خبرگزاری کار ایران

بسته کتاب‌ "محرم" مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، بسته کتاب "محرم" به پیشنهاد مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش ایلنا؛ همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، بسته کتاب "محرم" شامل عناوین "محرم 1357 به روایت اسناد"، هیئت‌های مذهبی و انقلاب اسلامی" ،"محرم و انقلاب اسلامی"  و"پیروزی خون بر شمشیر در محرم(تقویم تاریخ دفاع مقدس- جلد بیست و هفتم حوادث آبان ماه 1361)"  معرفی می‌شود.

محرم 1357 به روایت اسناد

کتاب محرم 1357 به روایت اسنادنوشته منصور خلیلی در بهار 1388 با شمارگان 2000 جلد و 268 صفحه چاپ شده است. در کتاب آمده است: انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر‌ ایران و یا حتی مهم‌ترین آن، دارای مقاطع و برهه‌های سرنوشت‌سازی است؛ مقاطعی که انقلاب را در مسیر کامیابی و پیروزی قرار داد. یکی از مهم‌ترین‌ این مقاطع که تأثیر شگرفی در پیروزی انقلاب اسلامی وسرنگونی رژیم سلطنتی در‌ ایران داشت ماه محرم است.دربعد سیاسی حرکت انقلاب در‌ این ماه از شتاب بیشتری برخوردار بود و‌ این شتاب باعث گردید تا دولت نظامی ازهاری که رژیم به عنوان آخرین راه‌حل برای نجات خویش بدان متوسل شده بود، در اثر امواج خروشان انقلاب در ماه محرم متلاشی شده و بعد از برگزاری تظاهرات باشکوه مردم در روزهای تاسوعا و عاشورای محرم 57 ش و قطعنامه‌ی مؤثر، کـوبنده و تعیین‌کننده‌ی آن - که خواسته‌ مردم را مبنی بر بازگشت امام، سرنگونی رژیـم سلطـنتی و برقراری حکـومت اسلامـی اعلام می‌کـرد ـ شاه و حامیان خارجی‌اش مطمئـن شدند کـه عمـر رژیم سلطنتی به پایان رسیده و شاه با حمایت حامیان خارجی‌اش تلاش‌های خود را برای برپایی یک حکومت غیرنظامی و خروج خود از کشور آغاز نمود. کتاب تلاش دارد که اسناد مربوط به حوادث، درگیری‌ها، تظاهرات، اعلامیه و... درمحرم 57 را به خواننده ارائه کند.

  • هیئت‌های مذهبی و انقلاب اسلامی

اثر هیئت‌های مذهبی و انقلاب اسلامیبه تالیف زاهد غفاری هشجین و هانیه خدادادی در تابستان 1393 با شمارگان 1000 جلد و 272 صفحه روانه بازار شده است.

باتوجه به جایگاه و نقش غیرقابل انکار هیئت‌های مذهبی در انقلاب اسلامی ایران، این کتاب در پی شناخت، مطالعه و توسعه‌ی‌ دانش نظری مربوط به نقش این هیئت‌ها و کارکردهایقابلتوجهآنهادرانقلاباسلامیاست. کتاب هیئت‌های مذهبی و انقلاب اسلامیبه بررسی عملکرد هیئت‌های موثر از جمله هیئت قائمیه تهران، هیئت فاطمیه، هیئت انصارالحسین و... در شکل‌گیری روند پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. این اثر به سهم خود می‌تواند در تقویت جایگاه هیئت‌های مذهبی، استفاده از توانایی و پتانسیل هیئت‌های مذهبی در حل مشکلات جامعه و همچنین جذب جوانان و نسل جدید به هیئت‌های مذهبی و آشنایی آنان با فرهنگ اسلامی ‌‌‌‌‌‌و قرآنی مفید باشد.

