خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل خانه سینما اعلام کرد؛

ریشه آگهی‌های شبکه‌های ماهواره‌ای در داخل کشور است

نشست خبری مدیرعامل خانه سینما صبح امروز دوشنبه ۱۲ مهر با حضور اعضای هیات مدیره و نمایندگان رسانه‌ای جمعی در تالار سیف‌الله داد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منوچهر شاهسواری طی سخنانی با اشاره به برگزاری جشن خانه سینما گفت: آخرین جشن خانه سینما به خوبی برگزار شد و بیش از ۶ هزار نفر از این جشن استقبال کردند و برای این جشن بودجه اندکی هزینه شد.

وی ادامه داد: کل بودجه جشن و هزینه‌های آن به همراه جشن‌های جنبی نمایش فیلم برای ۴۵۰ داور و مدت یک ماه از مرحله آغاز تا پایان ۶۰۰ میلیون تومان بود.

مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوال ایلنا درباره اینکه به چه دلیل دوباره همکاری با صندوق اعتباری هنر آغاز شده است، گفت: بر اساس قانون صندوق اعتباری هنر باید بیمه هنرمندان، ‌روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را پوشش بدهد طبیعتا اعضای خانه سینما با حدود ۴ هزار نفر عضو فعال یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که باید خدمات این صندوق را استفاده کنند.

شاهسواری ادامه داد: عملکرد صندوق اعتباری هنر در ماه‌ها و سال‌های گذشته باعث اختلاف نظر و اختلاف دیدگاه بین مدیران خانه سینما و اهالی سینما و این صندوق شده بود به همین دلیل دوستان در دوره مدیریت قبلی برای جلوگیری از خسارت به اعضا تدبیر جدیدی اندیشیدند.

وی ادامه داد: در مدیریت قبلی تصمیم گرفته شد که فقط در بحث بیمه تکمیلی از اردیبهشت سال ۹۵ تا اردیبهشت سال ۹۶ خانه سینما به صورت مستقل عمل کند.

شاهسواری افزود: از آنجایی که انجام امور بیمه تامین اجتماعی و همچنین تداوم بیمه تکمیلی باید از طریق صندوق امکان‌پذیر باشد زیرا قانون صندوق را به محلی برای انجام امور بیمه‌ای هنرمندان تعیین کرده است.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: گفت‌وگوهای خوبی بین من، هیات مدیره خانه سینما و آقای خلیل ارجمندی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر انجام شد و ما به یک تفاهم‌نامه در خصوص انجام امور بیمه‌ای و سایر خدمات رسیدیم و معتقدیم ادامه اختلافات موجود به نفع خانه سینما و صندوق نیست.

مدیر عامل خانه سینما درباره دلایل پیشنهاد تشکیل باشگاه کارورزان سینما گفت: خانه سینما یک تشکل صنفی است که یک تکلیف و مسئولیت اجتماعی نیز بر عهده دارد یکی از مسئولیت‌های ما این است که فرصت ایجاد یادگیری و همکاری و آشنایی با آداب حرفه‌ای را فراهم کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که افرادی که از مراکز دانشگاهی فارغ التحصیل می‌شوند بتوانند با بدنه حرفه‌ای سینما ارتباط برقرار کنند.

منوچهر شاهسواری در پاسخ به سوال دیگری درباره نمایش فیلم‌ها به صورت غیرمجاز در شبکه‌های مختلف و همچنین رعایت نکردن حقوق مالکانه سینماگران گفت: متاسفانه در کشور نه تنها در بحث سینما بلکه در بخش‌های مختلف دیگر همچون موسیقی و تئا‌تر نیز حقوق مالکانه رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: در سینما و تا مرحله تولید و پیش از آنکه فیلم وارد چرخه نمایش و اکران شود یک حداقل‌هایی در بخش حقوق مالکانه رعایت می‌شود اما زمانی که فیلم به شبکه نمایش خانگی می‌آید هیچ حقوقی رعایت نمی‌شود و امروز شاهد هستیم که سایت‌های غیرمجاز و شبکه‌ای ماهواره‌ای فیلم‌ها را بدون پرداخت حق رایت پخش می‌کنند.

شاهسواری با طرح این گزاره که ریشه درآمدزایی این شبکه‌ها کاملا مشخص است، گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای در لابلای انبوه آگهی‌هایی که پخش می‌کنند فیلم‌های سینمایی ایران را به صورت غیرقانونی نمایش می‌دهند با نگاهی به این آگهی‌ها کاملا می‌توان متوجه شد که ریشه و سرمنشا آن‌ها در داخل کشور است و درآمدهای حاصل نیز به داخل کشور می‌آید.

شاهسواری ادامه داد: امروز تهیه کنندگان بسیاری در دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت‌های زیادی از سایت‌های غیرمجاز و شبکه‌های ماهواره‌ای انجام داده‌اند و پرونده‌های بسیاری در این دادسرا باز است البته مسئولان این دادسرا همکاری خوبی با تهیه کنندگان دارند و امیدواریم این پرونده‌ها به سرانجام‌ برسد.

وی ادامه داد: امروز طرح‌هایی مانند سامانه vod در دست اجراست که امیدواریم با اجرای آن‌ها بخشی از مشکلات حل شود ولی احترام به حقوق مالکانه و حق مولف مساله‌ای است که باید به صورت جدی تلقی شود و حتی من از کمیسیون فرهنگی می‌خواهم تا به این مساله ورود پیدا کند.

شاهسواری درباره میزان بودجه خانه سینما گفت: بر اساس تفاهمات انجام شده بودجه خانه سینما برای انجام بیمه تکمیلی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و برای سایر کارهای جاری خانه سینما ۲ میلیارد تومان تعیین شده است که از این بودجه هزینه جشن‌ها و سایر مراسم‌های صنوف دیگر نیز تامین می‌شود.

مدیرعامل خانه سینما با شااره به اینکه این خانه از کمک‌های مالی نهاد‌ها استفاده می‌کند، گفت: در برخی مقاطع همچون بازسازی خانه سینما نهادهایی مثل شهرداری و شورای شهر و سازمان سینمایی کمک‌هایی کردند ما از کمک‌های نهادهای عمومی استقبال و حمایت می‌کنیم اما به دنبال جذب اسپانسر و تبلیغات نیستیم.

کد خبر : ۴۱۶۲۸۹