خبرگزاری کار ایران

ادامه واکنش‌ها به رونمایی از خودرو تلیسمان در تالار وحدت؛

شهرداد روحانی: حضور ماشین روی استیج چیز عجیبی نیست/هافنر هم به موتزارت سفارش قطعه‌ عروسی داد

روحانی گفت: وقتی یک کمپانی بین‌المللی از کارهای هنری ما حمایت کند قطعا می‌تواند آغاز اقدامات بزرگتری در زمینه فرهنگی باشد و این را باید به فال نیک گرفت.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره اجرای ارکستر سمفونیک در شب رونمایی از خودروی رنو در تالار وحدت به خبرنگار ایلنا، گفت: قاعده کلی این است که اگر اقتصاد پشتوانه فرهنگ و هنر نباشد؛ فرهنگ و هنر تداوم پیدا نمی‌کند. حتی فردی مانند موتزارت که هنوز بعد از حدود 250 سال آثارش تازگی دارد و اجرا می‌شود؛ از مسئله اقتصاد مستثنی نبوده است.

او با اشاره به سمفونی شماره 35 یا سمفونی هافنر ادامه داد: هافنر یکی از خانواده‌های متمول شهر سالزبورگ بود و برای عروسی نوه‌اش سفارش قطعه‌ موسیقی را به موتزارت می‌دهد. موتزارت نیز قطعه هافنر را می‌نویسد و برای اولین بار در شب عروسی نواخته می‌شود و بعد از چندین سال موتزارت آن قطعه را کامل کرده و به سمفونی 35 یا سمفونی هانفر تبدیل می‌شود.

شهرداد روحانی افزود: برخی اوقات ما فکر می‌کنیم شخصیتی مانند موتزارت فقط به فکر هنر است البته در این موضوع شکی نیست اما علت خلق یکی از بهترین آثار موتزارت "سمفونی 35" برای عروسی نوه شهردار یک شهر بوده است. این موضوع هیچ چیز از ارزش کار موتزارت کم نکرده و معتقدم نابغه‌ای مانند موتزارت هم باید پشتوانه مالی داشته باشد تا بتواند اثر هنری خلق کند.

وی با بیان اینکه برنامه ارکستر سمفونیک در تالار وحدت برای رونمایی از یک برند معتبر فرانسوی بود، تصریح کرد: شرکت فرانسوی رنو در درکنار حمایت از ارکستر سمفونیک تهران از جدیدترین برند خود نیز رونمایی کرد و این موضوع تازه‌ای نیست چراکه به طور مثال یک کمپانی معتبر اتومبیل چندین فصل از برنامه‌های ارکستر برلین فیلارمونیک حمایت می‌کرد. و در برنامه‌ها و برشورهایشون آرم و لوگوی این برند وجود دارد.

او ادامه داد: زمانی که در آمریکا زندگی می‌کردم کمپانی تویویا چند فصل هنری حامی ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس بود و حامی این ارکستر بود و همیشه در مقابل درب ورودی سالن کنسرت «دُرتی چاندلر پاویلیون» که سالن کنسرت ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس بود جدیدترین مدل این ماشین لوکس قرار داشت و در بروشورهای این ارکستر نیز مشخصات آن ماشین آمده بود.

روحانی با بیان اینکه طبیعی است وقتی موسسه‌ای حامی ارکستر می‌شود انتظار دارد نامش در بروشور آن گروه هنری بیاید،‌ گفت: برنامه اخیر ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت در شب رونمایی از برند رنو از برنامه‌های متداول دنیا در همه عصرها و دوره‌ها بوده است.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره حضور ماشین رنو روی استیج تالار وحدت گفت: در برخی از اجراهای تئاتر ارابه و اسب نیز روی استیج می‌آورند و حضور ماشین روی استیج چیز عجیب و غریبی نیست.

او با تاکید براینکه اجرای ارکستر سمفونیک با حمایت یک برند امری متداول است، ادامه داد: وقتی یک کمپانی بین‌المللی از کارهای هنری ما حمایت کند قطعا می‌تواند آغاز اقدامات بزرگتری در زمینه فرهنگی باشد و این را باید به فال نیک گرفت چراکه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای مطرح شدن نام برندشان تمایل دارند در کنار آثار بزرگ هنری حضور داشته باشند و خود را به این آثار ربط دهند. امیدوارم این برنامه شروعی باشد تا شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ ایرانی و خارجی بتوانند با هنر ارتباط بیشتری برقرار کرده تا هم به خلق آثار بزرگ‌تر کمک شود و هم معرفی آن برند به نحو نیکویی باشد.

روحانی در پایان با بیان اینکه از جزئیات این رونمایی مطلع نبوده، گفت: ارکستر سمفونیک تهران در آن شب یکی از بهترین برنامه‌هایش را اجرا کرد.

کد خبر : ۴۱۴۹۱۲