خبرگزاری کار ایران

«عرش‌ بر زمین افتاد» رونمایی شد+عکس

«عرش بر زمین افتاد»؛ تازه‌ترین اثر نقاشی حسن روح‌الامین که بیانگر آخرین ساعات زندگی سید‌الشهدا(ع) است، با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی، جمعی از هنرمندان و علاقه مندان عصر سه شنبه 11 آبان ماه همزمان با نخستین روز ماه صفر در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به فرهنگ اسلامی -ایرانی گفت: فرهنگ و هنر ایرانی همواره با موضوعات دینی و مذهبی همراه بوده است و راز ماندگاری این هنر در همراهی با هنرهای عاشورایی و مذهبی است.

وی افزود: در فضای معاصر ما کمتر به این موضوع و مضامین دینی پرداخته می شود و مفاهیم دینی و مذهبی بیشتر در هنر قهوه خانه ای مورد توجه بود اما جای خوشحالی دارد که نسل جدید ما با هنرمندی چون حسن روح الامین که تجربه بسیاری در حوزه انعکاس وقایع عاشورایی و مذهبی دارد، همراه شده است. این هنرمند آثار بی‌نظیری دارد و امیدوارم تکنیک آثار با مخاطبان ارتباط برقرار کند، که قطعا چنین می شود.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه گفت: هنرهای دینی قطعا با ترکیب بندی خاصی که از فضای مذهبی و اسلامی نشأت گرفته، همراه است، اما غالب آثار در این حوزه رئالیسم هستند و امروز جوانان مستعدی چون حسن روح الامین با آثارشان نشان داده اند که هم می شود کار مناسب و تکنیکی هنری انجام داد و هم محتوای ویژه‌ ای را تولید کرد و آینده این هنرمند جوان با تکنیک و تاش های قوی درخشان است.

حسین رجبی دوانی (کارشناس تاریخ اسلام) در بخش دیگری از این رونمایی گفت: بابت رونمایی و توجه به این اثر فاخر و انقلابی  تقدیر و تشکر می کنم. حس و حال معنوی که این آثار دارند هر کسی را چه باسواد، چه بیسواد و چه هنرمند چه غیرمتخصص تحت تاثیر خود قرار می دهد.

رجبی افزود: چنین آثاری در حوزه هنر قطعا از تاثیرگذاری بالایی برخوردارند، همچون آثار بزرگانی که در عرصه فقه، کلام و ...  تالیفاتی دارند

در بخش دیگری از این برنامه آریا عظیمی نژاد؛ آهنگساز درباره حسن روح الامین و آثارش گفت: در این اتفاق خاصیتی وجود دارد که آن دیدن لحظاتی است که تنها به دانستن تاریخ و تکنیک بستگی ندارد و بلکه به حس و درک درونی فرد برمی گردد.

وی افزود: بعضی از زخم ها به دلایلی هیچ‌گاه التیام نمی یابند و عاشورا از این زخم هاست. حال این زخم در وجود برخی از هنرمندان نیز وجود دارد. به همین دلیل وقتی به این وسیله به آنها اجازه داده می‌شود تا صحنه هایی از این واقعه را ببینند، می‌دانم که چه فشاری از لحاظ روحی و جسمی به آنها وارد می‌شود و من امروز خوشحالم که در اینجا برادر و  دوستی را پیدا کرده ام که نگاهش خیلی شبیه من است.

حمید بهرامی؛ هنرمند نیز در این مراسم با بیان خاطراتی از حسن روح الامین به قوت و کیفیت آثار او اشاره کرد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی؛ کاریکاتوریست نیز دراین مراسم در سخنانی برای ادامه راه حسن روح الامین آرزوی موفقیت کرد.

سخنان مادر شهید مدافع حرم؛ امیر سیاوشی بخش دیگری از این مراسم بود. امیر سیاوشی 29 آذرماه سال 1394 در جنوب حلب در دفاع از حرم به شهادت رسیده است.

امیر حسین مدرس که اجرای رونمایی از این اثر نقاشی را بر عهده داشت غزل مقبل کاشانی را که عنوان "عرش بر زمین افتاد" نقاشی حسن روح الامین از آن گرفته شده است، با آواز خواند.

در ادامه با حضور مادر شهید مدافع حرم، مدیرکل هنرهای تجسمی و حاضران از اثر "عرش بر زمین افتاد" رو نمایی شد.

این اثر در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده است. در این اثر نقاشی که در مدت 7 ماه به اتمام رسیده است، افراد و شخصیت‌های بسیاری دیده می‌شوند که هر کدام نماینده یک قشر از انسان‌های جامعه هستند.

همزمان و در کنار رونمایی از اثر «عرش بر زمین افتاد» تعداد 6 اثر نقاشی عاشورایی از این هنرمند با عنوان‌های؛ «قاهرالعدو»، «آخرین سرباز لشگر،«ویرانه‌ی شام»،«اول مظلوم»،«علقمه»و«آتش پرستارم شده» و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

کد خبر : ۴۲۵۱۲۵