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و صحبت‌های رییس‌جمهور پیرامون این موضوع در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفت: بخشی از جامعه ایران باید تمرین دموکراسی داشته باشند. افرادی هستند که هنوز از لحاظ دموکراتیک به رشد و بلوغ نرسیدند و تحمل نظر مخالف را ندارند و نمی‌دانند هر کسی باید رفتارش در چارچوب قانون تنظیم شود. این افراد سبب می‌شوند در مقاطعی رفتارهای فراقانونی و رانت‌های فراسازمانی برای آن‌ها ایجاد شود اما پیش‌بینی من این است که این مسئله در درازمدت حل خواهد شد.

مطبوعات اجازه بروز رفتارهای دوگانه را ندهند

وی اضافه کرد: معتقدم همه از این رفتارهای دوگانه ضرر خواهند کرد و اگر در ارتباط با رسانه‌ها قانون ملاک عمل نباشد و با رفتار یک بام و دو هوا با رسانه‌ها برخورد کنند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و نه برای رسانه‌های هتاک مانند یالثارات فرصتی می‌ماند که خود را معرفی کند و سخنانشان را به مخاطبین خود بگویند و نه برای سایر رسانه‌ها و توصیه‌ام این است که مطبوعات از هر طیفی اجازه بروز رفتارهای دوگانه را ندهند و به رشد فرآیند مردم‌سالاری در جامعه کمک کنند.

مازنی با بیان اینکه دراین‌باره خلاء قانونی نداریم؛ گفت: ما خلاء‌ قانونی درباره مطبوعات نداریم وقتی روزنامه یالثارات لغو مجوز می‌شود نشان می‌دهد که ما قانون نظارت بر مطبوعات را داریم که در این هیات نمایندگانی از مجلس و قوه‌قضاییه، هیات منصفه و قوه مجریه حضور دارند اما وقتی دستور آن اجرا نمی‌شود نشان دهنده این است که ما مشکل فرهنگی داریم.

باید مانع شویم تا صاحبان قدرت افکار و خواسته‌های خود را بر قانون تحمیل کنند

او تاکید کرد: وقتی مصوبه هیات نظارت بر مطبوعات درباره یک رسانه رعایت نمی‌شود مفهوم آن این است که جامعه ما با یک مشکل فرهنگی در این زمینه مواجه است و باید گفت‌وگو و تعامل داشت و از این طریق مانع شویم تا صاحبان قدرت افکار خود و خواسته‌های خود را بر قانون تحمیل کنند.

در فضای بی‌رونق کسب و کار، اقتصاد فرهنگ موثر است

این نماینده مجلس درباره اقتصاد هنر نیز گفت: از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس مذاکره با اتحادیه‌های صنفی و خانه‌های هنرمندان و انجمن‌های هنری است و ازجمله مسائلی که مدنظر ماست تا در این مذاکرات مطرح شود بحث اقتصاد هنر و اقتصاد فرهنگ است که البته این موضوع گسترده‌ای است که در این زمان نمی‌گنجد اما معتقدم در فضای بی‌رونق اقتصادی و کسب و کار در جامعه ما اقتصاد فرهنگ و هنر بسیار می‌تواند موثر باشد در توسعه اقتصادی کشور.

کد خبر : ۴۲۶۱۲۰