 

  • محرم و انقلاب اسلامی

محرم و انقلاب اسلامی به قلم اکبر فلاحی در فروردین ماه 1393 با شمارگان 1000 جلد و 384صفحه منتشر شده است. در مقدمه کتاب می‌خوانیم: محرم همواره الهام‌بخش مبارزه‌ی مظلومانه در مقابل قدرت‌های ستمکار زمانه تلقی شده است که به شیعیان درس ایثار، شجاعت و شهادت می‌آموزد.در دوره‌ی حکومت‌ها و سلسله‌های شیعه بالاخص در دوران آل‌بویه، صفویه و قاجاریه سنت عزاداری در ماه محرم در ایران رونق بسزایی یافت و هر روز به عظمت آن افزوده می‌شد تا جایی‌ که سرکوب‌های رضاشاه و فریب‌کاری‌ها و تحریفات محمدرضاشاه پهلوی هم نتوانست این سنت را نابود کند. نهضت اسلامی در سال 1342 هم‌زمان با ماه محرم وارد مرحله‌ی جدیدی شد و حضرت امام با بهره‌گیری از فضای معنوی محرم، مردم مسلمان را برای رویارویی با اقدامات ضدمذهبی رژیم پهلوی به صحنه‌ی مبارزات کشاند. 15 خرداد 1342 اوج رویارویی روحانیت شیعه با رژیم استبدادی شاهنشاهی ایران بود تا جایی‌ که امام خمینی آن روز را «مبدأ انقلاب اسلامی» اعلام کردند. انقلاب اسلامی در سال 1356 کاملاً الهامی حسینی داشت و نام و یاد عاشورا و نهضت کربلا فراروی مبارزات حق‌طلبانه بود. در سال 1357 رژیم پهلوی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و آخرین ضربه‌ها به پیکر آن توسط مردم و به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در ماه محرم وارد آمد. تظاهرات تاسوعا و عاشورای 1357 در نوزدهم و بیستم آذر ماه و نیز تظاهرات اربعین آن سال، نویدبخش فجر انقلاب اسلامی و طلوع نظام سیاسی جدید در ایران‌ِ مبتنی بر اسلام بود.در بخش‌های مختلف کتاب تاثیر ایام محرم بر مبارزات مردم و شکل‌گیری پیروزی انقلاب بررسی شده‌است.

 

  • پیروزی خون بر شمشیر در محرم (تقویم تاریخ دفاع مقدس- جلد بیست و هفتم حوادث آبانماه1361)

جلد بیست و هفتم از مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس که به بررسیعملیات محرم می‌پردازد با عنوان پیروزی خون بر شمشیر در محرم به قلم سعید پورداراب در سال 1393 با شمارگان 2000 جلد و 820 صفحه چاپ شده است. جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس فقط عرصه نبرد با دشمن متجاوز نبود؛ بلکه مدرسه و دوره‌ آموزشی خودسازی نیز محسوب می‌شد که رزمندگان اسلام ضمن نبرد با استکبار، به پرورش روح و تحکیم اعتقادات خود می‌پرداختند. در مقدمه کتاب آمده است: نام بسیاری از عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس و رمز برخی از آنها با اشخاص و وقایع حادثه‌ کربلا ارتباط دارد که نشان از تأثیر و نفوذ بی‌بدیل این فرهنگ در میان رزمندگان اسلام است. ملت ایران نیز جبهه‌های جنگ را عرصه‌ی نبرد نیروهای خیر با جنود شیطان می‌دانستند و مشخصاً با بازآفرینی حادثه‌ کربلا در اذهان خویش، صدام (رئیس‌جمهور عراق) را «یزید» زمان می‌خواندند. در آبان ماه 1361، عملیات محرم در سه مرحله و طی حدود پنج روز به اجرا درآمد. در مرحله‌ی اول عملیات؛ رزمندگان اسلام ارتفاعات 400، 298، پل چم‌سری و حوزه‌ی نفتی عنبران را آزاد کردند و در مراحل دوم و سوم نیز اهدافی را تصرف نمودند. فرماندهان نظامی ایران، بغداد و بصره را دو هدف استراتژیک برای تصرف می‌دانستند که بغداد، هدف نهایی جنگ بود و بصره، هدف میان‌مدت به شمار می‌رفت. با انجام عملیات محرم، تا اندازه‌ای جوّ ناشی از برخی ناکامی‌های عملیات رمضان در جبهه‌ خودی تغییر پیدا کرد و نیروهای پرتوان ما نسبت به عملیات‌های بعدی امیدوارتر شدند.

کد خبر : ۴۱۶۱۶۴